Stocznie, Statki

Alcatel Submarine Networks Marine (dawniej Alcatel-Lucent), część grupy Nokia, ogłosiła pod sam koniec czerwca nabycie dwóch statków: Ile de Molène oraz większego Ile d'Yeu. Zakup ten jest częścią strategii mającej na celu modernizację i zwiększenie możliwości instalacyjnych w kontekście wzrostu rynku podmorskich łączy telekomunikacyjnych. Kablowiec Ile d'Yeu jest w Gdańsku.

Statki dołączyły do floty Alcatel Submarine Networks Marine (ASN) 7 maja 2021 r. w przypadku Ile de Molène i 17 czerwca 2021 r. - jeśli chodzi o Ile d'Yeu.

Ile de Molène (ex GSP Phoenix, ex Caledonoan Vision; nr IMO 9329928), to zbudowany w 2006 roku zaopatrzeniowiec górnictwa morskiego (PSV). Statek obecnie cumuje w porcie Dunkierka.

Ile d'Yeu (ex Seven Mar, ex Polar Queen, ex Knight; nr IMO 9230414) został na przełomie czerwca i lipca przeholowany do Gdańskiej Stoczni Remontowej SA z miejsca w Gdańsku, w którym stanowił część krajobrazu przez kilka ostatnich lat, będąc jednym z dwóch, wyłączonych z eksploatacji z powodu kryzysu na rynku, statków, jakie armator Subsea 7 odstawił "na sznurek", przy nabrzeżach Stoczni Gdańsk. Jako Seven Mar cumował przez większość czasu - od kiedy, w marcu 2017 roku, pojawił się w Gdańsku - przy nabrzeżu Kaszubskim.

Jest to statek, który został zbudowany jako kablowiec. Z ukończeniem jego budowy natrafiono na trudny czas kryzysku na rynku, przez co został od razu odstawiony "na sznurek" (w tzw. lay up). Później nowy właściciel szukał dla niego zatrudnienia na rynku naftowo-gazowym offshore, po rozszerzeniu możliwości statku w przebudowie, podczas której zainstalowano dodatkowe wyposażenie funkcjonalne, pozwalające jednostce na układanie także elastycznych rurociągów (o małej średnicy) metodą J-lay. Teraz, u kolejnego nowego właściciela - ASN Marine - stanie się znowu "czystym" kablowcem.

Jak poifnormowała w oficjalnym komunikacie ASN, spółka zależna Nokii, oba świeżo zakupione statki przejdą teraz intensywny program inżynieryjno-projektowy i modernizacyjny, aby sprostać oczekiwaniom klientów ASN oraz misjom, które będą wykonywać.

Ile de Molène będzie przeznaczony do konserwacji i napraw kabli telekomunikacyjnych klientów ASN na Atlantyku i Morzu Północnym. Oczekuje się, że rozpocznie działalność w pierwszej połowie 2022 roku.

Z kolei większy Ile d'Yeu dołączy do floty instalacyjnej ASN pod koniec 2022 roku i zostanie natychmiast przydzielony do układania transoceanicznego systemu telekomunikacyjnego.

Oba statki zostaną wyposażone w sprzęt najnowszej generacji, dzięki któremu ASN będzie w stanie zaoferować poziom wydajności i efektywności, jakiego oczekują klienci, operatorzy telekomunikacyjni oraz GAFAM.

Kablowce będą obsługiwane przez Louis Dreyfus Armateurs (jako armatora zarządzającego) pod banderą francuską.

Ile d'Yeu - charakterystyka podstawowa:
długość całkowita - 147,00 m
szerokość konstrukcyjna - 27,00 m
tonaż pojemnościowy brutto - 14 520
tonaż pojemnościowy netto - 4357
moc napędu głównego - 9000 kW
pędniki azymutalne na dziobie - 5320 kW

Ile de Molène - charakterystyka podstawowa:
długość całkowita - 98,00 m (przed planowaną przebudową - 93,45 m)
szerokość konstrukcyjna - 22,00 m
wysokość boczna - 8,50 m
zanurzenie - 6,50 m
nośność (przed przebudową) - 4312 t
tonaż pojemnościowy brutto - 5729 (przed planowaną przebudową - 5448)
tonaż pojemnościowy netto - 2080
moc napędu głównego - 6000 kW
pędniki azymutalne na dziobie - 2860 kW

Do końca roku 2022 na flotę kablowców ASN Marine składać się mają następujące statki:
- instalacyjne: Ile de Sein, Ile de Batz, Ile de Bréhat, Ile d’Aix, Ile d’Yeu
- utrzymaniowe / naprawcze: Ile d'Ouessant, Ile de Molène.

Nie tak dawno, na przełomie 2019 i 2020 r., Gdańska Stocznia Remontowa przebudowała na potrzeby ASN Marine na kablowiec Ile d'Ouessant wielozadaniowy serwisowiec offshore.

W przeszłości ASN Marine (dawniej Alcatel-Lucent) posiadała dwa bliźniacze kablowce przebudowane dla niej do takiej funkcji ze statków ro-ro w Gdańskiej Stoczni Remontowej SA. Były to: Lodbrog (w 2001 r.) oraz Ile de Re (2 2002 r.).

Pierwszy pod koniec roku 2020 znalazł się we flocie operatora Optic Marine Asia Ltd z Malezji, zaś drugi - od 2017 roku pracuje dla Pelayaran Lintas Optik PT w Indonezji.

Alcatel Submarine Networks (wcześniej należąca do francusko-amerykańskiej grupy Alcatel-Lucent) jest od 2016 roku częścią grupy Nokia i jednym z globalnych liderów instalacji podmorskich kalbi komunikacyjnych, pod względem przepustowości i długości ułożonych kabli z ponad 650 tysiącami kilometrów zainstalowanych podmorskich kabli światłowodowych (długość ta pozwoliłaby 15 razy opasać kulę ziemską).

PBS; rel (ASN Marine)

Fot.: Wikimedia Commons (CC); Rys.: ASN Marine

Jak długie, jak głęboko i ile kabli leży na dnie mórz i oceanów oraz kto je układa - opowiadaliśmy w numerze 11-12 2019 miesięcznika ''Polska na Morzu''''Polska na Morzu''.

O samych kablowcach oraz o rynku, na którym działają traktuje materiał opublikowany w wydaniu 10 2019 miesięcznika ''Polska na Morzu''''Polska na Morzu''.

Ile d'Yeu jeszcze jako Seven Mar wyłączony z eksploatacji podczas postoju w Gdańsku
Ile d'Yeu jeszcze jako Seven Mar wyłączony z eksploatacji podczas postoju w Gdańsku

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter