Baltic Ports Conference 2025, wydarzenie organizowane wspólnie przez Organizację Portów Bałtyckich (BPO) oraz Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podczas 23. Międzynarodowych Targów Morskich i Militarnych BALTEXPO 2025, zgromadziło przedstawicieli najważniejszych portów i terminali Morza Bałtyckiego.
Konferencja skupiała się na perspektywach rozwoju portów w obliczu współczesnych wyzwań, a także na proekologicznych rozwiązaniach i kwestiach bezpieczeństwa w sektorze morskim.
– Jak wszyscy wiecie, żyjemy w trudnych czasach, dlatego współpraca jest dziś niezwykle istotna. Nasze porty to ścieżka dla świata. Zbudujmy między nimi więzi i współdziałajmy – apelował obecny na konferencji Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury ds. gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Gospodarza wydarzenia – Port Gdańsk – reprezentował wiceprezes Alan Aleksandrowicz.
– Porty to znacznie więcej niż przeładunki. Musimy brać pod uwagę możliwość potencjalnych konfliktów – dlatego kooperacja jest kluczowa. Jeśli jeden port znajdzie się pod presją, inne to odczują. Jeśli jedne mają innowacyjne rozwiązania, inne mogą z nich korzystać. Zbliżmy się, poznajmy i współpracujmy dla wspólnego celu, jakim jest utrzymanie świetności portów Morza Bałtyckiego – mówił podczas otwarcia konferencji wiceprezes Portu Gdańsk.
Współpraca z portami z Ukrainy
Dzień inaugurujący obrady podzielono na trzy części. Pierwsza dotyczyła dynamicznych zmian na rynku, pozostałe – energetyki, potrzeb środowiskowych, dekarbonizacji i innowacji.
Wprowadzenie do pierwszej sekcji stanowiły wystąpienia Łukasza Wojdygi z Warsaw Enterprise Institute oraz Macieja Matczaka z Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, które opisywały rolę portów w transformacji Europy i przyszłość sektora portowego.
O podstawowym sensie istnienia portów, czyli o przeładunkach, rozmawiali Maksymilian Czapiewski (Port Gdańsk), Edgars Suna (Freeport of Riga) i Per Fredman (Port of Södertälje). Dyskutowali oni nad pytaniem postawionym w tytule panelu: „Cargo is king (but is it everything?)” – w kontekście ewoluującej funkcji portów.
– „The market changes, infrastructure stays” — nawet w niestabilnych czasach nie możemy bać się inwestować. Porty naszego regionu działają w najdynamiczniej rozwijających się rynkach UE, a zmiany w korytarzach transportowych tworzą dla nas nowe możliwości rozwoju – przekonywał Maksymilian Czapiewski z Portu Gdańsk.
Sekcję wieńczyła prezentacja dotycząca aktualnej sytuacji portów w objętej wojną Ukrainie.
– Z 18 portów morskich, jakie Ukraina miała przed wojną, obecnie działa tylko 6. Cztery znajdują się pod rosyjską okupacją, trzy są nieużytkowane ze względów bezpieczeństwa – mówił Vitalii Vaidych, dyrektor Departamentu Inwestycji i Partnerstwa Publiczno-Prywatnego w Ukraińskiej Administracji Portów Morskich.
Ukraińskie porty – mimo trudnej sytuacji – dążą do aktywnej współpracy i integracji z europejską siecią. Dowodem tego było podpisanie podczas konferencji memorandum o współpracy między Ukraińską Administracją Portów Morskich a Baltic Ports Organization.
O bezpieczeństwie i strategii UE
Drugi dzień Baltic Ports Conference poświęcono zagadnieniom bezpieczeństwa, obronności i rosnącemu znaczeniu portów w tym kontekście. Pierwszą sesję prowadziła Dorota Książkiewicz z Uniwersytetu Gdańskiego.
Najważniejsze wątki i koncepcje dotyczące przyszłości portów w Europie, zawarte w Strategii Portów UE, przedstawiła Isabelle Ryckbost, sekretarz generalna Europejskiej Organizacji Portów Morskich.
Podkreślono, że porty odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu mobilności wojskowej – szczególnie w kontekście agresji Rosji na Ukrainę i związanych z tym zagrożeń dla państw bałtyckich.
Ostatnim punktem merytorycznej części konferencji była dyskusja o równoważeniu funkcji bezpieczeństwa z codzienną działalnością handlową portów. Interesującym wątkiem okazała się próba pogodzenia inicjatyw ekologicznych i dekarbonizacyjnych z wymogami obronnymi, które często bywają sprzeczne. Rozmówcy zgodzili się, że regulacje powinny nie tylko nakładać na porty obowiązki związane z obronnością, ale także gwarantować im bezpieczeństwo operacyjne.
Przyszłość Baltic Ports Organization
Nie zabrakło jednak również ważnych decyzji personalnych – w wyniku głosowania walnego zgromadzenia członków organizacji zrzeszającej porty bałtyckie nowym jej przewodniczącym został Alan Aleksandrowicz, wiceprezes Portu Gdańsk. Dotychczasowy przewodniczący, Kimm Naski, prezes portu HaminaKotka, zakończył swoją kadencję.
Jednym z kluczowych momentów konferencji było podpisanie Memorandum o współpracy między między Ukraińską Administracją Portów Morskich (USPA), a Organizacją Portów Bałtyckich (BPO). Porozumienie zakłada rozwój partnerstwa, wymianę doświadczeń oraz realizację wspólnych projektów w obszarze inwestycji, zielonych technologii, cyfryzacji i efektywności energetycznej. Współpraca ma wzmocnić integrację portów ukraińskich z europejską siecią logistyczną i otworzyć nowe możliwości rozwoju.
Ogłoszono także kolejnego gospodarza konferencji – w 2026 roku Baltic Ports Conference odbędzie się w fińskim Turku.
Rel/ZMPG
