Żegluga

Kredytodawca z Frankfurtu - DVB Bank - zakończył właśnie organizację konsorcjum refinansowania zadłużenia związanego z inwestycjami w statki na kwotę 175 mln USD dla wiodącego europejskiego armatora masowców - Polskiej Żeglugi Morskiej, poinformował serwis informacyjny TradeWinds.  

Niemiecki bank działał jako upoważniony aranżer wiodący i prowadzący księgowość transakcji obejmującej 34 statki. CIT Group była drugim głównym aranżującym, z Societe Generale, BNP Paribas, Siemens Bank i Credit Agricole jako współorganizatorami.

PŻM zatrudnia ponad 2700 osób we flocie operującej na całym świecie, wykonując około 500 podróży rocznie i przewożąc 15 mln ton towarów. Posiada relatywnie młodą i nowoczesną flotę 56 masowców o średnim wieku około ośmiu lat.

Firma jest również właścicielem promów pasażersko-samochodowych i typu ro-pax (z relatywnie większą częścią ładunkową w porównaniu do promów pasażersko-samochodowych) i ma sześć statków w zamówieniach w stoczniach chińskich z terminami przekazania w tym i przyszłym roku.

Jak na początku tego roku dowiedział się w PŻM serwis informacyjny TradeWinds, szczecińskie przedsiębiorstwo żeglugowe planuje zamówić więcej nowych statków po zakończeniu restrukturyzacji i powrocie do osiągania dodatnich wyników finansowych.

Armator ze Szczecina odbierze w tym roku cztery ostatnie statki z wcześniejszego programu inwestycyjnego, który obejmował także kilka statków ostatecznie odebranych po renegocjacji dokonanej przez obecny zarząd, a "porzuconych" przez poprzedni w stoczniach chińskich w trakcie realizacji kontraktów. Jednak dwa z nich będą odebrane ze stoczni na pewno, a dwa kolejne są w planach, na razie jeszcze pod znakiem zapytania. Jednostki otrzymają imiona kolejnych miast polskich.

Według zarządcy komisarycznego PŻM Pawła Brzezickiego, cytowanego przez TradeWinds, PŻM potrzebuje sześciu do siedmiu nowych statków rocznie.

Jak wynika z wypowiedzi Pawła Brzezickiego, zarządcy komisarycznego Polskiej Żeglugi Morskiej i - od niedawna - prezesa zarządu Funduszu Rozwoju Spółek SA, cytowanego we wtorkowym wydaniu "Pulsu Biznesu", obligacje, które szczecińskie przedsiębiorstwo żeglugowe wyemitowało we wcześniejszej fazie restrukturyzacji finansowej, a które objęły polskie porty w Gdyni i Szczecinie, zostały już wykupione, a dzięki nim PŻM miała czas na ułożenie się z krajowymi instytucjami finansowymi.

W późniejszym stadium procesu naprawczego polskie banki udzieliły firmie kredyty pomostowe na spłatę zobowiązań z zagranicznych instytucjach finansowych, co pozwoliło uniknąć wymuszonej sprzedaży znacznej części floty.
Jednak warunki tych kredytów odbiegają od proponowanych przez zachodnie banki, specjalizujące się w finansowaniu żeglugi, dlatego PŻM stara się stopniowo refinansować polskie kredyty na Zachodzie, czego przykładem jest operacja finansowa przeprowadzona ostatnio dla PŻM przez DVB Bank.

Według Pawła Brzezickiego - jak podaje "Puls Biznesu" - dzięki restrukturyzacji grupa PŻM zakończyła 2017 r. zyskiem netto na poziomie 115 mln zł, a wynik za 2018 r. nie jest jeszcze zatwierdzony, ale na pewno będzie lepszy.

Szef PŻM zapewnia, że grupa dysponuje gotówką na leasing jednostek dla swojej spółki promowej Unity Line, a potrzebne są cztery jednostki. Koszt takiego promu, to w zależności od specyfikacji, od 150 do 350 mln euro.

O rynku promów, w tym także o ich cenach - w jednym z najbliższych wydań miesięcznika Polska na Morzu.

Promy miałaby zamówić w polskich stoczniach Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP), przy czym gwarantem transakcji byłby Fundusz Rozwoju Spółek. Nowe jednostki mogłyby być dzierżawione armatorom dysponującym gotówką na pokrycie kosztów wkładu leasingowego, a PŻM takową dysponuje i może być solidnym partnerem dla ARP - zapewnia cytowany przez "Puls Biznesu" Paweł Brzezicki.
ARP jest mniej otwarta w odniesieniu do tego projektu, który jest "w początkowej fazie" i nie chce go komentować - jak powiedziała "Pulsowi Biznesu" rzecznik ARP, Ilona Kachniarz.
Tymczasem, według Pawła Brzezickiego - jak podaje "Puls Biznesu" - montaż pierwszych sekcji promu dla PŻM, o linii ładunkowej ro-ro rzędu 3,5-3,8 km i z miejscem dla około 500 pasażerów, mógłby się zacząć już wczesną jesienią.

Szczeciński armator jest też podobno zainteresowany i gotowy do włączenia się do projektu przewozu amerykańskiego gazu do terminalu LNG w Świnoujściu. Według wypowiedzi udzielonej przez zarządcę PŻM "Pulsowi Biznesu", 20-letni kontrakt mógłby być wart nawet 4,5 mld USD, a z analiz armatora wynika, że na rynku są obecnie dostępne przynajmniej dwa używane statki do przewozu LNG, ale zabezpieczeniem musiałby być kontrakt transportowy.

z mediów (TradeWinds, Puls Biznesu), PBS (PortalMorski.pl)

Komentarze   

+9 To kiedy te promy dla Unity Line?
Ciekawe kiedy będą nowe promy dla Unity Line skoro kasa na ten cel jest?
22 maj 2019 : 06:32 Eligiusz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Do jasnej cholery pytanie do PiSu
dlaczego pozwalacie aby obce banki i podmioty wchodziły i podkopywały polska firmę jedyna jeszcze tej wielkości .Gdy doszliście do władzy zaklinaliscie się ,ze państwo musi uzyskać suwerenność nad strategicznymi firmami oraz instytucjami finansowymi . Dlaczego postępujecie w tak podły i podejrzany sposób wpuszczając obcego lisa o kurnika przecież mówiliście ,ze finansowanie będzie pochodzić z polskich banków i podmiotów gospodarczych a co wy robicie odwrotnie od tego co zapowiadaliście i oby się tak nie stało ,ze zaraz dziwnym trafem przejęta zostanie przez Niemców PŻM ,pilnujcie tego bo jak znam życie to Niemcy pod pozorem pożyczek realizują swoje polityczno strategiczne dobrze przemyślane cele do tzw. mitteleuropy gdzie znajduje się Polska.
22 maj 2019 : 08:29 taka prawda Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Brawo
Brawo, ale im wygarnąłęś ! Myślę, że tym komentarzem otworzyłeś oczy wszystkim naiwnym, którzy myśleli, że PiS to jacyś patrioci. Powiem Ci więcej, oni nie tylko niemieckie, ale też rosyjskie interesy reprezentują (np. Macierewicz).
22 maj 2019 : 13:06 DarekN Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 nie masz pojęcia o temacie
Akurat DVB specjalizuje się w finansowaniu shippingu i ma klientów z całego świata. U nas takiego banku nie ma. Po prostu.
23 maj 2019 : 09:48 insajder Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Kredytodawca??
To juz 30 lat od upadku PRL-u i dalej sprzedaja przemysl i nie tylko stoczniowy !!
22 maj 2019 : 18:53 Stary Kolejarz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 GAZ
"operacja finansowa przeprowadzona ostatnio dla PŻM przez DVB Bank" to jest krok do wykupienia PZM.Dziwie się że BGK nie jest zainteresowany by wozić gaz z USA polskimi statkami nie wiem jak załatwiono też tzw gestie transportową kontraktu.
22 maj 2019 : 20:13 ireneusz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 PZB
Będzie tak jak z promem dla PZB tylko show wyborczy i zero działań.
24 maj 2019 : 16:20 Lol Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1