Prawo, polityka

Komisja Europejska odrzuciła właśnie skargę operatorów promowych, którzy protestowali przeciwko sposobowi finansowania mostu Oresund. Unijni urzędnicy nie dopatrzyli się żadnych uchybień w tym zakresie.

Batalia pomiędzy armatorami a duńskim i szwedzkim rządem trwa w najlepsze. Scandlines oraz Stena Line uznawały, że finansowanie projektu narusza zasady konkurencji. Kością niezgody były tzw. gwarancje, jakich administracja szwedzka oraz duńska udzieliły konsorcjum Öresund Bridge.

Firma Scandlines, która obsługuje połączenia Helsingborg-Elsinore, uznała, że mechanizm finansowania mostu był niezgodny z zasadami zdrowej konkurencji i naruszał interesy innych podmiotów. Pierwsza skarga została złożona przez Scandlines 17 kwietnia 2013 r., a kolejna 8 stycznia 2014 r.

15 października 2014 r. Komisja Europejska oddaliła obie skargi, uznając, że finansowanie projektu było zgodne z prawem unijnym. Zadowolenia z rozstrzygnięcia nie kryje duński rząd.

„To bardzo ważne zwycięstwo dla Danii. Komisja uznała, że model naszych gwarancji rządowych jest w pełni zgodny z prawem Unii Europejskiej” – powiedział minister transportu Magnus Heunicke.

Już wiadomo, że Scandlines łatwo się nie podda. Armator zapowiedział złożenie apelacji. W decyzję unijnych urzędników, oddalającą skargę armatora, nie dowierza przedstawiciel Scandlines, Henrik Rørbæk.

„Mam odczucie, że inne zasady obowiązują dla spółek Skarbu Państwa, a inne dla podmiotów prywatnych. Od strony prawnej nie ma to żadnego sensu i jest nie do zaakceptowania” – powiedział Rørbæk.

Most Øresund jest najdłuższą budowlą łączącą dwa państwa na świecie. Jego całkowita długość wynosi 14km; obejmuje most, sztuczną wyspę oraz tunel. Obiekt połączył Malmo i Kopenhagę, spinając brzegi Szwecji i Danii.

PromySkat

Źródło: business.dk
 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0211 4.1023
EUR 4.2758 4.3622
CHF 4.4105 4.4997
GBP 4.9503 5.0503

Newsletter