Żegluga

George Soros w I kwartale bieżącego roku po raz pierwszy zainwestował swoje pieniądze w żeglugę - donosi TradeWinds. W spółki żeglugowe inwestował ostatnio także gracz giełdowy mający znaczący udział w wydarzeniach opisanych w filmie "Big Short".

Z obowiązującej według przepisów dokumentacji instytucji nadzoru wynika, że Soros Fund Management wydał w I kwartale tego roku 39,3 mln USD nabywając 2,75 proc. niezabezpieczonych obligacji zamiennych (senior unsecured convertible notes) firmy Golar LNG, których termin wykupu przypada w przyszłym roku. Soros posiada 40,25 mln obligacji, co stanowi ok. 10 proc. emisji.

Golar LNG wywodzi się ze norweskiego przedsiębiorstwa armatorskiego Gotaas-Larsen Shipping Company, które było jednym z pionierów morskich przewozów LNG na dużą skalę. Golar jest niedoszłym partnerem biznesowym Jana Kulczyka.

Swojego czasu Kulczyk posiadal 10 do 13 procent udziałów w przedsiębiorstwie Ophir Energy (jedym z pozostałych udziałowców, z ok. 10 procentami akcji, był stalowniczy potentat Lakshmi Mittal). Ophir planował i zajmuje się m.in. eksploatacją podmorskich złóż gazu ziemnego. Niektóre z nich oparte są na wydobyciu i skraplaniu gazu w rejonie złoża offshore, na specjalnych pływających systemach wydobywczych, tzw. FLNG (floating LNG, w czym zawarty jest skrót myślowy od floating production, storage and offloading, przez analogię do naftowych FPSO).

Przygotowaniem i dostawą oraz eksploatacją jednostek FLNG dla Ophira na jego afrykańskie gazowe koncesje offshore miał się zająć właśnie Golar LNG, który przebudowywał je - zazwyczaj ze swoich byłych gazowców LNG - w stoczniach dalekowschodnich. Pływający system wydobywczy i zarazem terminal eksportowy LNG Ophira (FLNG) miał być pierwszą tego typu jednostką u wybrzeży Afryki.

Jednak nie wszystkie projekty Ophira doszły do skutku, a inne mocno się opóźniły się w realizacji. W międzyczasie, zanim pierwszy FLNG Ophira od Golar LNG został zakotwiczony i ruszył z produkcją na wodach afrykańskich, stracił pierwszeństwo, zaś Kulczyk sprzedał udziały w Ophir, a potem przedwcześnie zmarł.

Węgiersko-amerykański kontrowersyjny miliarder George Soros, inwestując ostatnio w żeglugę, poszedł w ślady innego głośnego miliardera i gracza giełdowego, Michaela Burry'ego* (znanago z historii opowiedzianej w filmie "Big Short"), który w ciągu pierwszych trzech miesięcy 2021 r. nabył udziały w spółkach armatorskich Golden Ocean Group, Genco Shipping & Trading oraz Scorpio Tankers.

Golden Ocean Group, związana z norweskim magnatem żeglugowym Johnem Fredriksenem, to znaczący operator masowców z flotą 88 statków - 52 jednostek typu cape-size, 33 panamaxów i 3 ultramaxów (z czego 74, to jego własne statki, a pozostałe - tylko przez niego zarządzane lub czarterowane).

Genco S&T, z siedzibą główną w Nowym Jorku, jest armatorem i operatorem kilkudziesięciu masowców, również w wielkościach od ultramax do cape-size.

Scorpio Tankers, operujące z Monaco i Nowego Jorku, kontroluje flotę własnych, leasingowanych i czarterowanych zbiornikowców produktowych i naftowych o wielkościach od ok. 40 000 ton nośności do 110 000 ton (aframax). Łatwo je rozpoznać - wszystkie noszą nazwy zaczynające się na STI. Ostatnio zawijały nierzadko i do polskiego portu, mając zapewne swój znaczący udział w wypracowaniu rekordowych wyników przez gdyński terminal przeładunku paliw płynnych. Statki Scorpio Tankers pojawiały się w Gdyni, od początku 2020 roku, 14 razy.

Kolejną znaną w świecie graczy giełdowych postacią, która w pierwszych miesiącach tego roku powiększyła swój portfel o inwestycje w żeglugę, był Bill Miller z Miller Value Partners. Zwiększył on swoje dotychczasowe zaangażowanie w spółkę Norwegian Cruise Line Holdings (branża statków wycieczkowych; brandy: Norwegian Cruise Line, Oceania Cruises i Regent Seven Seas Cruises) o ok. 49 proc. stając się and posiadaczem łącznie 3,87 mln jej akcji o wartości ok. 106,8 mln USD pod koniec I kwartału 2021 roku. Stanowi to zarazem ok. 3 proc. wszystkich jego inwestycji.

PBS, z mediów

Fot.: Sebastian Derungs, WEC / Wikimedia Commons; Harald Krichel / Wikimedia Commons; collage: PBS / PortalMorski.pl
__________________
* Film "Big Short" z 2015 roku oparty jest na prawdziwych wydarzeniach, które stały się zarzewiem ogólnoświatowego kryzysu 2007-2010. Zaledwie kilku mężczyzn - poprzez spekulacje, malwersacje, balansowanie na granicy prawa - doprowadziło do gigantycznej zapaści gospodarczo-ekonomicznej właściwie w każdym zakątku globu. Film przedstawia sensacyjne kulisy wydarzeń, które wpłynęły na życie milionów ludzi i gospodarkę na całym świecie. Jedną z głównych postaci w tych wydarzeniach był Michael Burry. W filmie "Big Short" wcielił się w nią Christian Bale

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter