Stocznie, Statki

Stocznia Szczecińska uzyskała grant od Narodowego Centrum Badań i Rozwoju na budowę semi-autonomicznego morskiego statku towarowego - poinformowały w piątek służby prasowe Stoczni Szczecińskiej.

Projekt "Opracowanie, budowa i weryfikacja w warunkach rzeczywistych prototypu semi-autonomicznego statku towarowego żeglugi morskiej" realizowany będzie przez Stocznię Szczecińską. Jej partnerami są JPP Marine Sp. z o.o. S. k oraz Nelton Sp. z o. o. Rozpoczęcie przedsięwzięcia zaplanowano na pierwszy kwartał 2019 r. Czas trwania projektu to 24 miesiące. Budżet przedsięwzięcia wynosi prawie 58,8 mln zł.

SAC, czyli Semi-Autonomous Coaster to pierwszy tak kompleksowy projekt badawczo-rozwojowy polskiego statku morskiego o wysokim poziomie autonomiczności - wynika z informacji Stoczni Szczecińskiej. Według służb prasowych, jego realizacja daje szansę na zbudowanie w Polsce silnego partnerstwa naukowo-przemysłowego w obszarze wysoce innowacyjnych jednostek pływających.

W ramach przedsięwzięcia ma powstać prototyp semi-autonomicznego coastera SAC, umożliwiający przetestowanie innowacyjnych komponentów z zakresu technologii morskich. Prototyp SAC zostanie przekształcony w ramach prac wdrożeniowych w pełnowartościowy produkt, który ma już potencjalnych klientów - poinformowała stocznia.

Równolegle z pracami badawczymi będą przeprowadzone prace, których najważniejszym elementem będzie nadzór Klasyfikatora statków zarówno nad projektem, jak i budową prototypu - podał zakład. Jest on konieczny, ponieważ prototyp musi być dopuszczony do testów morskich, a produkt końcowy otrzymać niezbędną certyfikację.

Jak zaznacza stocznia, wdrożenie wyników projektu nie jest obarczone ryzykiem braku regulacji prawnych związanych z morskimi statkami autonomicznymi, ponieważ budowany prototyp będzie semi-autonomiczny, a planowany poziom autonomiczności to AL3.

Podstawowym efektem przedsięwzięcia jest kompleksowy projekt statku nowej generacji, który może być wykorzystany w produkcji seryjnej. Taki projekt, jak SAC może być ważnym elementem rozwoju przyszłego centrum badawczo–rozwojowego stoczni - poinformowała stocznia.

autor: Kacper Reszczyński

Komentarze   

-27 zdj?????
Panowie czekają ??????
Polacy pomału zaczynają rozumieć ze wejście do UNI było tylko i wyłącznie decyzja i na warunkach Brukseli .
POLSKA ma być wewnętrznym odcinkiem dla zysku .

