Stocznie, Statki

Pod koniec sierpnia, budowany w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. holownik H-11 Bolko (B860/1) rozpoczął cykl prób morskich zwanych próbami SAT.

To jeden z sześciu holowników dla Marynarki Wojennej RP, budowanych w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. na mocy umowy podpisanej w czerwcu 2017 roku. Umowa miała wartość 283,4 mln zł brutto i została zawarta w ramach projektu „zabezpieczenie techniczne i prowadzenie działań ratowniczych na morzu pod kryptonimem Holownik".

Trzy holowniki zostały już zwodowane, pozostałe trzy znajdują się na różnych etapach zaawansowania produkcji. H-11 Bolko na wodę spłynął 8 października 2018 r., H-2 Mieszko (B860/3) - 8 lipca br., natomiast H-1 Gniewko (B860/2) - 6 marca br. Wodowanie jednostki H-12 (B860/4), która otrzyma imię Semko zaplanowane jest w październiku 2019 r. 17 maja br. położono stępkę holownika H-3 (B860/5 - przyszły Leszko), natomiast na koniec września br. zaplanowano położenie stępki jednostki H-13 (B860/6 - Przemko), na którą pierwsze blachy cięto 9 lipca 2019 r.

Holowniki B860 charakteryzują się wypornością kontraktową 490 ton oraz zdolnością do przewożenia ładunków o ciężarze 4 ton.

Na prototypowym H-11 (podobnie jak H-1 i H-2) w trakcie budowy przeprowadzono zmiany konstrukcyjne w stosunku do pierwotnego projektu, wynikające ze zmiany wymagań zgłaszanych przez zamawiającego. Polegały one m.in. na usunięciu rolki rufowej z pawęży - w tym miejscu pojawiło się nadburcie. Zmiany objęły również odbojnice.

W przypadku holowników H-11 i H-1 modyfikacje te zostały wykonane już po zwodowaniu jednostek. Natomiast na jednostce H-2 (B860/3) oraz H-12 (B860/4) zmiany wprowadzono jeszcze na lądzie, gdy jednostka znajdowała się w fazie konstrukcji kadłuba.

Jak informuje Remontowa Shipbuilding, po dokonaniu wszystkich koniecznych przeróbek i przejściu prób przez prototyp, prace przy kolejnych holownikach będę postępowały bardzo szybko. Próby morskie SAT drugiego holownika, który przechodził próby na uwięzi mają się rozpocząć zaraz po zakończeniu prób H-11 Bolko. Zgodnie z pierwotnymi założeniami, jeszcze w tym roku gotowa do odbioru będzie pierwsza trójka jednostek.

Trzy z liczącej sześć jednostek zamówionej serii holowników (w tym pierwszy) przeznaczone są dla 12. Wolińskiego Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu, a pozostałe dla Dywizjonu Okrętów Wsparcia 3. Flotylli Okrętów w Gdyni.

GL

Fot.: Marcin Koszałka

Komentarze   

+17 GRATULACJE
Brawo RSB - jednak można :-)
05 wrzesień 2019 : 19:20 Omaar Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-4 Oczywiście że można
Budować proste holowniki i mieć rok poślizgu.
06 wrzesień 2019 : 15:14 ....... Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Można było krócej
gdyby nie trzeba było w trakcie budowy poprawiać błędów projektowych.
07 wrzesień 2019 : 11:54 Burbon Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-5 ry
Dobrze. Niech budują. Będzie miał co holować (patrz stan polskiej marynarki).
07 wrzesień 2019 : 16:57 rt Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1