Stocznie, Statki

W maju ubiegłego roku pisaliśmy o budowie w stoczni Wisła Aluminium kadłuba o nowatorskim kształcie dla holenderskiej grupy Damen. Teraz z przyjemnością informujemy, że interesujący, zaawansowany technicznie statek, w którego produkcji nie decydujący, ale jednak znaczący udział wzięła polska firma, został wyróżniony tytułem "Statku Roku" w Holandii. 

Od ponad 20 lat obok stoczni produkcyjnych budujących statki w pełni wyposażone, działają u nas liczne firmy dostarczające konstrukcje stalowe i aluminiowe oraz sekcje, bloki i częściowo wyposażone kadłuby głównie dla stoczni norweskich, duńskich, niemieckich i holenderskich. Polska, równolegle z dostawcami z Rosji, państw bałtyckich, Rumunii, Ukrainy i Turcji, jest zagłębiem produkcji sekcji okrętowych i częściowo wyposażonych kadłubów dla stoczni zachodnioeuropejskich i nordyckich. Nic więc dziwnego, że niemało polskiej budowy kadłubów, po wykończeniu i wyposażeniu w stoczniach zachodnio- czy północno-europejskich okazuje się stanowić ważną część ciekawych, innowacyjnych, "medialnych", szeroko dyskutowanych w prasie fachowej statków. Również niemało budowanych w Europie statków z kadłubami z Polski zdobywa narodowe, lokalne lub międzynarodowe tytuły "Statków Roku".

Nie tak dawno informowaliśmy o promie typu ZeroCat z napędem wyłącznie elektrycznym, z kadłubem zbudowanym w Polsce, który został wyróżniony tytułem "Statku Roku" 2014 w Norwegii.

Czytaj także: Norweski Statek Roku 2014 z kadłubem i częścią projektu z Polski

Ostatnio ogłoszono laureata podobnego współzawodnictwa w Holandii. Organizowane jest ono przez Królewskie Holenderskie Towarzystwo Inżynierii Okrętowej (KNVTS). Zdobywcą tytułu holenderskiego "Statku Roku" został nowoczesny statek ratowniczy zawierający szereg innowacyjnych rozwiązań projektowo-konstrukcyjnych, zbudowany dla Królewskiego Holenderskiego Ratownictwa Morskiego (KNRM).

Jednostka ratownicza typu NH 1816, która otrzymała nazwę  SAR 1906 (od sponsora budowy statku - towarzystwa ubezpieczeniowego De Noordhollandsche van 1816), zaprojektowanazostała wspólnie przez KNRM i Damen Shipyards przy współudziale politechniki TU Delft, ośrodka badawczo-rozwojowego TNO, Marin i De Vries Lentsch Naval Architects (prace badawczo-rozwojowe i projektowe prowadzące do budowy NH 1816 rozpoczęto w 2009 roku). Aluminiowy kadłub wyróżnionego statku zbudowany został przez gdańską stocznię Wisła Aluminium Ltd.

Czytaj także: Kadłub ze zmodyfikowanym dziobem Sea Axe z Gdańska dla Holendrów

Zbudowany w Gdańsku kadłub charakteryzuje się zmodyfikowaną wersją dziobu typu Sea Axe - o pochylonej stewie, w przeciwieństwie m.in. do zupełnie pionowej dziobnicy "typowego" rozwiązania Sea Axe. Nazwę tego rozwiązania w projektowaniu kształtu kadłuba można tłumaczyć dosłownie jako "morski topór". Ma on ułatwiać pływanie w niesprzyjających warunkach pogodowych. Zmniejszenie oporów fal wobec kadłuba ma być bardzo znaczne, podobnie jak przyspieszenia - redukowane nawet o ok. 45 % (dziób Sea Axe łatwiej wchodzi w fale, zamiast w nie uderzać). Ma to pomóc także w oszczędności paliwa na poziomie do 20 procent.

Kształt kadłuba, to nie jedyne ciekawe rozwiązanie techniczne zastosowane w projektowaniu, budowie i wyposażeniu statku. Jednostka otrzymała np. silniki napędu głównego nowej generacji zdolne do pracy w pozycji odwróconej ("do góry nogami"). Są to dwie ośmiocylindrowe jednostki napędowe Serii 2000 o mocy 895 kW każda, z których moc przenoszona jest na pędniki strugowodne. Silniki takie nie ulegają uszkodzeniu w wypadku wywrotki samoprostującego ("niezatapialnego") statku. Na NH 1816 również wszystkie systemy komputerowe, zdalnego sterowania i automatyki są wodoodporne (nawet w przypadku zalania sterówki).

Statek ratownictwa morskiego typu NH 1816 - charakterystyka podstawowa
długość całkowita: 19.30 m.
szerokość (z odbojnicami): 6,54 m
zanurzenie: 1,10 m
masa własna: 32,5 t
miejsc dla załogi: 6
pojemność zbiorników paliwowych: 4,9 m3 / 4,16 t
miejsc dla osób ratowanych: 120 (w tym 25 w pomieszczeniach)
materiał: kadłub ze stopu lekkiego, mechanicznie montowana nadbudówka kompozytowa
autonomiczność / zasięg w typowej misji: 12 godzin przy prędkości 25 węzłów + 4 godziny przy prędkości 12 węzłów / 348 mil morskich
maksymalna prędkość na próbach: 31 węzłów
silniki napędu głównego: 2 × MTU 8V2000M84L
pędniki strugowodne: 2 × Hamilton 571
przekładnie: 2 × ZF 2000
elektronika: m.in. mostek zintegrowany (SIMS - Ships Information and Management System), VDR, kilka kamer CCTV, etc.
podejmowanie rozbitków z wody w pozycji poziomej przy pomocy napędzanej hydraulicznie platformy (kołyski) ratowniczej
możliwość holowania małych jednostek (uciąg na palu - 7 ton)
możliwość prowadzenia akcji przeciwpożarowej na małej jednostce trzeciej
możliwość zapewnienia asysty technicznej małym jednostkom

Damen przekazał KNRM dopiero jeden statek projektu NH 1816 (na początku tego roku), ale planuje się docelowo zastąpienie serią jednostek tego typu statków ratowniczych klasy "Arie Visser", uważanych za należące do ścisłej czołówki najlepszych w świecie statków ratowniczych, a także jednostki klasy "Koos van Messel". Dodajmy przy okazji, że na bazie serii "Arie Visser" zaprojektowano także polskie statki ratownicze typu SAR-1500 - Bryza, Cyklon, Huragan, Monsun, Szkwał, Tajfun i Wiatr.

W tym roku do tytułu holenderskiego "Statku Roku" pretendowały trzy jednostki. Poza zwycięskim NH 1816 z kadłubem z Wisła Aluminium, były to także 65-metrowy luksusowy megajacht Galactica Star oraz statek wielozadaniowy o nośności 4400 t przystosowany do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych Atlantic Dawn. Częściowo wyposażony, 112-metrowej długości, kadłub tego ostatniego dostarczyła w czerwcu 2013 roku szczecińska stocznia Partner Sp. z o.o. Statek został przekazany przez Shipkits B.V. z Groningen armatorowi Hartman Shipping z Urk.

SeaMedia, rel (KNRM, Damen, KNVTS)

Fot.: KNRM, Damen

1 1 1 1