Nasz kraj nie ma własnego gazu i ropy , stać nas było na pokazanie atutu jakim były Polskie Stocznie niestety ale
NIE MAMY PRAWA na taki status.
Przykre jest to ze Polska biurokracja pozwoliła na to ...naprawdę przykre .
22 grudzień 2018 : 15:54 optymista Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+30 To nie Bruksela buduje w Polsce statki
Co za bzdury wypisujesz !!! Gdyby polskie stocznie budowały z zyskiem, nie ze stratami nie musiałyby być zamykane. Jak funkcjonują państwowe stocznie w Polsce, widzimy na co dzień, wszystkie balansuja na krawędzi upadłości, w przeciwieństwie do stoczni prywatnych, gdzie to rachunek ekonomiczny decyduje, a nie widzimisię polityków i wianuszek przypadkowych ludzi, siedzących na ciepłych i dobrze płatnych stołkach w radach nadzorczych. Zacytuję tu początek artykułu z Portalu Morskiego z 9 listopada 2004: "W sobotę zszedł z pochylni m/t "Bow Sky". Trzy miesiące później niż planowano. Na tym statku, podobnie jak na poprzedniku, Stocznia Nowa nie zarobi." Przy bardzo niskiej marży, jeden źle, lub nie w terminie zbudowany statek, może zatopić każdą stocznię.
22 grudzień 2018 : 16:22 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 To właśnie co ty za bzdury wypisujesz??
Fakt tocznie pracowały ze stratą i długami, ale mało kto o tym wie że zostały zamknięte w momencie gdy zaczęły wypracowywać zysk.... Ale dobra idąc takim myśleniem to niemieckie stocznie miały taką samą sytuacja i nie zostały zamknięte a dostały wielomilionowe wsparcie o czym wiele razy tutaj pisałem!!! Taka sama sytuacja była z koncernami samochodowymi takimi jak VW czy PSA o czym o oczywiście nikt nie mówi.
25 grudzień 2018 : 10:04 ............ Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+10 czemu na tym forum piszą dyletanci?
Jato, czy już przypomniałeś sobie , że Stocznia Szczecińska była stocznia prywatną? jak na razie pisujesz tylko bzdety rodem z mediów uzasadniających konieczność zamkniecia branży okrętowej. Czy ty wiesz cokolwiek o sukcesach polskich stoczni, o ich historii. Pewnie jak większości "ciemnego ludu" stocznie kojarzą ci się tylko z grudniem 1970 i sierpniem 1980 r.
26 grudzień 2018 : 11:33 grzegorzp Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Czy to jest statek na miarę stoczni?
Czy to jest statek na miarę wielkiej stoczni szczecińskiej? Czy to jest "perdolnik" na miarę kilku małych stoczni szczecińskich i polickich?
22 grudzień 2018 : 16:08 Pies _na_buraki Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+26 ja też !
a czy Kolega zbudował w życiu jakiś ,, perdolnik " i chce podzielić się wiedzą na temat , czy chce zaistnieć i tak sobie ,, po p . . . . . . ć " .Czasami milczenie jest złotem . . . znafco !
22 grudzień 2018 : 17:15 Ja cuś Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+15 Sami znafcy !!!
To trzeba być astronautą by pisać o lotach w kosmos ?
22 grudzień 2018 : 19:58 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+18 parafrazując
Pisać każdy może,raz lepiej,raz gorzej.
23 grudzień 2018 : 06:03 hihi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+13 Smak i kunszt
Ja cuś, jakoś żaden z krytyków kulinarnych czy też teatralnych nie jest kucharzem czy aktorem, a potrafią ocenić smak i kunszt...
23 grudzień 2018 : 13:17 Pies _na_buraki Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+35 pytanie
Przepraszam, że pytam ale czy to ta sama STOCZNIA, gdzie gnije stępka PROMU, ma budować "prototyp semi-autonomicznego coastera SAC, umożliwiający przetestowanie innowacyjnych komponentów z zakresu technologii morskich" ? Inowacyjne komponenty z zakresu technologii morskich jakoś nie współgrają z pospawaniem paru blach i przybiciu (przez PREMIERA !) kawałka mosiężnej tabliczki. Może się mylę........
22 grudzień 2018 : 17:36 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 A kto ma to budować?
Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie -pisał Frycz Modrzewski. Nie zdając sobie sprawy z powagi rzeczy, dobra władza odtwarzając przemysł stoczniowy wskrzesiła też szkoły okrętowe zapominając jednakże uruchomić w nich specjalności stricte stoczniowych, i tak nasze szkoły okrętowe uczą tylko przyszłych marynarzy! Stara gwardia stoczniowców już odeszła, 10 lat pustki zrobiło swoje a młodych jak nie było tak nie ma. Wszystko to puste słowa i bicie piany. To kolejna ekipa władzy która zmarnuje czas, ..ale ta jest wyjątkowo perfidna bo wydaje namacalne budżetowe miliony na toczenie tego Syzyfowego kamienia..
30 grudzień 2018 : 20:38 Robo Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+33 projekt - spojrzenie spoza branży
podstawowe kryteria przyznania środków z NCBIR na projekt B+R to:

zdolność do zrealizowania projektu i jego późniejszego wdrożenia w działąlności gospodarczej .

- jaką kadrę z doświadczeniem w pracach B+R przedstawiła Stocznia Szczecińska ? ?
- jaki potencjał organizacyjny i finansowy ?
- jakie dotychczasowe projekty, które dawałyby podstawę do założenia, że poradzi sobie z tym ?
- jakie zaplecze techniczne ?
- jakimi technologiami dysponuje ?

Zaryzykuje twierdzenie :

- kompetencjami i kadrą dysponują partnerzy,
- "Stocznia" dostanie pieniądze na wysoko płatne etaty (jeden z podstawowych kosztów kwalifikowanych )
- inne koszty stałe z których ponoszeniem ma problemy na co dzień

krótko - NCBIR za unijne pieniądze finansuje Państwowego Trupa
22 grudzień 2018 : 19:00 robertpk Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+23 Na co grand???
Pewnie na kierowcę Prezesa i Audi z 5 litrowym silnikiem.
23 grudzień 2018 : 07:22 Henryk D. K-1 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+34 Trochę prawdy
Przypominam, że mamy do czynienia ze skrajnie skompromitowanym przez obecny zarząd Szczecińskim Parkiem Przemysłowym zwanym jedynie z nazwy, a nie z funkcji, od 16 października niesłusznie Stocznią Szczecińska. To, że ktoś nazwał istniejący park przemysłowy „stocznią”, stoczni z niego nie czyni. Formalnie stocznia zaczyna się bowiem od zakresu działalności uwidocznionego w Krajowym Rejestrze Sądowym, gdzie firmy podają zakresy swojej działalności, nazywając odpowiednie kody z Polskiej Klasyfikacji Działalności (w skrócie PKD.
I tak podawana w rejestrze KRS podstawowa działalność gospodarcza dla Stoczni Szczecińskiej Sp. z o.o. to PKD 68.20.Z, czyli (uwaga!) „wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi”. Oczywiście są i inne poboczne działalności, ale nie ma PKD dla stoczni budującej statki i konstrukcje komercyjne PKD 30.11.Z ani statki rekreacyjne czy sportowe, czyli PKD 30.12.Z.
23 grudzień 2018 : 13:31 Pawel 111 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+18 prawda
Nic dodać nic ująć
23 grudzień 2018 : 14:17 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 jakie sa kryteria "słuszności"?
Piszesz niesłusznie. Napisz dlaczego, Dlaczego nazwa "Stocznia Południe" nie budzi twojego sprzeciwu?
26 grudzień 2018 : 11:40 grzegorzp Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+22 Partyjne państwo
Kuźwa mać, w PiSdu z takim zarządzaniem przez partyjne państwo...
23 grudzień 2018 : 16:35 Pies _na_buraki Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+21 statek w stoczni szczecinskiej
A kto ten statek zbuduje ? Sam tekst notatki o grancie NCBR jest mówiąc delikatnie dziwny. Wszystko co pływa po wodzie zawsze jest budowane pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego lub innego urzędu ( ten statek prawdopodobnie jest dłuższy niż 20 m). Kto jest projektantem tej jednostki ? Moim zdaniem tego statku nie będzie a dlaczego ? wystarczy przeczytać komentarze do informacji o grancie.
Dziś jedynie holding gdańskiej stoczni remontowej mógłby zbudować tego typu jednostkę - mimo, że też ma kłopoty kadrowe.
24 grudzień 2018 : 05:15 jamjam Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+22 wałek
Jak dla mnie to jest to wałek na grube bańki. Granty dostaje firma która nic nie wyprodukowała samodzielnie, nie posiada kadry techniczne,j jedynie dzierżawi tereny. Zastanawia mnie czemu akurat JPP-Marine ma być tą drugą z 3 firm które mają brać w tym udział. Może to podziękowanie ze strony prezesa stoczni za godne reprezentowanie firmy na targach w Hamburgu i teraz razem będą grube bańki dzielić między siebie pracując przy projektach z pogranicza fantastyki. Żadna z firm nie ma doświadczenia w budowie autonomicznych jednostek. To nie jest budowa prostego kadłuba, ale naprawdę ogromne wyzwanie przede wszystkim technologiczne. Są firmy jak np. NVidia która od KILKU LAT pracuje nad systemami sterowania autonomicznym autem i tak naprawdę nadal są w głębokiej d%$ie a tu nic niebudująca stocznia chce zaskoczyć świat swoją autonomiczną jednostką. A na końcu wszystko zwalą na Herr Marchwekę i Herr Obryckiego, ze to przez nich się nie udało...
24 grudzień 2018 : 10:42 Wróżbita Maciej Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+25 wałek?
"Im się to należy", przecież "wstają z kolan" i "wyciągają z ruiny". PROSTE ? A węgla mamy na 200 lat.
24 grudzień 2018 : 11:40 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+11 spokojnie...
Nie ma się czego denerwować. Od ładnych paru lat jest jakiś URZĄD, który buduje elektrownię atomową, inny URZĄD ma już na obrazku jeden z miliona samochodów elektrycznych, kolejny URZĄD wziął pod opiekę flotę, latają nad nami tysiące "wojennych" dronów i śmigłowców itd. itp. Przecież tu nie chodzi o to by złapać króliczka ale gonić go...... Co prawda nie wszyscy mogą go gonić ale.... "wicie rozumicie tyn trynd".
26 grudzień 2018 : 18:03 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+12 Kroplówka
Nieistniejąca stocznia zbuduje statek, do którego budowy nie ma żadnych kompetencji. Piękne... Pisi rząd załatwił swojej pseudostoczni kroplówkę z NCBiR. Za naszą kasę panowie pseudostoczniowcy będą w pocie czoła projektować statek, którego nigdy nie wybudują, bo pewnie nie muszą - toć to w końcu "kompleksowy projekt" tylko... Kolejna potiomkinowskaja dierewnija dla pisowskiego ludu. I żeby było jasne - sama idea jest słuszna, ale ten grant należałoby dać ludziom, którzy cokolwiek o budowie statków wiedzą.
26 grudzień 2018 : 20:22 Majami Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+11 Każda jednostka ma Armatora...
Dla kogo będzie ta jednostka? Czy to jest dofinansowanie 2(+20?) kosterów podpisanych przez Park Przemysłowy pół roku temu? Albo inaczej - kto załapał (załapie się o ile jednostka powstanie ) się na dofinansowanie do wyrobu finalnego....
Czy też jest to dofinansowanie statku który stał będzie w krzakach?
27 grudzień 2018 : 08:19 JW Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 czy na pewno?
czy waść słyszał o czymś takim jak projekt ofertowy??? Z moich doświadczeń (a przepracowałem w przemyśle okrętowym kilkadziesiąt lat) wynika, że tego rodzaju prace, to bardzo wczesny element procesu projektowania. Dopiero po uzyskaniu pozytywnych wyników tych prac, można rozwiązania (częściowe lub całkowite) z nich wynikajace oferować armatorom.
28 grudzień 2018 : 10:09 grzegorzp Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Chyba nie o projekt kontraktowy tu chodzi.
Grant 50 baniek na kontraktowy? Chciałbym taki dostać :) Proszę zobaczyć tytuł dofinansowania: Projekt "Opracowanie, budowa i weryfikacja w warunkach rzeczywistych prototypu semi-autonomicznego statku towarowego żeglugi morskiej" . BUDOWA i WERYFIKACJA PROTOTYPU
28 grudzień 2018 : 18:53 JW Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 kolejny dyletant.
projekt ofertowy ma sie nijak do projektu kontraktowego. Ofertowy, jak sama nazwa wskazuje, to rodzaj propozycji z wieloma opcjami, zaś kontraktowy, to projekt potwierdzony kontraktem do wykonania. Być może sprawa jest w jakimś stopniu dogadana z armatorem małych costerów planowanych na przyszły rok, a może jest to sprawa dalszej przyszłości. Nie wiem jak długi jest czas na realizację grantu. Z doświadczenia mogę jedynie przypuszczać, że Armator kasy z dofinansowania nie powącha, bo całośc "zutylizują" beneficjenci grantu, dysponujacy przyszłościową ofertą.
29 grudzień 2018 : 18:18 grzegorzp Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Kurek wróć
@ grzegorzp - czytaj za zrozumieniem "Rozpoczęcie przedsięwzięcia zaplanowano na pierwszy kwartał 2019 r. Czas trwania projektu to 24 miesiące. Budżet przedsięwzięcia wynosi prawie 58,8 mln zł." . Ciekawe tylko co masz na myśli - "ZUTYLIZUJĄ" ???? Czy może coś wiesz lepiej a nie chcesz nam napisać???
02 styczeń 2019 : 15:12 Henryk D. K-1 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+11 Gratuluję, ale...
Świetnie, że nasze firmy chcą się rozwijać i stanowić konkurencję dla zagranicznych graczy ale...... No właśnie jak zwykle już od samego początku coś nie gra (z resztą widać to po komentarzach, że nie jest to opinia jednej osoby). Sam artykuł dostarcza wybiurcze i ogólne informację, a górnolotne hasła "służb prasowych" stoczni, raczej nie pomagają. Przede wszystkim wystarczy zapoznać się z wynikami prac firm, które rzeczywiście zajmują się tą problematyką i operują dopiero na modelach, ile zaangażowania, umiejętności i wiedzy to wymaga. Znowu "fachura" chcę zajmować się sprawami, które na obecną chwilę mocno "go" przerastają. W internecie można bez problemu znaleźć przetargi z maja i czerwca, które wtedy jeszcze Szczeciński Park Przemysłowy zamówił na wykonanie projektu, na który teraz dostał dofinansowanie. Trochę jestem zmęczony ogłaszaniem "sukcesów" zanim tak naprawdę coś się osiągnie- zwłaszcza przypisując sobie wiele zasług.
27 grudzień 2018 : 14:00 _-_piotr-_- Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+12 Brawo My
Na marginesie chciałbym dodać, że tak naprawdę znowu "zapłacimy" za ten sukces ponieważ budżet NCBR pochodzi z dofinansowań UE oraz.......... zasileń z budżetu naszego kraju. Także BRAWO MY! chciałoby się krzyczeć (przez łzy).
27 grudzień 2018 : 14:01 _-_piotr-_- Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Jedzą, piją, lulki palą..... Czyli Zero statków na wyspie
A z czego żyje Stocznia Gryfia ? Od 3 mcy na wyspie, na zmianę albo nie ma ani jednego statku albo max. 1 za góra 300 tys. ? Tam przy" remoncie zero" statków "pracuje " czyli jest na liście do wypłaty 500 osób ! Z czego mają kasę na wypłaty i kto na to płaci i sponsoruje ? To jest zwykłe złodziejstwo i okradanie ciężko pracujących podatników !!!. Ten kraj padnie kiedyś przez takie coś ! Jaki prom z tymi durniami na wyspie ? To musi być nowa kadra a czas i kasa na nią zostały, co było łatwo przewidzieć przejedzone.
28 grudzień 2018 : 15:24 Podatnik Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Prom
A prom to zero? Wróć do pierwszej klasy. Tam uczą liczyć. Może do jeden się nauczysz.
02 styczeń 2019 : 19:28 Henryk D. K-1 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś

Źródło: