Stocznie, Statki

Niewielkie statki autonomiczne sterowane i nadzorowane przez pokładowy system komputerowy bez udziału człowieka będą pływały już w niedalekiej przyszłości - ocenił profesor Tadeusz Szelangiewicz z Akademii Morskiej w Szczecinie podczas trwającego tam Międzynarodowego Kongresu Morskiego.

Statek autonomiczny jest sterowany i nadzorowany przez pokładowy system komputerowy z odpowiednim oprogramowaniem bez udziału człowieka - mówił Szelangiewicz, który kieruje Katedrą Oceanotechniki i Budowy Okrętów Akademii Morskiej w Szczecinie. Jak dodał, system komputerowy ma sterować i nadzorować statek w całym procesie eksploatacji; od załadunku w porcie, przez manewry związane z wypłynięciem z portu, rejsem przez morze, wpłynięciem do portu docelowego i rozładunkiem.

Według Szelangiewicza, statki autonomiczne, które będą pływały na krótkich odcinkach i w pobliżu brzegów, mogą pojawić się jeszcze w tym roku, a w przyszłości transport morski w całości może być realizowany przez bezzałogowce.

Dodał, że prace nad statkami bezzałogowymi, bardzo kosztowne, ostatnio nabrały przyspieszenia. Najbardziej zaangażowane są kraje Europy Północnej, czyli Norwegia i Finlandia, a także kraje Europy Zachodniej; Niemcy, Holandia, Belgia i Wielka Brytania - "kraje tradycyjnie morskie, które zawsze przodowały w budowie statków". "Zaangażowanie jest tutaj bardzo duże, ponieważ wszyscy liczą na bardzo duże korzyści z zastosowania w przyszłości takich jednostek" - zaznaczył.

"W pierwszym okresie wprowadzania jednostek autonomicznych będą to małe statki, które będą pływały w fiordach albo w pobliżu brzegów, czyli będą mogły być eksploatowane bez potrzeby uchwalenia przepisów dopuszczających" - zaznaczył Szelangiewicz. Według niego, później, gdy jednostki będą coraz większe, odpowiednie przepisy będą bezwzględnie potrzebne.

W ocenie Szelangiewicza pierwszymi statkami autonomicznymi będą przede wszystkim kontenerowce, chociaż będą one przewoziły także ładunki masowe. Mogą to być także zbiornikowce dostawcze, ale nieprzewożące niebezpiecznych ładunków. To będą także promy pasażersko-samochodowe, pływające na krótkich odcinkach; a także jednostki portowe i techniczne, np. statki pożarnicze. Według niego bardzo perspektywicznym obszarem zastosowań obiektów bezzałogowych jest także marynarka wojenna.

Zaznaczył, że według statystyk "ponad 90 proc. wypadków morskich i katastrof jest winą człowieka, więc zakłada się, że jeżeli statek będzie sterowany przez komputery, to ta liczba wypadków powinna być dużo mniejsza".

Zaletą statków autonomicznych ma być także zmniejszenie kosztów eksploatacji. Jednostki bezzałogowe mają być także przyjazne środowisku morskiemu. "Wszystkie projekty statków autonomicznych realizowane są pod hasłem zeroemisyjności, czyli bez emisji jakichkolwiek spalin; mowa jest tutaj o napędach elektrycznych" - podkreślał Szelangiewicz.

Organizatorami Kongresu są Fundacja Kongres Morski, powołana została przez Polską Żeglugę Morską oraz Północną Izbę Gospodarczą oraz Fundacja Publico Mare. Patroni honorowi to ministerstwo gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej i Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

res/ je/ malk/

Komentarze   

+16 zeroemisyjność
w Szczecinie od 4 lat trwają prace nad bezzałogową stocznią - tu także wyeliminuje się błędy ludzkie oraz ujemny wpływ na środowisko. Nadzorowaniem stępki (stępek) zajmą się komputery a kadra inżynieryjno-projektowa będzie mogła poświęcić się innym zadaniom np.logistyką transportu cystern wstydu na cały kraj bądź kontynent..
06 wrzesień 2019 : 19:06 premium Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 DARPA
Może warto wspomnieć, że w maju 2016 w San Diego przekazano okręt Sea Hunter. Jest to realna jednostka testowa
o wyporności 145 ton, długość 40.26 m (132'). 40 ton paliwa wystarcza na 2 miesiące na morzu.
Dzielność morska przy 2 m fali. Osiągane prędkości przekraczają 20 węzłów.
Od 01.02.2018 jest w dyspozycji Office of Naval Research. Jedną z jego funkcji jest unieszkodliwianie min.
Temat więc choć ciekawy, nie jest nowy,pojawienie się jednostek towarowych jest bardzo blisko.
06 wrzesień 2019 : 20:30 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Statki bezzalogowe
Jest to interesujące rozwiązanie. Najbardziej realne są jednostki bezzalogowe na jeziorach lub rzekach. Na morzu największą przeszkodą jest falowanie. Nie ma metody jak rozwiązać falowanie morza by bezpiecznie sterować statkiem. By dane przekształcić tak by napęd jak i ster statku reagowały na zmiany.
07 wrzesień 2019 : 04:14 Keshet Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+11 brawo
zdaje sie ze NCBR dofinansował jakis projekt i zdechł przez brak mózgu w zarządzie w szczecinie
07 wrzesień 2019 : 08:36 adam smutas Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 ze niby tego typu
https://www.nelton.pl/article/semiautonomous-coaster-almost-ready-to-model-test
07 wrzesień 2019 : 08:45 ananas Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 ostatnich gryzą psy
Ubezpieczyciele ustawiają się w kolejce.
07 wrzesień 2019 : 15:26 hihi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Cumowanie
Czyli statki bez zalogować .będą też same cumowaly i odcumowywaly w portach?.chyba że będą przyklejone do elektro-magnesow....
07 wrzesień 2019 : 16:36 Krzysztof Tkaczyk Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Cumowanie i odcumowywanie
Czyli statki bez zalogowe będą w stanie same .cumowac i odcumowywac ,do ladu i od ladu.?
07 wrzesień 2019 : 16:39 Krzysztof Tkaczyk Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+14 już takie mamy!
Właśnie moja firma przejęła w management blisko 20 statków po Hindusach i wiecie co? One wszystkie są jakby były bezzałogowe przez ostatnich 10 lat!! Są tak doj**** (bo żadne inne słowo tej bezzalogowosci nie oddaje) że na pewno mogą służyć za pierwowzory statków autonomicznych XXII w. Jedynie jak nauczyć komputer by wypełniał tony checklist? I kto na takim statku będzie wymieniał tonery, tusze i dokładał nowe ryzy do zasobników drukarek???
07 wrzesień 2019 : 16:55 Krzysiek998 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 niemozliwe
bzdura nigdy takich nie bedzie co jesli sie cos zepsuje statek sam sie naprawi nie mowiac o normalnej eksploatacji wymianie filtrow oczyszczenie z sadzy wielu rzeczy itp zeby mogly dalej dzialac itp ten profesor to chyba nigdy na morzu nie byl chyba ze maja byc tylko an disele a co port bedzie serwis wpadal sprawdzic czy wszystko ok i wykonac niezbedne maintenance ale to koszty eksploatacji pewnie beda drozsze niz normalnie
16 wrzesień 2019 : 12:39 tadzio Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1

Źródło: