Stocznie, Statki

Stocznia Remontowa Nauta, wraz z podwykonawcą - PGZ Stocznią Wojenną - zakończyły kolejny etap budowy okrętu SIGINT dla koncernu Saab oraz dla Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej jako odbiorcy końcowego. Dzisiaj około południa częściowo wyposażony okręt dotknął wody opuszczany na podnośniku dokowym PGZ Stoczni Wojennej. 

W obecności gości i w czasie trwania nieoficjalnej części uroczystości nie zwodowano okrętu do końca, opuszczanie platformy podnośnika zatrzymano, a okręt nie został wydokowany. Być może do wydokowania dojdzie w późniejszych godzinach dzisiaj lub w najbliższych dniach.

Po przeholowaniu do nabrzeża stoczni Nauta zostaną przeprowadzone dalsze prace wyposażeniowe oraz instalacyjne (w PGZ Stoczni Wojennej zainstalowano już sporą część wyposażenia - z elementów widocznych z zewnątrz, m.in. stery strumieniowe na dzioie i pędniki azymutalne napędu głównego na rufie).

Następnie okręt przejdzie próby portowe i morskie. Po ich zakończeniu okręt trafi do Stoczni Saab Kockums w Karlskronie, gdzie zostanie wyposażony w specjalistyczne systemy funkcjonalne (zwiadu elektronicznego).

W ceremonii, która odbyło się na terenie PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni 17 kwietnia, wzięli udział przedstawiciele polskiego rządu (Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej), Ministerstwa Obrony Narodowej, Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ) i firmy Saab oraz przedstawiciele Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej, Szwedzkiej Agencji Zamówień Obronnych, Ambasady Szwecji oraz zaproszeni goście.

Pierwsze cięcie blach na budowę okrętu odbyło się w marcu 2018 roku, a trzy miesiące później położono stępkę.

Nowy okręt ma długość 74 m i wyporność 2200 ton.

"Jesteśmy zadowoleni z kolejnego, znaczącego kamienia milowego osiągniętego w ramach kontraktu na budowę okrętu rozpoznania radioelektronicznego, który trafi do floty Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej." - powiedział Gunnar Wieslander, Prezes Saab Kockums.

"Wodowanie okrętu rozpoznania elektronicznego jest momentem szczególnym. Jest to dzień wieńczący zakończenie ważnego etapu budowy jednostki i pokazujący sens w podejmowanych działaniach Stoczni. Okręt ten jest wizytówką wysokiej jakości i możliwości techniczno-produkcyjnych stoczni i naszych kooperantów" - powiedział Adam Potrykus, wiceprezes zarządu, p.o. prezesa zarządu Stoczni Remontowej Nauta SA.

W 2017 roku Saab podpisał umowę ze Szwedzką Agencją Zamówień Obronnych (FMV) na zaprojektowanie i budowę okrętu SIGINT, który zastąpi będącą obecnie w służbie jednostkę HMS Orion. Następnie grupa zakontraktowała Stocznię Remontową Nauta z Grupy PGZ jako wykonawcę platformy, wodowania i wykonania pierwszych prób morskich platformy okrętu.

Współpraca przy budowie statku pomiędzy Saab i Stocznią Remontową Nauta jest bezpośrednim wynikiem porozumienia zawartego pod koniec 2016 r., o ustanowieniu partnerstwa pomiędzy Saab i PGZ w planowaniu i realizacji programów morskich.

Kontradmirał Jens Nykvist, dowódca Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej, ogłosił dziś, że nowy okręt SIGINT będzie nosić imię HMS Artemis.

rel (Saab)

Fot.: Piotr B. Stareńczak, Saab

Artemis z PGZ Stoczni Wojennej dla stoczni Nauta i koncernu Saab
Artemis z PGZ Stoczni Wojennej dla stoczni Nauta i koncernu Saab
Artemis z PGZ Stoczni Wojennej dla stoczni Nauta i koncernu Saab
Artemis z PGZ Stoczni Wojennej dla stoczni Nauta i koncernu SaabArtemis z PGZ Stoczni Wojennej dla stoczni Nauta i koncernu SaabArtemis z PGZ Stoczni Wojennej dla stoczni Nauta i koncernu Saab

Komentarze   

+4 wodowanie ?
Trochę to dziwne, że nie doszło do zwodowania okrętu z podnośnika. Ciekawe dlaczego ? Być może związane jest to z opóźnieniami w budowie jednostki lub jakimiś problemami technicznymi. Dawno temu byłem w Stoczni Gdańskiej na wodowaniu dziesięciotysięcznika "Bolesław Bierut" , było to w kwietniu 1956 roku, wodowanie z pochylni wydz. K-3 tu gdzie do dzisiaj Nauta budowała kadłuby statków rybackich i po akcie chrztu nie udało się zwodować statku z pochylni , dopiero później po kilku dniach zsunięto statek z pochylni. Wiem , że od tamtego czasu na torach są mocowane siłowniki by ruszyć jednostkę w przypadku gdyby były kłopoty, a kłopoty mogą być i to różnego rodzaju. Mam nadzieję , że jest to krok ku budowie nowych okrętów dla polskiej marynarki wojennej.
18 kwiecień 2019 : 05:01 Jewsimowicze Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 HMS Artemis
Okręt jest zwodowany, dzisiaj będzie płynął do Nauty.Nie ma się co doszukiwać 2giego dna. Przy budowie tej jednostki nie było i nie ma żadnych niespodzianek.
18 kwiecień 2019 : 06:13 Antek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-4 Signit
Może dlatego nie został zamordowany bo dopiero jutro zostaje przechowywany do nabrzeża ?
18 kwiecień 2019 : 06:13 Maras2288 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-4 Signit
[quote name="Maras2288"]Może dlatego nie został zwodowany bo dopiero jutro zostaje przechowywany do nabrzeża ?[/quot
18 kwiecień 2019 : 06:14 Maras2288 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1