Stocznie, Statki

Stocznie z Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Nauta i Stocznia Wojenna w Gdyni budują okręt wywiadowczy dla Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej. Jednostka będzie miała 74 m długości. Wartość kontraktu ze stocznią jest objęta tajemnicą handlową.

W piątek na terenie Polskiej Grupy Zbrojeniowej (PGZ) Stoczni Wojennej w Gdyni odbyła się ceremonia położenia stępki pod szwedzki okręt SIGNIT dla Marynarki Wojennej Szwecji. Jednostka ma zastąpić będącą obecnie w służbie jednostkę HMS Orion.

W kwietniu 2017 r. Saab ogłosił, że otrzymał od szwedzkiej agencji zamówień obronnych FMV kontrakt na zaprojektowanie, budowę oraz dostawę statku wywiadowczego dla marynarki wojennej kraju. Całkowita wartość tego kontraktu to 730 milionów koron szwedzkich. Jego wykonanie nastąpi w latach 2017-2020. Wartość kontraktu między Nautą a Saab jest objęta tajemnicą handlową. Stocznia Remontowa Nauta jest wykonawcą platformy, wodowania, i wykonania pierwszych prób morskich okrętu. PGZ Stocznia Wojenna jest podwykonawcą stoczni Nauta.

Prezes PGZ Stocznia Wojenna, Konrad Konefał w rozmowie z dziennikarzami wyraził przekonanie, że „kontrakt otwiera nowy rozdział w historii Stoczni Wojennej”. „Ostatnia stępka została w stoczni położona ponad 10 lat temu, więc jest to taki symboliczny moment nowego +tchnienia+ w stoczniową infrastrukturę”.

„Wspólnie ze stocznią Nauta zbudujemy okręt niemal w całości, bo tylko specjalistyczne urządzenia związane z detekcją sygnału, z kryptografią, co jest strzeżone przez stronę szwedzką, zostanie zamontowane w Karlskronie” – wyjaśnił Konefał. Wodowanie jest przewidziane na wiosnę przyszłego roku. Prezes PGZ Stoczni Wojennej przewiduje, że ok. roku potrwają dalsze prace wyposażeniowe.

Gunnar Wieslander, szef Saab Kockums wyjaśnił, że okręty rozpoznania radioelektronicznego są przede wszystkim wykorzystywane do przechwytywania i analizy sygnałów radiowych. „Muszą być niezawodne i charakteryzować się wysoką gotowością do zadań. Dlatego do ich budowy potrzebne są stocznie posiadające wyjątkowe kompetencje przemysłowe” – podkreślił.

Poniżej:

Wizualizacja okrętu SIGINT. Ilustr. Saab

Komentarze   

+23 okret
Bardzo dobrze, że coś zaczyna się dziać. Pytanie tylko kto to zbuduje ? Przecież w Naucie brakuje kadry inzynieryjno-technicznej oraz pracowników umiejących wykonywać prace kadłubowe i posiadających odpowiednie certyfikaty. Jedyna szansa to znalezienie ludzi znających się na tym chociaż to szukanie igły w stogu siana. Mam nadzieję , że nie jest to tak jak ze stępką promu położoną ponad rok temu w Szczecinie. Mimo wszystko życzę powodzenia by budowa udała się.
16 czerwiec 2018 : 04:30 mirnal Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+13 Zaczyna?
Zaczyna? O czym Ty bredzisz, dziecko pisowskiej propagandy? Nauta buduje kadłuby od zawsze, teraz nawet mniej niż kilka lat temu. Ja bym powiedział, że przestaje się dziać, bo siła robocza rośnie i przestajemy być konkurencyjni nawet na rynku prostej, czarnej roboty jaką jest zwykłe spawanie kadłubów. A Nauta przy każdej, bardziej skomplikowanej budowie zalicza wpadkę.
17 czerwiec 2018 : 07:50 Nautek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+20 Nic nowego
Nie zaczyna się nic co nie dzialoby się od kilkunastu lat. Nauta zawsze budowała kadłuby. Tylko, że jak będą to robili tak jak budują statek badawczy dla Goeteborga czy Oceanografa to współczuję Szwedom.
16 czerwiec 2018 : 06:32 SSN Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+27 Ślązak 2?
Bardzo pięknie, bardzo fajnie...ale kim?
16 czerwiec 2018 : 08:17 Wójt Pcimia Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+12 współpraca?
"....Stocznia Remontowa Nauta jest wykonawcą platformy, wodowania, i wykonania pierwszych prób morskich okrętu. PGZ Stocznia Wojenna jest podwykonawcą stoczni Nauta...."
Jeżeli Nauta jest "wykonawcą" to co ma do roboty "wojenna" ? Będą sobie blachy przerzucali przez kanał.
18 czerwiec 2018 : 12:22 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1

Źródło: