Porty, logistyka

Po silnym ożywieniu europejskich terminali kontenerowych w 2024 r. i wcześniejszych zawirowaniach w 2023 r., pierwsza połowa 2025 r. przynosi zmiany w dynamice wzrostu wśród 15 największych portów kontenerowych UE. Chociaż ogólne wolumeny pozostają na stałym poziomie, najnowsze dane wskazują na znaczne różnice regionalne i wyraźnych zwycięzców – informuje w najnowszej analizie portal PortEconomics.

Theo Notteboom z ww. specjalistycznego portalu analizuje dane, które wskazują zarówno na ciągłość, jak i zmiany w hierarchii europejskich terminali kontenerowych.

Baltic Hub wywindował Gdańsk na szczyt

Gdańsk prowadzi w europejskim rankingu, odnotowując wzrost o 20,5 proc. w ujęciu rok do roku. Ta gwałtowna zwyżka wynika głównie z uruchomienia najnowszego terminalu Baltic Hub, który wzmocnił rolę Portu Gdańsk jako bramy do Europy Środkowej i Wschodniej.

- Nasze wyniki pokazują, że inwestycje w infrastrukturę i rozwój usług portowych przynoszą realne efekty. Uruchomienie nowoczesnego terminalu T3 w Baltic Hub znacząco zwiększyło przepustowość i konkurencyjność Portu Gdańsk – komentuje w swoich mediach społecznościowych Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A.

Gioia Tauro umacnia swoją pozycję

Terminal Gioia Tauro, gigant przeładunkowy południowych Włoch, kontynuuje dynamiczny rozwój, osiągając dwucyfrowy wzrost dzięki stałym inwestycjom armatora Mediterranean Shipping Company i rozszerzaniu działalności operacyjnej.

Ożywienie Hamburga zmienia oblicze północnego wybrzeża

Jak podkreśla Theo Notteboom, wśród czołowej trójki Hamburg osiąga najlepsze wyniki, odnotowując wzrost o 9,3 proc. i znacznie wyprzedzając Rotterdam i Antwerpię-Brugię, których wolumeny pozostają na podobnym poziomie.

- Po latach umiarkowanych wyników Hamburg wyraźnie korzysta ze wzrostu liczby zawinięć do portu w związku z nowymi strukturami sojuszu (zwłaszcza Gemini) oraz strategicznym zaangażowaniem MSC w terminal Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA). Widoczne są oznaki ożywienia w całym niemieckim systemie portowym, a zarówno Wilhelmshaven (nadal poza pierwszą piętnastką), jak i Bremerhaven również odnotowują zdrowy wzrost – zauważa analityk portalu PortEconomics.

Europa Południowa: od dynamiki do umiarkowanego wzrostu

Wyjątkowa dynamika portów hiszpańskich w 2024 r., napędzana zmianami tras statków na Morzu Czerwonym, uległa spowolnieniu. Walencja osiągnęła skromny wzrost o 3,9 proc., podczas gdy Algeciras i Barcelona odnotowały spadki. Podobnie port Sines w Portugalii odnotował spadek w porównaniu z rekordowymi wynikami z 2024 r.

Włochy w górę, Francja w dół

Francuskie porty HAROPA i Marsylia odnotowały znacznie niższy wzrost w porównaniu z dobrymi wynikami z 2024 r. Natomiast porty w Genui odnotowały solidną zwyżkę o 7,9 proc., przyspieszając z poziomu zaledwie 2,9 proc. w 2024 r.

Pireus wykazuje pierwsze oznaki ożywienia

Po spokojnym 2024 roku, naznaczonym zakłóceniami na Morzu Czerwonym, grecki port w Pireusie (należący do kapitału chińskiego – red.), wydaje się odzyskiwać impet, sygnalizując możliwe odwrócenie tendencji.

Wnioski?

- Europa Zachodnia hamuje, Bałtyk i Morze Północne przyspieszają. Kierunki inwestycji i sojusze żeglugowe zmieniają równowagę sił na mapie portowej UE – podkreśla Port Gdańsk na swoim profilu LinkedIn.

oprac. GL

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter