Porty, logistyka

W Porcie Gdynia zainaugurowano realizację wartej blisko 75 milionów złotych inwestycji, która zmieni zasady obsługi ładunków i wzmocni rolę portu w europejskiej sieci transportowej.

Nowy terminal intermodalny pozwoli przenieść część transportu z dróg na kolej i odciążyć drogi Trójmiasta. Co równie ważne, nowa infrastruktura umożliwi sprawny przeładunek zarówno ładunków cywilnych, jak i ciężkiego sprzętu wojskowego, podnosząc strategiczne znaczenie portu dla wschodniej flanki NATO.

Konferencja inaugurująca realizację inwestycji odbyła się 6 października w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia oraz na terenie Centrum Logistycznego, gdzie powstaje terminal. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele rządu, samorządu województwa i administracji państwowej, a także reprezentanci instytucji unijnych i polskiej firmy NDI - wykonawcy inwestycji.

Z morza na kolej lub drogi

Terminal intermodalny to infrastruktura, która umożliwia bezpośredni przeładunek między statkami a transportem lądowym – koleją i ciężarówkami – tak, aby sprawnie łączyć szlaki morskie z siecią dróg i torów w głębi kraju.

Nowy terminal intermodalny, dofinansowany przez Unię Europejską na poziomie 50 procent kwotą ok. 35 milionów złotych, powstaje na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia. W ramach projektu powstanie 2,73 km nowych torów kolejowych, 30 tysięcy metrów kwadratowych placów manewrowych oraz stacjonarna rampa przeładunkowa umożliwiająca obsługę ciężkich pojazdów cywilnych i wojskowych.

Nowy obiekt będzie integralną częścią kompleksowej inwestycji w dostępność Portu Gdynia – obok modernizacji stacji kolejowej Port Gdynia, przebudowy linii kolejowej nr 201 oraz budowy Drogi Czerwonej, która usprawni dojazd od strony lądowej.

Budując terminal intermodalny, inwestujemy nie tylko w logistykę, ale w bezpieczeństwo. To infrastruktura, która zwiększa strategiczne znaczenie Gdyni na mapie Europy. Terminal intermodalny wzmocni odporność infrastrukturalną Polski i całego regionu. Dzięki możliwości obsługi ciężkich ładunków, w tym wojskowych, stajemy się ważnym ogniwem systemu bezpieczeństwa na wschodniej flance NATO – powiedział Piotr Gorzeński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

- Cieszymy się, że Grupa NDI, jako Generalny Wykonawca, może realizować tak ważną i strategiczną inwestycję w Gdyni, która zmieni zasady obsługi ładunków i wzmocni rolę portu w europejskiej sieci transportowej. Kilka lat temu Grupa NDI z powodzeniem zrealizowała na sąsiadującym terenie dwa place składowe o łącznej powierzchni 18 ha nawierzchni betonowej. Budowa terminala intermodalnego będzie zwieńczeniem tamtej inwestycji i pozwoli na pełne wdrożenie założeń transportu intermodalnego - mówi Przemysław Młynarczyk, kierownik robót z Grupy NDI.

Jak podkreśla, wszystkie prace przebiegają zgodnie z planem. To kolejny krok w rozwoju portu, który stanie się jeszcze bardziej konkurencyjnym punktem przeładunkowym, zwiększy efektywność transportu towarowego i umocni swoją pozycję w regionie.

Znaczenie dla regionu i kraju

Dzięki terminalowi część ładunków zostanie przeniesiona z transportu drogowego na kolej, co odciąży ruch w Trójmieście i skróci czas dostaw. Dla Pomorza oznacza to większą konkurencyjność i lepsze powiązania logistyczne, a dla Polski – mocniejsze wpięcie w europejski szlak Bałtyk–Adriatyk, łączący nasz region z południem Europy.

To inwestycja, która wzmacnia Pomorze i szerzej otwiera nasze połączenia z całą Europą. Terminal intermodalny w Gdyni jest dowodem, że kiedy region i państwo działają razem, potrafimy szybko realizować projekty o znaczeniu europejskim – podkreślił marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

W 2024 roku podpisaliśmy umowy z Komisją Europejską i CUPT, a już w 2025 roku rozpoczęła się budowa. To dowód na to, że nasz rząd potrafi skutecznie i szybko przekuwać środki unijne w realne inwestycje. Ten projekt to również doskonały przykład infrastruktury podwójnego zastosowania – cywilnego i wojskowego. Polska zajmuje drugie miejsce w Europie pod względem wartości dofinansowania z instrumentu „Łącząc Europę” w obszarze mobilności wojskowej – to ponad 223 miliony euro – podkreślił wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jacek Karnowski.

Wymiar bezpieczeństwa

Terminal intermodalny w Gdyni powstaje w formule infrastruktury podwójnego zastosowania – cywilnego i wojskowego. Dzięki rampie i torom dostosowanym do transportu ciężkich pojazdów wojskowych inwestycja wpisuje się w unijny program Military Mobility i wzmacnia zdolności sojusznicze NATO na wschodniej flance.

Sprawność i szybkość przeładunkowa są dziś kluczowe nie tylko dla portów, ale także transportu towarów i odbiorców końcowych. Port w Gdyni jako jeden z największych na Bałtyku, zyska dzięki budowie terminala intermodalnego kolejne możliwości rozwoju. Jest to także inwestycja kluczowa z punktu widzenia bezpieczeństwa i odporności Polski i Regionu w Europie Środkowej i Wschodniej. Przez lata koncept ten pozostawał wyłącznie na papierze, ale dziś, dzięki odważnym decyzjom i zawartej umowie, możemy być pewni, że terminal ten powstanie – powiedział wicewojewoda pomorski Emil Rojek.

Co dalej?

Budowa terminalu potrwa do drugiej połowy 2026 roku. Po jej zakończeniu Port Gdynia zyska nowoczesną infrastrukturę, która odciąży drogi, zwiększy udział kolei w transporcie towarów, poprawi warunki obsługi ładunków i podniesie strategiczne znaczenie Gdyni w systemie europejskiej logistyki.

Projekt „Budowa terminalu intermodalnego na terenie Centrum Logistycznego Portu Gdynia” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).

rel (Port Gdynia)

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter