Irańscy prokuratorzy domagają się wysokiej grzywny od londyńskiej firmy Zodiac Maritime w związku z zajęciem należącego do niej statku MSC Aries, który został zatrzymany przez irańskie siły zbrojne w kwietniu 2024 roku pod pretekstem przewożenia „niebezpiecznych i szkodliwych materiałów”. W irańskich sądach wniesiono oskarżenie w związku z tą sprawą.
Płynący pod banderą Portugalii MSC Aries został zatrzymany przez irańskich Strażników Rewolucji w pobliżu Cieśniny Ormuz 13 kwietnia 2024 roku, dzień przed rozpoczęciem przez Iran ataku na Izrael za pomocą dronów i rakiet. Statek został zajęty, a jego 25 członków załogi zatrzymano.
MSC Aries jest własnością spółki powiązanej z Zodiac Maritime i czarterowany operatorowi MSC. Zodiac ma siedzibę w Wielkiej Brytanii i uważa się za firmę brytyjską; jednym z jej właścicieli jest mający izraelskie pochodzenie Eyal Ofer. Ofer jest jednym z dwóch synów izraelskiej legendy żeglugi morskiej Sammy'ego Ofer i jest opisywany przez niektóre izraelskie media jako „najbogatszy człowiek Izraela”. W Iranie jest uważany za „syjonistycznego kapitalistę” i oskarżany o „finansowanie terroryzmu”.
Zarzut przewozu materiałów niebezpiecznych – podobnie jak zarzut popełnienia przestępstwa postawiony przez Iran – jest zdaniem Zodiac Maritime nieuzasadniony. Tego typu naruszenie zasad bezpieczeństwa jest zazwyczaj traktowane w większości portów morskich na świecie jako sprawa cywilna lub administracyjna, a nie karna, a armator może wpłacić kaucję w celu zwolnienia statku na czas trwania postępowania sądowego.
Cieśnina Ormuz, znajdująca się w przewężeniu Zatoki Perskiej, jest jedynym morskim połączeniem Zatoki ze światowym oceanem. Odbywa się przez nią lwia część żeglugi wiodącej od najważniejszych producentów ropy naftowej do ich odbiorców - głównie azjatyckich, ale także zlokalizowanych w Europie. Szacuje się, że przez Ormuz przechodzi 1/5 eksportowanej na świecie ropy naftowej.
LEW/Z Mediów
