Belgijski koncern DEME ogłosił, że rozszerza swoją flotę o nowy statek do budowy obiektów morskich (OCV), zwiększając swoje możliwości w zakresie instalacji kabli podmorskich, aby sprostać wymaganiom rozwijającego się globalnego rynku morskiej energetyki wiatrowej.
Nowa jednostka, zaprojektowana z myślą o wszechstronności, będzie mogła wykonywać prace związane z wykopami, zakopywaniem i układaniem kabli, uzupełniając funkcjonujące obecnie statki z floty DEME do instalacji kabli: Living Stone i Viking Neptun.
Oparty na zaawansowanej norweskiej konstrukcji SALT 310, 123-metrowy statek OCV będzie wyposażony w system dynamicznego pozycjonowania DP2, 150-tonowy aktywny dźwig morski z kompensacją falowania, hangar dla dwóch pojazdów podwodnych klasy roboczej ROV, hybrydowy system akumulatorów o pojemności 1000 kWh oraz napęd przystosowany do metanolu, zapewniający elastyczność w zakresie paliwa w przyszłości.
Pod pokładem statek jest skonfigurowany tak, aby pomieścić dwie karuzele kablowe o nośności 2500 ton, umożliwiające szybkie rozmieszczenie i płynne przejście między operacjami wykopywania rowów, zakopywania i układania kabli. Załoga może liczyć nawet 123 osoby.
Statek OCV zostanie zbudowany przez firmę PaxOcean w stoczni Zhoushan w Chinach, a jego dostawę zaplanowano na 2028 rok.
LEW (Źródło: DEME)
