Stocznie, Statki

19 lipca w stoczni Crist SA w Gdyni odbyło się cięcie blach pod budowę jednostki o numerze budowy C371, która zapoczątkowuje długoletnią współpracę realizacji dwunastu nowoczesnych okrętów. Polska stocznia bierze tym samym udział w programie MCMV, którego celem jest budowa niszczycieli min wykorzystujących technologię robotyczną dla belgijskiej i holenderskiej marynarki wojennej.

Przetarg na budowę okrętów wygrało francuskie przedsiębiorstwo stoczniowe Naval Group, które zdecydowało, że projekt zostanie zrealizowany w przez konsorcjum Kership, którego udziałowcami są stoznia Piriou i Naval Group. Łącznie powstanie dwanaście okrętów. Przypomnijmy, że stocznia Crist SA w latach 2016, 2017 oraz 2018 wybudowała już dla francuskiej stoczni Piriou dwie jednostki częściowo wyposażone oraz bloki okrętu naukowo-badawczego.

Pierwsze trzy okręty w ramach projektu MCMV powstaną we Francji.

Zadaniem polskiej stoczni jest podstawowa prefabrykacja na konstrukcję kadłubów okrętów, czyli cięcie i gięcie blach, które zostaną dostarczone do Francji. W praktyce, we Francji, co pół roku ma powstawać jeden okręt.

Obróbka stali na cały pierwszy okręt jest już potwierdzona i te prace trwają. Dopinamy również formalności na nasze usługi związane z drugą jednostką z tej serii. Tak przygotowana blacha trafi do francuskiej stoczni. Mówi o tym międzyrządowa umowa - powiedział Maciej Wasielewski z działu marketingu stoczni Crist SA.

Stocznia Crist SA ma nadzieję, że od piątego okrętu wykona kadłub jako całość. 

Nowe okręty przeciwminowe dla Belgii i Holandii będą działać w oparciu o bezzałogowe systemy wykrywania i niszczenia min w dużej odległości od okrętów macierzystych.

Kontrakt będzie realizowany przez dziesięć lat, kolejne okręty zostaną dostarczone w latach 2021-2024, a także w latach 2025-2030 na przemian dla marynarki belgijskiej i holenderskiej.

AL, rel (Crist SA)

Fot.: Belgium Naval & Robotics; Crist SA

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter