Stocznie, Statki

Okręt rozpoznania radio-elektronicznego (SIGINT) TBN Artemis, budowany przez Stocznię Remontową Nauta w Gdyni dla szwedzkiego koncernu Saab (ostatecznym odbiorcą ma być marynarka wojenna Królestwa Szwecji) został wyholowany z gdyńskiego portu pod osłoną nocy, 15 lutego, z niedzieli na poniedziałek. To druga jednostka, która miała opuścić gdyńską stocznię o własnych siłach, a niedokończona wyszła z niej na holu.

Tym razem jest to hol podany z wielozadaniowej jednostki offshore i holownika (AHTS) Opal należącego do Polskiego Ratownictwa Okrętowego.

Zespół holowniczy - z obiektem holowanym w postaci niedokończonej jednostki o stoczniowym numerze budowy B-104, spodziewany jest w Karlskronie jutro (we wtorek, 16 lutego) około południa - około 22 miesiące po wodowaniu i 46 miesięcy po złożeniu zamówienia na jego budowę w polskiej firmie.

Holownik przybył do stoczni, cumując przy Nabrzeżu XXX-lecia, przed stojącym tam B-104, w niedzielę, 14 lutego i po ok. 13 godzinach tam spędzonych, przed godz. 01:00 wypłynął z Gdyni wraz z holowanym obiektem.

W styczniu przyszły Artemis, przeszedł - w doku pływającym nr 2 SR Nauta - przegląd i zapewne drobne naprawy, prace wykończeniowe lub modyfikacje oraz konserwację przed spodziewanym jednorazowym przejściem przez Bałtyk do innej stoczni.

Wcześniej (kilka miesięcy temu) Saab odmówił Portalowi Morskiemu informacji, komentarzy i odpowiedzi na kluczowe pytania na temat stanu zaawansowania prac na jednostce i planów dotyczących jej przekazania stronie szwedzkiej przez polską stocznię, a Marynarka Wojenna Królestwa Szwecji nie odpowiedziała w ogóle.

Ostatnio również inne media sygnalizowały, że zarówno Nauta, jak i Saab odmówiły jakichkolwiek komentarzy w tej sprawie.

Jednak jeszcze w sierpniu 2020 roku, Saab, za pośrednictwem polskiego agenta PR, w odpowiedzi na nasze zapytania, informował jedynie:

"Okręt został zwodowany oraz nadano mu nazwę 17.04.2019 r. w Gdyni. Po zwodowaniu, na okręcie instalowane jest wyposażenie (fitout), co jest realizowane przez Stocznię Remontową Nauta, po czym przejdzie on próby portowe i morskie."

Oznacza to, że jeszcze pół roku temu podtrzymywano (przynajmniej oficjalnie) zamiar dokończenia budowy jednostki zgodnie z ustaleniami kontraktowymi.

Przypomnijmy, że przy okazji podpisania kontraktu między SR Nauta a Saabem, które miało miejsce 26 kwietnia 2017 roku, podkreślano, że Nauta odpowiedzialna będzie za całość prac przy budowie, wodowaniu oraz wstępnych próbach morskich platformy szwedzkiego okrętu; miała to być więc dostarczona przez polską stocznię w pełni wyposażona (zdolna do samodzielnej żeglugi) jednostka pływająca jedynie bez zasadniczego wyposażenia decydującego o jego funkcji (czyli "platforma" dla systemu SIGINT); następnie w stoczni Saab w Karlskronie nastąpić miał tylko montaż specjalistycznego wyposażenia wywiadu elektronicznego oraz finalny etap prób morskich (SAT - Sea Acceptance Tests) przed przekazaniem jednostki użytkownikowi.

"Polska stocznia posiada" - jak napisano wtedy w oficjalnym komunikacie stoczni - "długoletnie doświadczenie i przygotowanie techniczne, a jej położenie geograficzne sprzyja realizacji strategii rozwoju Saab w sektorze morskim. Kontrakt z polskim partnerem wynika ponadto z ustaleń memorandum porozumienia (MoU) zawartego pomiędzy Saab a PGZ w październiku 2016 r."

Wodowanie przyszłej Artemis miało miejsce (wraz z dużą uroczystością, która zgromadziła licznych oficjeli) 17 kwietnia 2019 r. w PGZ Stoczni Wojennej, podwykonawcy Nauty.

Nie podano nigdzie oczekiwanej daty przekazania przez polską stocznię niemal gotowej platformy SIGINT (jedynie bez wojskowych systemów zwiadu elektronicznego), ale informowano, że zgodnie z umową Nauta miała zbudować jednostkę "w latach 2017-2020".

Obecnie w SR Nauta trwa (od połowy kwietnia zeszłego roku) postępowanie restrukturyzacyjne, a wymagalne zadłużenie u 639 wierzycieli objęte proponowanym układem wynosi 320 mln zł.

Na wiosnę ma się okazać, czy wierzyciele przyjmą warunki postępowania układowego.

Nauta sama zatrudnia dzisiaj 320 osób oraz około 300 w innych spółkach grupy. Pod koniec minionego roku z firmy odeszło 86 osób w ramach grupowego zwolnienia.

Przypomnijmy, że utworzony w 2014 roku, należący do Nauty Zakład Nowych Budów w Gdańsku zlikwidowano w lipcu 2019 r. Statek naukowo-badawczy dla szwedzkiego odbiorcy powstawał zasadniczo właśnie w Zakładzie Nowych Budów (choć pod koniec budowy statku dla Szwedów, prowadzono na nim prace już w Gdyni). 

Skagerak został zamówiony przez Uniwersytet w Göteborgu w 2013 roku i miał być, według pierwotnych założeń - dwa lata później, przekazany odbiorcy jako w pełni wyposażony, po próbach morskich i opuścić stocznię oczywiście o własnych siłach.

Tymczasem Uniwersytet w Göteborgu przejął formalnie własność statku naukowo-badawczego w marcu zeszłego roku - ponad 75 miesięcy od zamówienia, ponad 60 od położenia stępki i prawie 40 miesięcy po wodowaniu. Statek, choć w pełni wyposażony, jednak z niesprawnym napędem, odholowany został do Szwecji.

PBS, rel (Nauta, Saab)

Fot.: Piotr B. Stareńczak

TBN Artemis w doku płuwającym SR Nauta w styczniu 2021 r.
TBN Artemis w doku płuwającym SR Nauta w styczniu 2021 r.
TBN Artemis w doku płuwającym SR Nauta w styczniu 2021 r.TBN Artemis w doku płuwającym SR Nauta w styczniu 2021 r.
 
-10 Budowniczy Polski
Pisowska mafia działa nie tylko w Szczecinie, w Gdyni działa również. Politycy ,PiS chcieli budować promy ? Z czym do ludu.
15 luty 2021 : 15:22 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+36 No ale kto ma budowac statki? PiS?
Czyli w Ameryce statki buduja Republikanie, w Niemczech Chadecy itd? Politycy buduja? Prom mieli budowac polscy okretowcy a ten artykul jest o tym, ze oni nie potrafia budowac statkow. Ten prom mial miec wypornosc 20 takich kapci co ten tutaj - ale nie ma w Polsce juz potencjalu na budowanie statkow, to ze Remontowa cos robi (nowe budowy) to zasadniczo wynika z tego, ze PiS u nich statki zamawia, ale poza tym jest nedza. A i to sie skonczy szybciej niz pozniej.
15 luty 2021 : 18:25 Dziaders Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+18 Wstyd pozostał
Kto sprawuje nadzór nad spółkami skarbu państwa, w tym nad państwowymi stoczniami ? Politycy PiS, którzy niejednokrotnie przezesują morskim firmom. Kto prezesuje szczecińskiej Stoczni "Gryfia" ? Polityk PiS Krzysztof Zaremba. Kto prezesuje PLO ?
Dorota Arciszewska-Mielewczyk, była posłanka PiS, która po tym jak nie została wybrana w ostatnich wyborach do Sejmu, dostała lukratywną posadkę w PLO. I tak to sie kręci, a nie ma bardziej niewydolnej firmy od firmy państwowej. Tu nikt z kierownictwa, czy zarządu nie odpowiada własnym majątkiem za straty, czy bankructwo, a zarobić można bardzo duże pieniądze. To co się dzieje w Naucie, jest tego kolejnym przykładem. Sama stocznia jest własnością PGZ, państwowego molocha, który w ubiegłym roku odnotował 1,5 mld zł straty. Czego w stoczni zabrakło ? Umiejętności ? Finansowania ? Czy zadecydowały tu błędy w zarządzaniu ? Ja stawiam na to ostatnie. Niestety, tylko wstyd pozostał.
15 luty 2021 : 22:25 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+15 Sluchaj Jato, ja jestem okretowcem i widze jak na pomysly rzadu reaguja koledzy okretowcy. Pracowalem tez i dalej pracuje z Dunczykami, Norwegami, Brytyjczykami itd - nikt tak nie wysmiewa i nie wyszydza swoich stoczni i swojego panstwa jak Polacy.
Moi koledzy okretowcy tylko szydza i kpia z promu, Batorego od rana do wieczora. To jak z nimi cokolwiek robic? To oni maja budowac statki a nie rzad. Rzad to sobie moze miec plan lotu w kosmos, ale jak nie bedzie wahadlowca, to nie poleci. PiS to banda naiwniakow, bo uwierzyli, ze w Polsce sa jeszcze ludzie, ktorzy chca cos budowac. NIE MA. Nie ma zadnych ambicji. Kompletnie. Najlepiej jeszcze ich za reke prowadzic, zeby do nocnika potrafili trafic. Wstyd jest, ale przez polskich okretowcow. Nikt Polakom nie broni budowac statkow, potencjal byl, i co dzis z tego zostalo? Outsourcing zachodnich biur? Spawanie kadlubow? Za 15 lat i tego nie bedzie - i nie przez PiS. Ale przez nieudacznikow, ktorzy nic nie potrafia. Och ile to ja sie nasluchalem rechotu i kpin na temat promu, co drugi wpis czasami to jakis rechot z promu. A gdzie projekt? Robila Stogda i NED? No gdzie? Z tym materialem to mozemy w Polsce robic dokumentacje robocza a nie projektowac statki.
16 luty 2021 : 15:48 Dziaders Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 nie pisz o sobie, że jesteś okrętowcem,
bo mi wstyd, że ktoś , kto pisze takie głupoty podaje się za okrętowca. To ubliża całemu środowisku.
16 luty 2021 : 16:48 gxc Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Ale nie jestem okretowcem-spawaczem
Wiec pewno dlagtego sie nie potrafimy dogadac.
16 luty 2021 : 16:56 Dziaders Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 chcesz, czy nie
to nie ma znaczenia. Przypomnę ci tylko, że spawanie jest obecnie podstawową technologią stosowaną w budownictwie okrętowym. Pisanie głupot w stylu "on na mnie krzywo spojrzał", "on mnie opluł" czy inne takie bzdety, nie przystoi fachowcowi. To co piszesz, to tłumaczenia w stylu tancerki, która twierdzi, że jej wstążka przeszkadza, bo na swój brak umiejętności musi mieć alibi.
17 luty 2021 : 20:40 gxc Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Watpie zebys rozumial to co ja pisze
Jesli tak to opisujesz. Trzeba byc skonczonym idiota, zeby twierdzic, ze ktos tam kleil kadlub tasma papierowa zamiast go spawac. A tak twierdzil Rafal Z i moi znajomi, po studiach. Narod to ciemny i glupi. Po prostu. (wpisz sobie w gugla "lodolamacz puma" i zobacz fantastyczne artykuly dla idiotow, sam mainstream).
18 luty 2021 : 07:30 Dziaders Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 faktycznie,
bardzo trafnie określiłeś swój stan intelektualny. Gratuluję podejścia i tak śmiałej samokrytyki. Tow Bierut, będzxie z was zadowolony ...
18 luty 2021 : 10:56 gxc Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+14 gxc - moi kumple okretowcy przekonywali mnie, ze w Szczecinie kadluby klei sie tasma papierowa
Rozumiesz gxc? Facet po studiach wyzszych, magister okretownictwa, zatrudniowny w powaznej firmie opowiadal mi, ze oni zamiast spawac te kadluby to je kleja tasma. Moj znajomy majster zlota raczka jest o 300 poziomow bardziej inteligentny od kolegi ze studiow i nie dalby sie nabrac na te newsy tvn-u, a ludzie z wyzszym wyksztalceniem jak najbardziej. I to profilowym. A z czego to wynika? A z tego, ze oni od rana do wieczora szydza, rżą i kpią z pisiorow. I na cały świat opowiadają, ze Polacy to takie małpy, które zamiast spawać kadłuby kleją je papierem. Żaden Duńczyk nie bedzie tak głupi, żeby swiatu takie idiotyzmy opowiadać o duńskich stoczniach. Pozdrawiam.
16 luty 2021 : 17:01 Dziaders Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-5 NO ŻADEN DUŃCZYK NIE BĘDZIE OPOWIADAŁ O DUŃSKICH STOCZNIACH
BO POPROSTU DUŃSKICH STOCZNI JUŻ PRAKTYCZNIE NIE MA... I DUŃCZYCY MOGĄ POGRATULOWAĆ SWOJEMU RZĄDOWI ŻE PRZEZ PODNOSZENIE PŁACY MINIMALNEJ DOPROWADZIŁ DO UPADKU PRODUKCJI CIĘŻKIEJ W DANI. Duńczycy chcieli mieć tylko samych informatyków i bankowców ale i to im nie wyszło. 30 LAT TEMU DANIA BYŁA POTENGĄ a teraz to zostało niewiele z tego.
16 luty 2021 : 18:23 Marek Pi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+12 Cala Europa jest zdeindustrializowana
Ale z tego co zostalo to podzial pracy jest taki, ze oni tam maja jakies know how, jakies koncepcje, a my mamy im to wyprodukowac. Vide Karstensen w Gdyni, jakby nie patrzec dunski. Projekty dunskie, spawane w Polsce, wykanczane w dunskiej stoczni. Poza tym wlasnie beda ci sprzedawac swoje wiatraki, drogie, zawodne (wlasnie w Szwecji czy w Stanach sa przerwy w dostawach pradu bo wiatr nie wieje, albo turbiny pozamarzaly) ale oni na tym zarobia. Dunczycy maja tez Mærska jakby nie patrzec potezna firme. Itd itd
16 luty 2021 : 20:41 Dziaders Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Panie Dziaders. z faktami inżynier nie dyskutuje.
Niewygodne fakty się przyjmuje z pokorą i wyciąga wnioski.
Nie wiem co z Ciebie za stoczniowiec ale znam bystrzejszych spawaczy po podstawówce.
Te taśmy tam niestety były. Problem jest w waszej tępej propagandzie i nieudacznictwu.
Chcecie aby naród udawał że jej nie widzi i tolerował wasze partactwo i partyjniactwo.
Poza tym zostaw spawaczy, to spawanie kadłubów przy waszych talentach też niedługo zniszczycie.
PISowska władza jest jak gangrena niszczy wszystko czego dotknie.
16 luty 2021 : 21:46 Polak Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+10 I te tasmy byly zamiast spoin?
Serio twierdzisz, ze te tasmy papierowy mialy zastapic spawanie? Jaka propaganda? poszukaj sobie, Puma plywa i kruszy lod. Ale dzieki panu Rafalowi Z, dzieki tvn i innym takim mediom caly swiat sie dowiedzial, ze Polacy to idioci i zamiast spawac kadlub kleja go papierem. I to jest wlasnie propaganda, czarny PR. Komu ten szum mial sluzyc? Kogo obchodzi, ze kadlub byl niedokonczony i na malowanie zaslonili niedokonczone spawy? I CO Z TEGO? No ok byl niedokonczony, ale CO Z TEGO? To trzeba sie drzec jak jacys idioci na caly swiat, ze to nowa metoda laczenia stali? I osmieszac wszystkich Polakow? A dokladnie taki przekaz poszedl w swiat. Kto tu robi propagande? Nieudacznictwo - Puma plywa i dziala, jakie nieudacznictwo. Spawanie kadlubow to nieudacznictwo.
16 luty 2021 : 21:53 Dziaders Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-5 Za poświadczenie nieprawdy w Polsce można stanąć przed sądem a nawet siedzieć. Jeśli tego nie rozumiesz to jesteś w gronie tych Polaków, których nazwałeś IDIOTAMI
Twierdzę, że opinii publicznej próbowano wmówić narodowi, że kadłuby są gotowe a nie były w dniu tej medialnej szopki.
----
Co do wstydu: Jeśli wykonujesz (w co wątpię...) jakikolwiek zawód poza komentowaniem na tym portalu to powinieneś rozumieć , że za coś odpowiadasz... . "Idiotą" jest na pewno ten, kto za coś odpowiada i daje się złapać na takich kretyńskich maskaradach jak ta taśma.
---
Kogo to obchodzi?
Jest cała rzesza inżynierów okrętowców, którzy muszą na co dzień bezstronnie oceniać i poświadczać stan techniczny urządzeń. Im muszą ufać inni stoczniowcy, którzy przejmują kolejne etapy zadań.
Za ich niedopatrzenia i przymknięcia oczu powstają przestoje a czasem nawet wypadki i katastrowy.
za poświadczenie nieprawdy w Polsce (także PISowskiej) w majestacie prawa można stanąć przed sądem a nawet siedzieć. Jeśli tego nie rozumiesz to jesteś w gronie tych Polaków, których byłeś łaskaw dosadnie nazwać IDIOTAMI
16 luty 2021 : 22:41 Polak Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 To idź do sądu
Sprawa z tego co ja widziałem wyglądała tak, że zarowno stocznia jak i PRS po całej wrzawie wyjasnili ze to było zaklejone na czas malowania. I tyle. Zahorski natomiast twierdził, że to nowa technologia łączenia konstrukcji stalowych a za nim moi znajomi. Żeby robic z takiego gowienka taki wrzask, żeby z Polaków robić idiotów na cały świat, trzeba mieć coś nie tak. Żaden Niemiec czy Francuz nie zrobi z siebie takiego idioty, żeby na swiat robić takie "afery". Sprawa jest prosta, mial przyjechac minister, to chcieli pomalować. To zakleili. I CO Z TEGO? KOGO TO OBCHODZI? Tylko zakompleksionych antypisiorów. Beda robic glupi wrzask jak jakies małpy, kompletnie nie wiadomo o co. Bo ktoś zakleił krawędzie na czas malowania. Normalna praktyka w stoczni. I jak z takimi ludzmi cokolwiek budowac? Z takimi ludzmi to jak najmniej trzeba miec wspolnego.
16 luty 2021 : 22:52 Dziaders Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Jeszcze jedno
Statki powinni budować tylko poważni ludzie i to z dala od polityki.
Podpis poświadczający zamknięcie określonego etapu ma swoją wartość,
I nie można na to przymykać oczu tak jak na obietnice tego rządu...
16 luty 2021 : 22:56 Polak Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Brednie
Jesli rzad, panstwo zamawia statki, to sila rzeczy beda politycy. Powiedz ten swoj slogan pani Merkel, albo panu Macronowi, ktory tez do stoczni jezdzi. Brednie i tyle, nie masz pojecia jak dziala swiat i jestes naladowany emocjonalnie.
16 luty 2021 : 23:11 Dziaders Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 znowu konfabulujesz.
To nie dzięki panu Rafałowi Z. poszedł taki przekaz, ale dzięki ministrowi który przy okazji rocznicowej wizyty musiał się w mediach pochwalić "sukcesem" i wazeliniarzom, którzy dla jego dobrego samopoczucia, zorganizowali cała tą szopkę (ba, nawet zmontowali dokumenty poświadczające nieprawdę). Przyjmij do wiadomości, że to nie dziennikarz piszący o przestępstwie jest winny, a przestępca, który dopuścił się takiego czynu.
17 luty 2021 : 21:02 gxc Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 No nie
Ja mam zarchwizowane wpisy pana Rafala, guru okretowcow. Szkoda, ze tu sie nie da wkleic obrazka. Ale to moze sobie kazdy sam wyszukac jak i odpowiedz na cale wydarzenie dana przez stocznie. Nie wiem jak w Szczecinie, ale w Trojmiescie jak sekcja ma isc na malowanie a nie jest dokonczona to sie zakleja tasma, zeby potem nie trzeba bylo szlifowac. ale pan Rafal oglosil swiatu, ze oni wymyslili nowa metode laczenia stali. Tak na marginesie, pan Rafal na swoim linked in, po angielsku, gdzie jest pytanie o "patenty" (w sensie nowe wynalazki) wpisal sobie patent motorniczego. Ten czlowiek to dzban ale tysiace ludzi wpatrzone jest w niego jak w obrazek. Powiedzial, ze kleili tasma, zamiast spawac, to oni dzis dadza sie pokroic, ze tak bylo.
17 luty 2021 : 22:19 Dziaders Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 dzban, nie dzban
to nie jest istotne. Istotne są działania (niestety, tylko propagandowe, a nie rzeczywiste) dysponenta majątku narodowego czyli ministra. Ty oskarżasz "tubę", a nie tego kto "czyni hałas". Twoim zdaniem przestępczości winni są dziennikarze, a nie przestępcy. Co za chora perspektywa.
21 luty 2021 : 10:00 gxc Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Ustalilismy juz gdzie indziej, ze ty oczekujesz ze minister ma ci dac hale, pochylnie, cala stocznie
A ty wtedy bedziesz ewentualnie dla niego pracowal albo jak to napisales "lal na niego cieplym moczem". Przyjmij do wiadomosci, ze inaczej widze te sprawe, minister nie ma ci tego wszystkiego dawac, on ma zamowic u ciebie statek a ty powinienes chciec go wykonac a nie lac na niego cieplym moczem. Jak ty na niego lejesz cieplym moczem, to oczywiste jest, ze ty sie do budowy statkow dla tego ministra nie nadajesz i jestes po prostu zwyklym krzykaczem, pieniaczem. Kompletnie bezuzytecznym. A w zasadzie szkodliwym, bo moze inni by sie wzieli do pracy, ale ty ich zniechecasz. Obrzydliwa postawa.
22 luty 2021 : 09:24 Dziaders Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 do dziadersa
czytam co piszesz, i tylko się utwierdzam w przekonaniu, że jesteś pisim głąbem
18 luty 2021 : 17:06 x Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 projekt panie Dziaders
To był zrobiony tutaj, w polsce. Dokumentacja klasyfikacyjna i robocza. Z drobnymi wyjątkami na część wywiadowczą.
18 luty 2021 : 13:48 byłem, widziałem Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 ODNOŚNIE NAUTA.
Wiekrzego burdelu niż w stoczni Nauta to chyba nigdzie nie ma.... Niestety w Naucie zostali tylko ludzie z przypadku fachowcy już dawno stamtąd uciekli. A niestety kierownictwo to ludzie z nominacji partyjnych kturzy nie mają kompetencji.... A KOLEJNA SPRAWA ŻE PRACOWNIKÓW TZW. BIUROWYCH JEST DWA RAZY TYLE CO LUDZI NA PRODUKCJI... Aktualnie długi nauty przewyższają wartość majątku spółki... A i jeszcze jedna sprawa w Naucie najważniejszy jest Pan ochroniarz były trep wojskowy na emeryturze niż szary pracownicy. Dobrze ze są Ukraińcy bo nikt inny niechce tam pracować. Zresztą podobna sytuacja i takie same myślenie jest w Szczecińskiej Gryfi....
16 luty 2021 : 19:03 Marek Pi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+20 Pis?
A co do tego ma Pis. To raczej hańba dla nas wszystkich. Zawsze krzyczymy co my nie potrafimy. Zamiast tego może pokornie trzeba wziąć się do pracy a nie ścigać tylko kto więcej zarobi. Małymi krokami do przodu bo mądrych jest wielu ale większość z nich młotka w ręku nie trzymała. Trzeba budować własną technologię a nie gadać dyrdymały.
16 luty 2021 : 17:37 Zdzisław Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 serio
hańba dla nas wszystkich ? mów za siebie nie za innych. Dla mnie to co najwyżej Hańba dla gównianej firmy a nie dla całego społeczeństwa. Ewentualnie dla dzbanów w rządzie że to utrzymują a wręcz pogłębiają patologie
22 luty 2021 : 08:53 max Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Przyjmij max do wiadomosci ze w oczach calego swiata jestes spawaczem
I ze statkow to ty nie potrafisz budowac. Statki to sie w Polsce za komuny budowalo, i to porzadne statki, morskie, zywotne, dobre jakosciowo, polskie stocznie mialy jakosc. Jakosc w Polsce zostala tylko w spawaniu, bo fakt, dane mi jest slyszec ze Polacy dobrze spawaja. I koniec. Narod spawaczy. I ciesli, hydraulikow, robotnikow itd.
22 luty 2021 : 09:46 Dziaders Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+47 No to jak prawie cala produkcja okretowa w Polsce
wielkie mi halo. 90 % produkcji okretowej z Polski jest holowane za granice, bo sa to kadluby, choc jak kadlub zrobi Crist, to pan Piotr B Starenczak bedzie pisal "Częściowo wyposażony statek odplynal za grancie z polskim powietrzem na pokladzie, Norwedzy beda mieli mozliwosc wdychania polskiego powietrza". No jest upadek, jest. Polski przemysl okretowy szoruje po dnie, a za 15 lat to i nie bedzie tego co dzis jest, bo nikt n ie chce byc spawaczem, kazdy chce byc menedzerem.
15 luty 2021 : 15:23 Dziaders Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+25 tytul
w sam raz do rozpoczęcia budowy okrętów podwodnych
15 luty 2021 : 16:48 imie Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+13 A czemu
nie dogadała się RSB na dokończenie tego okrętu z SAAB. Podobno wszystko już było uzgodnione i nawet kierownika projektu już wyznaczyli a tu lipa.
Szkoda bo przy braku widoków na nowe kontrakty by się przydała taka robota.
15 luty 2021 : 15:30 Stoczniowiec Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+24 kierownik
Kadłub powstał w PGZ Stoczni Wojennej a kończyć go miała Nauta w Gdyni. Ani przez minutę nie był budowany w zakładzie nowych budów w Gdańsku. A może szkoda, bo była tam ekipa, która zbudowała Ocean Star na gotowo i mogłaby sobie poradzić też z spsem.
15 luty 2021 : 17:13 Ziutek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-3 człowieku, ogarnij się...
przecztaj tekst UWAŻNIE, I CAŁY, NIE PO ŁEBKACH. mówisz o innym statku.
15 luty 2021 : 17:18 aha... Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-14 Czuje w tym udzial
Misia Coralgola , z rozwiazanego MGMiZS !?
15 luty 2021 : 17:43 CHOPEK ROZTROPEK Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Inny Miś
Nie. Nie Miś Coralgol. To inna bajka. Tutaj zdecydowanie jest odpowiedzialny Misiu Yogi z ówczesnego Zarządu.
16 luty 2021 : 11:49 Bajarz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-4 Xyz
Ale o czym ten artykuł tak naprawdę jest? Pomieszanie z poplątaniem. Zero konkretnej treści i faktów same spekulacje co by oczernić konkurencje z Gdyni.....
15 luty 2021 : 17:48 Xyz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-13 widać wyraźnie
Widać, że ewidentnie masz problem ze zdoła ością czytania ze zrozumieniem.
15 luty 2021 : 19:04 Basia Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-12 autokorekta się wtrąciła...
masz problem ze zdolnością czytania ze zrozumieniem
15 luty 2021 : 19:06 Basia Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+31 Tak naprawde to ten artykul opisuje upadek polskiego przemyslu
Gdyby przemysl dzialal, toby Polacy potrafili sobie nawzajem pomoc i zachowac twarz. Wszyscy zwalaja na panstwowe stocznie, ale prawda taka, ze prywatne spolki nijak sie nie myja do tego co kiedys potrafily budowac stocznie. Dzis tylko Remontowa robi statki na gotowo a i to jest ulameczek tego co bylo. I tak zreszta sie to skonczy, lepiej zeby sie trzymali remontow, bo na tym przezyja, na nowych budowach nie przezyja. totalny upadek. Wytykanie palcami ze panstwowa, czy prywatna nie ma zadnego znaczenia. Szwedzi zamowili w Polsce statek a nie dostali go nigdy. Kompletna wtopa wizerunkowa. Pokazuje stopien degradacji i rozkladu okretownictwa w Polsce.
15 luty 2021 : 18:51 Upadek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Ship
Delikatnie napisane jak Nauta się sypie. 300 pacownikow z czego 100 w biurach siedzi a 40 z ochrony srom.
RSB ze swoimi umiejętnościami poleci jak północna. Dla nich nowa budowa to i tak jak remont wyglada, trwa.
15 luty 2021 : 20:25 Marioo Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+11 Wynik
Jak tak tajemnica z obu stron to na pewno wynik finansowy na projekcie na pewno "powala z nóg" :-) . Czyli zrobione za darmo i dopłacone jeszcze z 60 % do materiałów i urządzeń zamówionych w kraju podwykonawcy :-) :-) :-) . Choć to nie jest śmieszne :-( . Najgorsze jest to, że doprowadzają do takiego stanu ludzie zarabiający po 20, 30 koła na miesiąc. To geniusze byli przecież z prywatnych firm :-) . Oczywiście odpowiedzialność poniosą podwykonawcy, poddostawcy i podatnicy. Taki pop..lony kraj. Ten co dobrze zrobi swoją robotę zawsze wychodzi na debila, a debil, partyjnie dostający stołek błyszczy w mediach jako np. menadżer roku :-) . Potem odchodzi z odprawą, jak się pali grunt pod nogami, ale zgliszcza pozostają i trzeba dziesiątek lat albo upadłości, żeby z jednego idiotycznie debilnie podpisanego kontraktu wyjść na prostą. To dawanie małpom brzytw. Jak tu się może przedsiębiorczość rozwijać. Jeżeli już to tylko w odmianie geszefciarsko-piramidowej.
15 luty 2021 : 22:15 Postobserwator Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 c.d.
Trzeba sobie jednak zadać pytanie czy my potrzebujemy takich firm ? Może odpuśćmy sobie z tą "tradycją", 100 leciem, walką z komuną itp. Skończmy z tymi drogimi przedszkolami z miliardami strat. Zostawmy to jak wszystkie normalne kraje wolnemu rynkowi. Dajmy tym ludziom dorosnąć. :-) , a nie jak mama i tata, ciągle dajemy na kieszonkowe, nawet jak wagarują i nie chcą się uczyć. Tak już miliardy strat, a nie dziesiątki czy setki milionów. :-) . Może trzeba zainwestować w inne branże np. informatyczną. Statki i okręty możemy sobie kupić. :-) . Tańsze i profesjonalne. Jedyne co opanowali, żeby zarabiać to wymiana 150 km dobrego kabla co 5 lat w tzw. "szarej flocie" (nie można tego nazwać marynarką wojenną bo żaden okręt nie przedstawia wartości bojowej na współczesnym polu walki), albo stępka przez 5 lat. Ważne, że w kieszeni co poniektórym się zgadza.
15 luty 2021 : 22:31 Postobserwator Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-8 TAK SWOJĄ DROGĄ TO W CAŁEJ EUROPIE ZACH. PRZEMYŚL STOCZNIOWY UPADŁ.
POZOSTAŁY WŁAŚCIWIE TZW. STOCZNIE WOJENNE KTURE JADĄ NA kontraktach państwowych... Wielkie Stocznię z suchym domkami we Francji, W. BRYTANII,Danii,Niemczech itp. Już nie istnieją... Powstały tam osiedla mieszkaniowe.... NAWET OSTATNIA DUŻA PRYWATNA STOCZNIA W EUROPIE MAYER TURKU LEDWO CO DYSZY I PRAWDOPODOBNIE UPADNIE... TO NIESTETY JEST SPECYFIKA BRANŻY MORSKIEJ ŻE KUPUJĘ SIĘ TAM GDZIE TANIEJ I TYLE W TEMACIE.... A przez to że niestety światem rządzą tanie bandery nie idzie nawet ceł zaporowych wprowadzić. I wymusić produkcji w Europie.
16 luty 2021 : 18:41 Marek Pi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+14 Skagerak + Artemis & FDV Chronos
Czy jest to odwet na dumnych Szwedach ? Przegranej na Skagerak'u widać było mało.
Nie tak widziałem dalszy los Artemis'a w dniu wodowania.
Obie stocznie oceniam łącznie. Obie zle.
Tuż pod bokiem na stoczni Brodosplit w Chorwacji podpisano w grudniu LoI.
Umowa przewiduje wybudowanie FDV CHRONOS 202.2 m x 35m dla 240 osób
z opcją trzech następnych . Przekazanie pierwszego 4Q 2013.
Ciekawe, że Norwegowie z dobrymi kontaktami z Polską szukają rozwiązania w kraju,
również leżącym prawie na dnie. Salish #4 jest ostatnim znanym mi kontraktem.
a to było na początku listopada 2019. Jest coraz mniej optymistycznie.!
15 luty 2021 : 22:33 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter