Duńsko-niemieckie przedsiębiorstwo promowe Scandlines oficjalnie rozpoczęło gruntowną przebudowę promów Deutschland i Schleswig-Holstein na hybrydowe jednsotki typu plug-in, co stanowi kluczowy krok w kierunku bezemisyjnej eksploatacji obu jednostek na trasie Puttgarden-Rødby.
Dzięki inwestycji o wartości ponad 31 mln euro promy zbudowane w 1997 roku zostaną wyposażone w system akumulatorów o pojemności 5 MWh oraz infrastrukturę do szybkiego ładowania zarówno na pokładzie, jak i w przystaniach promowych w Puttgarden i Rødby. Pozwoli to na osiągnięcie co najmniej 80 proc. pojemności akumulatorów w zaledwie 12 minut — wystarczającej do pokonania większości trasy przy użyciu energii odnawialnej.
Oczekuje się, że modernizacja promów pozwoli zmniejszyć emisję CO2 nawet o 80 proc.
Przebudowa pierwszego z promów Deutschland już się rozpoczęła w stoczni BLRT Repair Yards w Kłajpedzie na Litwie. Przebudowa drugiego promu Schleswig-Holstein rozpocznie się w grudniu br., a oba projekty mają zostać ukończone na początku 2026 roku.
– To coś więcej niż tylko technologia – to kwestia odpowiedzialności. Jako firma promowa działająca codziennie na jednym z najbardziej wrażliwych akwenów na świecie, mamy szczególny obowiązek ochrony środowiska morskiego – powiedział dyrektor operacyjny Scandlines Michael Guldmann Petersen.
Projekt jest wspierany przez niemieckie Ministerstwo Transportu, które pokrywa do 40 proc. kosztów w ramach programu zrównoważonej modernizacji statków przybrzeżnych. Jest to część szerszej strategii Scandlines, której celem jest osiągnięcie do 2030 roku całkowicie bezemisyjnej eksploatacji na trasie Puttgarden-Rødby, a do 2040 roku – całkowitej eliminacji emisji.
W ciągu ostatniej dekady firma Scandlines zainwestowała 380 mln euro w ekologiczne technologie, w tym promy hybrydowe na trasie Rostock-Gedser, żagle rotacyjne, zaawansowane łopaty śrub napędowych, ciche pędniki i powłoki kadłuba, minimalizujące przyleganie glonów.
Jeszcze w tym roku Scandlines zamierza wprowadzić do eksploatacji swój pierwszy specjalnie zaprojektowany zeroemisyjny prom Futura, zbudowany przez turecką stocznię Cemre Shipyard.
LEW (Źródło: Scandlines), Fot. Sławomir Lewandowski / PortalMorski.pl
