W maszynowni kontenerowca kombinowanego (Container/RoRo Carrier) Grande Roma (14 483 DWT), należącego do Grupy Grimaldi wybuchł pożar. Załodze udało się opanować ogień, jednak statek został unieruchomiony na szlaku żeglugowym i potrzebował pomocy z zewnątrz.
Grande Roma wypłynął z Antwerpii w Belgii 24 października, zgłaszając cel podróży – port Jebel Ali w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Następnego dnia, 25 października, około godziny 22:00 czasu lokalnego kapitan zgłosił pożar na pokładzie statku, gdy kontenerowiec znajdował się na kanale La Manche.
Służby prasowe Grimaldi poinformowały w komunikacie, że załoga opanowała pożar zanim ogień rozprzestrzenił się. Podkreślono, że skorzystano z systemu CO2 statku, chłodząc również grodzie. Chociaż pożar udało się ugasić, statek pozostał bez napędu i zaczął dryfować. Grimaldi poinformował, że kapitan statku poprosił o holowanie.
Armator wynajął holownik ratowniczy Abeille Liberte, który w niedzielę rano dotarł do uszkodzonego statku i podjął kontenerowiec na hol. W poniedziałek, 27 października, holownik z Grande Roma na holu dotarł do portu w Hawr we Francji.
Grimaldi podziękował władzom francuskim i brytyjskim za pomoc. Jak podkreślono, w przeciwieństwie do innych niedawnych incydentów, pożar ograniczył się do maszynowni i nie objął znajdującego się na pokładzie statku ładunku.
Kontenerowiec został zbudowany w 2003 roku w Chinach i jest zarejestrowany we Włoszech. Ma 196 metrów długości.
To już drugi pożar, jaki wydarzył się we flocie Grimaldi na kanale La Manche w 2025 roku.
W lutym wybuchł pożar na statku Grande Brasile. Początkowo załoga myślała, że udało im się opanować pożar, ale kilka godzin później na jednym z pokładów samochodowych odkryto drugi pożar. Statek został porzucony, a następnie odholowany do Belgii. W kwietniu 2025 roku Grande Brasile został sprzedany na złom.
Czytaj także:
W ostatnich latach odnotowano jeszcze przynajmniej cztery podobne incydenty na statkach należących do włoskiej Grupy Grimaldi.
W 2019 w wyniku pożaru na Oceanie Atlantyckim, około 180 mil morskich na zachód od francuskiego wybrzeża zatonął Grande America płynący z Hamburga do Casablanki.
Kilka tygodni po zatonięciu statku Grande America, na Morzu Śródziemnym wybuchł pożar na Grande Europa, płynącym z Salerno do Walencji. W momencie zlokalizowania pożaru jednostka znajdowała się u wybrzeży Majorki. Hiszpańskie służby ratownicze opanowały wówczas pożar, który zlokalizowano na jednym z górnych pokładów.
W 2022 roku na należący do włoskiej firmy promie Euroferry Olympia płynącym z Grecji do Włoch i przewożącym ponad 290 pasażerów, także wybuchł pożar. Liczba ofiar tamtej katastrofy to 11 osób.
Kolejny incydent miał miejsce na pokładzie Costa d'Avorio w lipcu 2023 roku. Podczas załadunku w Port Newark w stanie New Jersey (USA) wybuchł pożar, z którym walczono przez dwa dni. W wyniku incydentu śmierć poniosło dwóch strażaków. Ponadto pożar spowodował rozległe uszkodzenia części statku.
Grupa Grimaldi, której główną siedzibą jest Neapol, istnieje od 1947 roku. To międzynarodowa grupa logistyczna specjalizująca się w transporcie morskim samochodów osobowych, taboru kolejowego, kontenerów i pasażerów. Statki operują m.in. w rejonie zachodniego wybrzeża Afryki, w basenie Morza Śródziemnego i Morza Północnego.
LEW (Źródło: Grupa Grimaldi)
