W 2013 port Hamburg przeładował 139 mln ton towarów, co oznacza wzrost o 6,2 procent w porównaniu do 2012 r.
Największe znaczenie miał udział i dynamika przeładunków drobnicy, sięgającej 96,8 mln ton (+5,7 proc.) lub w wyrażeniu jednostkowym - 9,3 mln TEU (kontenerów 20. stopowych), o 4,4 proc. więcej. Ładunków masowych przeładowano 42,3 mln ton (+7,2 proc.).
Jak podkreśla zarząd portu, ogólnie zanotował on ponadprzeciętną dynamikę przeładunków, uwzględniając statystyki innych największych portów Morza Północnego. Jego obroty wzrosły wbrew minorowemu trendowi w konkurencyjnych portach, a dzięki czemu powiększył on udział w rynku kontenerowym.
W czterech największych portach regionu (Rotterdam, Antwerpia, Hamburg, Bremerhaven) łączny przeładunek morski w 2013 r. (849,1 mln ton) urósł jedynie o jeden procent w porównaniu do roku poprzedniego.
Zarazem przeładowały one łącznie 35,3 mln TEU towarów, o 0,5 proc. mniej r/r. Dzięki wzrostowi w tym segmencie, Hamburg ma więc obecnie 26,2 proc. udział w przeładunkach drobnicy w kontenerach wśród portów RAHB (+1,3 proc. r/r), zajmuje drugą pozycję w Europie (za Rotterdamem - 11,6 mln TEU) i 15. miejsce na świecie.
Hamburg umocnił się też na pozycji nr 1 w Niemczech. Według danych Federalnego Urzędu Statystycznego, porty niemieckie przeładowany w 2013 r. 293,3 mln ton towarów, o 0,6 proc. mniej.
W komunikacie zarząd portu Hamburg (HHM) podkreśla, że jego wzrost obrotów ładunków w kontenerach wynika przede wszystkim z większego o 10 proc. transshipmentu do krajów Europy Północnej i Wschodniej, jak również ponownie rosnących przewozów w relacji z Azją, w tym w szczególności z Chinami, największym partnerem handlowym Hamburga.
W ub. roku w ruchu dowozowym i short sea shipping pomiędzy Hamburgiem a portami Morza Bałtyckiego przewieziono 2,3 mln TEU (+10,1 proc.).
"Region Morza Bałtyckiego z Rosją, Finlandią, Polską, Szwecją, republikami bałtyckimi i Danią ma dla nas w ruchu kontenerowym olbrzymie znaczenie. To, że udało nam się w 2013 roku z 2,3 miliona TEU osiągnąć tak dobry rezultat pomimo problemów z przeprawą przez kanał kiloński, jest dla nas zaskoczeniem" - powiedział Axel Mattern, członek zarządu Hafen Hamburg Marketing e.V. podczas prezentacji rocznych wyników.
Modernizacja i rozbudowa tej drogi wodnej ma zatem, zdaniem członków zarządu HHM, pierwszorzędne znaczenie dla Hamburga i całego regionu północnych Niemiec. Aby dalej rozbudowywać połączenia w kierunku Morza Bałtyckiego, HHM kieruje wspieranym z europejskich funduszy projektem Amber Coast Logistics (ACL). Dotychczas w projekt ten włączyło się 19 partnerów z Danii, Polski, Łotwy, Litwy, Białorusi i Niemiec.
Należy dodać, że HHM nadal nie uzyskał decyzji sądu administracyjnego w Lipsku w kwestii możliwości pogłębienia toru wodnego dolnej i zewnętrznej Łaby, co jest poważna przeszkodą w rozwoju jego infrastruktury oraz barierą w zawijaniu największych kontenerowców klasy Triple-E.
Organizacja marketingowa hamburskiego portu liczy jednak, że w 2014 r. zwiększy on obroty, choć będzie to "wzrost umiarkowany".
