Stocznie, Statki

W Stoczni Remontowej Nauta odbyło się w czwartek, 1 marca br., palenie (cięcie) pierwszych blach dla okrętu wywiadowczego (rozpoznania elektronicznego - SIGINT) Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej. Uroczystość, z udziałem m.in. przedstawicieli szwedzkiej grupy zbrojeniowej Saab, która w 2017 r. zleciła budowę okrętu należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej stoczni, stanowi rozpoczęcie etapu produkcji jednostki.  

Wykonane zgodnie z harmonogramem projektu rozpoczęcie palenia blach jest ważnym kamieniem milowym przy produkcji budowanego w Polsce i wyposażanego w Szwecji okrętu wywiadowczego dla Svenska Marinen. Stanowi również zwieńczenie wspartego doświadczeniem z zakresu projektowania okrętów biura MMC Ship Design & Marine Consulting Ltd. okresu intensywnej współpracy pomiędzy Saab i Stocznią Remontową Nauta.

Postęp dotychczasowych prac uzyskał pozytywną ocenę szwedzkiej agencji zamówień obronnych (FMV), która wcześniej podpisała z Saab odrębną umowę na zaprojektowanie, budowę i dostawę szwedzkiego okrętu wywiadowczego.

Jak wcześniej informowano - SR Nauta jest wykonawcą platformy statku rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT) dla Szwedzkiej Marynarki Wojennej. Stocznia z Gdyni odpowiedzialna jest za całość prac przy budowie, wodowaniu oraz wstępnych próbach morskich platformy szwedzkiego okrętu. Będzie to więc dostarczona przez polską stocznię w pełni wyposażona (zdolna do samodzielnej żeglugi) jednostka pływająca bez zasadniczego wyposażenia decydującego o jego funkcji (czyli "platforma" dla systemu SIGINT). Następnie w stoczni Saab w Karlskronie nastąpi montaż specjalistycznego wyposażenia zwiadu elektronicznego oraz finalny etap prób morskich (SAT - Sea Acceptance Tests) przed przekazaniem go użytkownikowi.

"Uroczystość pierwszego palenia blach oznacza pomyślne zakończenie etapu projektowego i rozpoczęcie prac produkcyjnych. Kontrakt na budowę okrętu rozpoznania radio-elektronicznego, kluczowej jednostki we flocie, jest bardzo ważny dla jego odbiorcy - szwedzkiej marynarki wojennej i wymaga od stoczni wysokiej jakości realizowanych prac.
Jesteśmy w stałym kontakcie z Nautą 
i jesteśmy zadowoleni, że wszystkie prace przebiegają zgodnie z ustalonym harmonogramem" - powiedział Jyrki Kujansuu, wiceprezes Saab w Polsce i krajach bałtyckich.

"Zostaliśmy wybrani przez Saab w wyniku procesu selekcji, jako zaufany partner w przemyśle stoczniowym. Podobnie, jak w przypadku strony szwedzkiej, z zadowoleniem odnosimy się do wykonania palenia pierwszych blach. Możemy teraz rozpocząć etap właściwej produkcji okrętu", wyjaśnił Adam Potrykus, wiceprezes zarządu Stoczni Remontowej Nauta SA.

Czytaj także: Nauta zbuduje okręt - platformę systemu zwiadu elektronicznego dla koncernu Saab  

Kontrakt na budowę okrętu wywiadowczego wynika z realizacji postanowień zawartego w 2016 r. porozumienia o współpracy przy projektach okrętowych pomiędzy Saab a Polską Grupą Zbrojeniową. Saab stale dąży do poszerzania współpracy z polskim przemysłem, czego dowodem jest m.in. zlecenie spółce Base Group budowy komponentów dla szwedzkich okrętów podwodnych A26.

rel (Saab)

Rys.; fot.: Saab

Pierwsze cięcie blach na budowę okrętu SIGINT
Pierwsze cięcie blach na budowę okrętu SIGINT
Wizualizacja projektu konstrukcji okrętu SIGINT
Pierwsze cięcie blach na budowę okrętu SIGINT
1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6916 3.7662
EUR 4.2384 4.324
CHF 4.5157 4.6069
GBP 5.0218 5.1232