Według danych LSEG (London Stock Exchange Group) – kluczowego dostawcy danych, który monitoruje przepływy ładunków skroplonego gazu ziemnego (LNG) i firmy analitycznej Kpler – zajmujących się śledzeniem statków tzw. floty cieni, w miniony weekend tankowiec przystosowany do przewozu LNG załadował ładunek w rosyjskim gazoporcie Arctic LNG 2 w Gydan na północy Syberii.
Według i przedstawionych informacji, tankowiec Zarya, którego właścicielem oraz operatorem jest firma Kantat, przypłynął do Arctic LNG 2 – 2 października i wypłynął z ładunkiem 4 października.
Arctic LNG 2, w 60 proc. należący do rosyjskiego producenta gazu Novatek, miał stać się jedną z największych instalacji LNG w kraju, z docelową produkcją 19,8 mln ton rocznie, zanim został objęty sankcjami USA.
Wiosną 2022 r. Włochy wstrzymały swoją część finansowania dla wartego 21 mld dol. projektu terminalu. Wartość włoskiej pożyczki, której miał udzielić m.in. państwowy bank, to ok. 500 mln euro. Jak podał wówczas Reuters, powołując się na własne źródła, Włochy zdecydowały o wstrzymaniu finansowania dla terminalu Arctic LNG 2 w ramach sankcji związanych z rosyjską inwazją na Ukrainę.
Terminal, pomimo zachodnich sankcji nałożonych w związku z agresją zbrojną Rosji na Ukrainę nie przerwał produkcji. Jak pokazują dane przedstawione przez LSEG, po wcześniejszych perturbacjach, Arctic LNG 2 zwiększyło produkcję, a ładunki są kierowane do Chin, często przez pływające jednostki magazynujące (FSU) i specjalne tankowce, aby ominąć restrykcje.
W tym roku Rosjanie dostarczyli siedem ładunków do chińskiego terminalu Beihai w południowym regionie Guangxi.
Na początku września Reuters poinformował, powołując się na LSEG i Kpler, że z ładunkiem LNG z objętego sankcjami projektu Arctic LNG 2, do chińskiego do terminalu LNG Tieshan w południowo-zachodniej prowincji Guangxi w Chinach, oprócz tankowca Zarya wpływał także inna tankowiec Arctic Mulan.
LEW/Z Mediów
