W sobotę wieczorem 25 bm. u wybrzeży Kantonu około godz. 20.00 wg czasu w Singapurze (g. 13.00 w Polsce) zderzyły się dwa statki, z których jeden zatonął. W wyniku kolizji dwóch marynarzy zaginęło.
Administracja morska i portowa Singapuru poinformowała, że w wypadku brały udział kontenerowiec Wan Hai A17 (zbudowany w 2024 r.) o ładowności 13,4 tys. TEU oraz masowiec Hai Li 5 (zbudowany w 2008 r.) o nośności 14 tys. ton.
Tajwański gigant żeglugowy Wan Hai Lines podał, że statek Wan Hai A17 - znany w języku chińskim jako Xi Chun Lun - wpływał do portu Nansha w Kantonie, gdy nadpływający masowiec Hai Li 5 „stracił moc, w wyniku czego utracono nad nim kontrolę”. Masowiec uderzył w dziób kontenerowca i wskutek poważnych uszkodzeń zatonął.
Armator Wan Hai Lines poinformował, że załoga kontenerowca: „natychmiast rzuciła koła ratunkowe, rozłożyła sygnalizatory awaryjne i opuściła na wodę łodzie ratunkowe, aby pomóc w poszukiwaniach i akcji ratowniczej pod kierownictwem lokalnych władz morskich”.
Jak podały tajwańskie media, Wan Hai A17 jest największym kontenerowcem, eksploatowanym przez Wan Hai Lines.
Singapore-flagged container ship WAN HAI A17 collided with a Chinese vessel off Guangzhou. The Chinese ship sank, two crew missing. No injuries or pollution from the Singapore side. Even with all our tech, the sea still decides.
— The Deep Draft (@TheDeepDraftHQ) October 26, 2025
🔗 https://t.co/tuzeRSFQU4#Maritime #Shipping pic.twitter.com/uqxncUygzc
Ostatnia znana pozycja pechowego statku Hai Li 5 znajdowała się na wodach między Hongkongiem, a Zhuhai w chińskiej prowincji Guangdong, na podstawie danych z MarineTraffic.
Władze portowe Singapuru potwierdziły, że wszystkim 23 członkom załogi na pokładzie kontenerowca Wan Hai A17 nic się nie stało, nie zgłoszono również żadnych zanieczyszczeń na skutek zderzenia. Statek pozostaje w dyspozycji władz portowych w związku z dochodzeniem, prowadzonym przez chińskich urzędników.
Zgodnie z oświadczeniem wydanym przez Urząd ds. Bezpieczeństwa Morskiego w Guangzhou, Hai Li 5 zatonął w pobliżu latarni Mayoushi w kanale Lingding podczas rejsu z Guangzhou do Szanghaju. Morskie Centrum Poszukiwania i Ratownictwa w Guangzhou koordynowało operacje ratunkowe i zarządzanie ruchem w pobliżu zdarzenia.
Według źródeł, do godziny 16:00 w dniu 26 października uratowano 13 z 15 członków załogi Hai Li 5, a dwóch nadal uznaje się za zaginionych.
Statkom przepływającym przez ten obszar zalecono utrzymywanie bezpiecznej odległości w promieniu jednej mili morskiej od latarni Mayoushi i stosowanie się do instrukcji Centrum Obsługi Ruchu Statków w Guangzhou (Vessel Traffic Service) oraz jednostek patrolowych na miejscu.
Zarząd Portu w Singapurze informował, że pozostaje w kontakcie z armatorem Wan Hai Lines i chińskimi władzami "w celu zapewnienia pomocy, w razie potrzeby" i przeprowadzi własne dochodzenie w sprawie kolizji.
Wan Hai Lines Ltd. to tajwański armator żeglugi kontenerowej działający od 1965 roku. Obsługuje jedną z największych wewnątrzazjatyckich sieci transportu kontenerowego i świadczy usługi obejmujące główne międzynarodowe szlaki handlowe.
GL, z mediów
