Stocznie, Statki

Samskip, utrzymujący regularne połączenia z zawinięciami do polskich portów, ujawnił, że bierze udział w opracowaniu i wprowadzeniu do eksploatacji semi-autonomicznych statków z napędem wodorowym. Jak podano w oficjalnym komunikacie - Samskip planuje ich zatrudnienie w regularnym połączeniu portów polskich, szwedzkich i norweskich.  

Samskip, armator i przewoźnik intermodalny z siedzibą główną w Holandii i historycznymi oraz kapitałowymi korzeniami w Islandii, przewodniczy ambitnej inicjatywie zaprojektowania i budowy autonomicznych zero-emisyjnych, konkurencyjnych przez obniżenie kosztów, kontenerowców dla żeglugi bliskiego zasięgu. 

Samskip przyjął rolę wiodącego partnera w projekcie SeaShuttle. Ogłoszenie tego zbiegło się z przyznaniem 6 milionów euro wsparcia rządu norweskiego dla projektu SeaShuttle w celu kontynuacji prac nad opracowaniem i budową dwóch całkowicie elektrycznych statków przeznaczonych na linię łączącą Polskę, porty zachodniego wybrzeża Szwecji i Oslofjordu w Norwegii. Statki mają korzystać w napędzie głównym z najnowocześniejszych wodorowych ogniw paliwowych.

Rozwiązania autonomiczne dla tych statków dotyczyć będą prawdopodobnie głównie operacji przeładunkowych.

Nie podano żadnych szczegółów technicznych dotyczących planowanych statków, ale z ujawnionych wizualizacji (które mogą odzwierciedlać tylko bardzo wstępną koncepcję, daleką od ostatecznego kształtu projektu) wynika, że może chodzić o małe jednostki żeglugi bliskiego zasięgu o ładowności około 240 TEU, długości ok. 90 do 100 m i nośności szacowanej na 3500 do 4500 t.

SeaShuttle to jedna z sześciu inicjatyw zawartych w programie "Pilot-E", o wartości 100 milionów euro, z udziałem norweskiej Rady ds. Badań Naukowych, organizacji promocji eksportu i inwestycji Innovation Norway oraz Enova, mających na celu szybsze wprowadzenie na rynek neutralnych dla klimatu rozwiązań w przyszłościowych branżach. Fundusze SeaShuttle pochodzą z czterech norweskich ministerstw (Żywności i Rybołówstwa, Klimatu i Środowiska, Ropy Naftowej i Energii oraz Transportu i Komunikacji). O przyznanie środków w ramach ostatniej edycji programu "Pilot-E" ubiegało się 75 firm i instytucji oraz 25 konsorcjów.

"Samskip jest bardzo zadowolony, mogąc przejąć inicjatywę w zakresie rozwoju zrównoważonej żeglugi bliskiego zasięgu nowej generacji" - powiedział Are Grathen, dyrektor zarządzający Samskip Norway. "To, co wyróżnia ten projekt i będzie kluczowe dla jego sukcesu, to połączenie nowoczesnego paliwa i technologii, które sprawią, że będzie on konkurencyjny w porównaniu z istniejącymi rozwiązaniami. Dzięki naszym zaufanym partnerom w projekcie jesteśmy przekonani, że są to ambicje realistyczne".

"Aspiracje dotyczące zrównoważonego rozwoju najpełniej daje się propagować i poprzez usługi "od drzwi do drzwi" (door-to-door) z udziałem żeglugi bliskiego zasięgu, które - zasilając ogólnoeuropejską sieć dystrybucji - zapewniają ekonomiczną i skalowalną konkurencję z rozwiązaniami transportowymi biorącymi pod uwagę tylko opcję użycia samochodów ciężarowych" - mówi Are Grathen. "Automatyzacja kluczowych prac i operacji na pokładzie również przyniosłaby oszczędności. Eksporterzy coraz częściej szukają rozwiązań transportowych o niższych, a nawet zerowych emisjach, ale muszą być pewni niezawodności, częstotliwości, wydajności i opłacalności".

"Nie ma powodu, dla którego - po uruchomieniu regularnego serwisu z wykorzystaniem planowanych statków nowej generacji - nie miałby on brać na cel obecnego rynku 2000 ładunków ciężarówek przechodzących codziennie przez norweskie porty" - dodaje dyrektor norweskiego oddziału Samskip.

Pozostali partnerzy w projekcie SeaShuttle to firma konsultingowa w sektorze logistycznym FlowChange, grupa Kongsberg Maritime, integrator technologii i rozwiązań wodorowych HYON oraz Massterly, spółka grupy Kongsberg Maritime oraz armatora Wilhelmsen, która opracowuje rozwiązania dla statków autonomicznych.

"Zielona żegluga to sektor, w którym Norwegia może być światowym liderem w zakresie nowych, ekologicznych technologii" - mówi Anita Krohn Traaseth, dyrektor generalny Innovation Norway. "Trwa energetyczna konwersja, czego przykładem są coraz bardziej liczne promy elektryczne" - dodaje Anita Krohn Traaseth. 

rel (Samskip), PBS (PortalMorski.pl)

Koncepcja planowanego statku zero-emisyjnego i semi-autonomicznego SeaShuttle
Koncepcja planowanego statku zero-emisyjnego i semi-autonomicznego SeaShuttle
1 1 1