Stocznie, Statki

Polska Żegluga Morska podpisała z Funduszem Rozwoju Spółek porozumienie o współpracy z Morską Stocznią Remontową Gryfia – poinformował w Szczecinie minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Ma to spowodować m.in. na szybszą budowę promów dla polskich armatorów.

Przedwstępne porozumienie, poza "intensyfikacją programu budowy promów dla polskich armatorów" zakłada też stworzenie linii usług instalacji oczyszczania spalin i instalacji oczyszczania wód balastowych. Szczegółowy kształt porozumienia ma zostać wypracowany w najbliższych tygodniach.

"Następuje ścisła koordynacja i współpraca. To, że w Gryfii trzeba zrobić bardzo dużo, jeśli chodzi o restrukturyzację, nie jest żadną tajemnicą, w związku z tym PŻM, który chce mieć swoją stocznię, jeśli chodzi o współpracę i wyłączność, dostał zadanie w ramach reorganizacji, ale i daleko idącej współpracy" – powiedział w poniedziałek podczas briefingu prasowego po konferencji "Rozwój przemysłu stoczniowego w Polsce" Gróbarczyk.

Minister zaznaczył, że chodzi też o przyspieszenie prac związanych z promem ro-pax, pod budowę którego stępkę położono w czerwcu 2017 r. Powiedział, że opóźnienia wynikają m.in. ze "współpracy stoczni z projektantami".

Czytaj także: Prom dla PŻB ma być gotowy na przełomie 2020 i 2021 r.

Szef resortu gospodarki morskiej zaznaczył, że sprawniejszą budowę ma zapewnić m.in. nadzór właścicielski ministerstwa nad stoczniami - Szczecińską i MSR Gryfia (wcześniej nadzór nad nimi sprawowało Ministerstwo Obrony Narodowej). "Mamy opóźnienie, ale jesteśmy już w stu procentach za wszystko odpowiedzialni jako ministerstwo i to jest dla nas najważniejszy cel" – powiedział Gróbarczyk.

"Prom buduje się z projektu roboczego, mamy w tej chwili etap projektu technicznego, który będzie stanowił podstawę do projektowania projektu wykonawczego" – powiedział dziennikarzom Marian Krzemiński z Funduszu Rozwoju Spółek. Dodał, że zaangażowane zostaną firmy lokalne.

"Standardowo od projektu technicznego do projektu roboczego jest sześć miesięcy. W tym samym czasie jednak będziemy dokapitalizowywać stocznię, wykonywać tam niezbędne inwestycje. W pierwszej kolejności (będzie to) ciąg spawania płatów, który jest tam niezbędny. Będziemy poprawiać infrastrukturę techniczną i przygotowywać plan zatrudnienia (…) Będziemy się starali, aby w tym roku rozpocząć już budowę kadłuba na podstawie dokumentacji roboczej" – powiedział Krzemiński.

Stępkę pod budowę promu typu ro-pax dla PŻB położono 23 czerwca 2017 r. Budową promu zajmuje się Morska Stocznia Remontowa Gryfia na terenie Szczecińskiego Parku Przemysłowego, który zmienił nazwę i obecnie działa pod nazwą Stocznia Szczecińska. W lipcu ub. r. poinformowano, że proces projektowania promu uległ wydłużeniu przez wprowadzenie do niego istotnych zmian. Z tych informacji wynikało także, że prom dla PŻB ma być gotowy na przełomie 2020 i 2021 r.

Polska Żegluga Morska to największy polski armator i jeden z większych w Europie. Posiada 61 statków. Podstawową działalnością przedsiębiorstwa jest przewóz ładunków masowych.

Morska Stocznia Remontowa Gryfia powstała w wyniku połączenia dwóch zakładów, które od września 2013 r. prowadzą działalność operacyjną jako jedna spółka. Stocznia posiada dwa zakłady produkcyjne - w Szczecinie i Świnoujściu. Oferuje usługi w zakresie remontów, przebudowy i budowy nowych jednostek, produkuje też konstrukcje stalowe offshore.

autorka: Elżbieta Bielecka

Komentarze   

+28 Propaganda
Szanowni Państwo. Nie będzie żadnego promu w 2021 roku zbudowanego w Szczecinie. Kotokolwiek zna chociaż trochę lokalny rynek stoczniowy wie to doskonale!! Nie ma przede wszyskim kim tego zrobić.
18 luty 2019 : 15:46 Milano Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+27 Naga prawda
Nie związani z PIS ludzie z branży morskiej Szczecina od dwóch lat próbują uświadomić wskrzesicielom stoczni, że jeszcze nikt na świecie nie wybudował promu decyzją polityczną.Są zasady, których nie da się ominąć.
Założenia, projekt, finansowanie , kontrakt z wiarygodnym wykonawcą-czy to takie trudne do zrozumienia?
Ale jak procesem budowy sterują ignoranci, to skutki od dawna obserwujemy.
I nie dajmy się zwieść kolejnym pomysłom p. Gróbarczyka i jego doradców, którzy znów próbują zaklinać rzeczywistość.
18 luty 2019 : 16:24 wodnik Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+18 cd
Zapewniano nas, że prom będzie budowany na zasadach businessowych.
A obserwujemy ręczne sterowanie, bez żadnej odpowiedzialności za budżet, terminy kontraktowe etc.
Typowa polityczna hucpa, zamiast rzetelnego kontraktu na budowany obiekt.
18 luty 2019 : 17:25 wodnik Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+22 "Sześć miesięcy"
Jedenastego lipca 2017 panowie Pietrzak i Redmerski w obecności ministra Gróbarczyka zapewniali ,ze w lutym 2021 prom wejdzie do eksploatacji. Dzisiaj dowiadujemy się,ze projekt jeszcze nie jest gotowy, ale termin nie ulega zmianie.
LUDZIE, LUDZIE cuda w tej budzie.
Mam, też trochę żal do autorów bezrefleksyjnych wypowiedzi. Nie każdy czytelnik zna sytuację stoczni szczecińskich i może uwierzyć
w te "budujące" zapowiedzi i będzie mu przykro, gdy się okaże, ze rzeczywistość jest skrzecząca.
Pozdrawiam i proszę o szanowanie Czytelników.
18 luty 2019 : 16:56 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Rety
Mietek na prezesa Gryfii :-).
18 luty 2019 : 20:21 Piotr 6 miesiecy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+13 Bardzo dziwne
Szeregowi pracownicy MSR Gryfia o planach takowej wspolpracy dowiedzieli się dopiero z mediów i wygląda to trochę tak jakby nikt z Gryfią tego nie konsultował. Co do montażu systemów oczyszczania spalin i wód balastowych to oba rodzaje MSR Gryfia już samodzielnie wielokrotnie wykonywała bez pomocy PŻM.
18 luty 2019 : 20:27 lVlaras Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 don
zalogi PZM podobnie ;)
19 luty 2019 : 01:22 Adam8871 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+9 zrobiło mi się niedobrze..
..
18 luty 2019 : 20:56 premium Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Bardzo dziwne cd
Gryfia owszem wykonywała montaż różnych systemów tak skutecznie, aż zabrakło kasy....taki to był zysk z tych montaży. Może już niech więcej niczego nie montuje to przynajmniej nie będzie strat. Sytuacja firmy jest tak doskonała, że od kilku miesięcy nie mogą znaleźć prezesa, który pokieruje tą wspaniałą firmą ku świetlanej przyszłości. Dobrze, że PŻM chce się zaangażować bo inaczej to byłby tylko zjazd w dół o czym świadczą wyniki finansowe Gryfii z wielu ostatnich lat. Kto pamięta kiedy nie było strat? odpowiedź jest prosta zawsze były.
18 luty 2019 : 22:14 mocno gorzki Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 .... w latach 2004 - 2010 straty w stoczni nie było !!!!!
...i stocznia radziła sobie sama......Przyszedł MARS i zaczeła się jazda w dół.....do dzisiaj.
20 luty 2019 : 10:40 Poler Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Genialny pomysł
Brawo, brawo, brawo...
Informacja o współpracy z PŻM wcale nie jest czymś nowym o czym załoga by nie wiedziała, jest poinformowana a teraz gdy ta informacja jest już potwierdzona jest bardzo zadowolona.
Wie że jest to już ostatnia szansa jaką otrzymuje.
Panie Ministrze mamy już dość tego marazmu i słabego zarządzania.
Zmiana zarządu, szefów pionów oraz kierowników jest wręcz obowiązkowa aby w tej firmie wróciła normalność a co najważniejsze jak Pan pożegna te osoby wrócą wykwalifikowani pracownicy którzy nie widzieli współpracy z tą kadrą.
19 luty 2019 : 04:03 Banita Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Zinuś
Wykwalifikowani pracownicy to polecieli za kradzieże i alkohol, a teraz wyją zza płota.
Póki co to ludzie są zbulwersowani obecną sytuacją, że największy i najbardziej zasłużony związek Solidarność80 nie ruszyła nawet palcem, żeby wyjaśnić tą przedziwną sytuację. Mało tego są jedynym związkiem przekabaconym przez pewnych panów z zewnątrz, który specjalnie torpeduje pewne niewygodne zapytania (innych mniejszych związków) w stronę rządu. Mam wrażenie, że się dogadali.


Dodatkowo powiem, że obecni ludzie w stoczni mają problem ze współpracą z obecnym dyrektorem, ponieważ są niewolnikami swojej przeszłości i każda próba dokopania się do pewnych spraw z przeszłości wiąże się interwencją pewnego posła. Przypomina mi to sytuację, kiedy śp. Jan Olszewski próbował rozliczyć kapowską agenturę i od razu został rozjechany. Dzisiaj w zakładzie mamy podobną sytuację.
20 luty 2019 : 10:31 Zinka Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 CD
Pytanie na koniec. Jak można zadłużoną firmę łączyć z zadłużonym molochem? To się logicznie wyklucza. To nic nie pomoże, to nie jest żaden plan. Stocznia zostanie wygaszona (byle do wyborów), tylko trzeba zrobić t to w białych rękawiczkach, a obecny dyrektor zakładu najprawdopodobniej zostanie usunięty, bo będzie wadził obecnej opcji, bo jako oddany Stoczni człowiek będzie przeszkodą dla pewnych ludzi (w tym związkowców z dziwną przeszłością, których nie można rozliczyć, bo Pan poseł czuwa).
20 luty 2019 : 10:32 Zinka Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+23 Już widzę te promy ze Szczecina...
Zobaczymy te promy z polskiej stoczni jak świnia siodło.
TT-Line wytnie w pień konkurencję i na tym się skończy, zwiększa się liczba odejść niemieckiego przewoźnika ze Świnoujścia oraz tonaż jednostek operujących na linii Świnoujście - Trelleborg.
Niech Unity Line lepiej zamówi prom na własny rachunek a nie wierzy w te gwiazdki z nieba Ministerstwa.
Przypominam, że stępka pod budowę promu dla PŻB-Polferries leży już prawie 20 miesięcy (!!!) bez ruchu i postępu podczas gdy prom "Polonia" dla Unity Line norweska stocznia wybudowała w 13 miesięcy i służy nam do dziś bezawaryjnie i niezawodnie.
19 luty 2019 : 09:22 Marynarz 1978 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 a nasza obrończyni wie??
Zapewne Pani W... coś tam jeszcze... wie o tym i nie zawiadamia jeszcze CBA? Ona jest bardzo dobra w tych sprawach, ale gdy dotyczy to nie swojej partyjki!! Czekamy z niecierpliwością!! Kronika szczecińska czeka, dawno nie było z nia wywiadu.
19 luty 2019 : 16:40 ex marinero Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 BRAWO TY
PANI W !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
19 luty 2019 : 19:58 Henryk D. K-1 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Wiódł ślepy kulawego
11 VII 2018 (https://www.portalmorski.pl/stocznie-statki/39935-prom-dla-pzb-ma-byc-gotowy-na-przelomie-2020-i-2021-r)
"Cięcie blach dla promu Polskiej Żeglugi Bałtyckiej ma ruszyć na przełomie stycznia i lutego 2019 r.; jednostka ma być gotowa na przełomie 2020 i 2021 r. – poinformowali w środę w Stoczni Szczecińskiej przedstawiciele konsorcjum projektowego i wykonawcy promu."
A dzisiaj:
"Będziemy się starali, aby w tym roku rozpocząć już budowę kadłuba na podstawie dokumentacji roboczej – powiedział Krzemiński."
Czyli przez pół roku termin rozpoczęcia budowy kadłuba przesunięto o rok.
Czy ci ludzie nie wiedzą jakie bzdury wygadują?
Jeżeli nie wiedzą, to są dyletantami.
Jeżeli wiedzą, to są kłamcami.
Czarna rozpacz w obu przypadkach.
19 luty 2019 : 19:17 P-11 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Tylko mowią ze budują
Na dzien dzisiejszy projektowanie zostalo wstrzymane gdyz stocznia ani armator nie płacą biurą konstrukcyjnym od kilku miesięcy. Pracuję w jedym z nich.
19 luty 2019 : 20:03 Okretowiec Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 Inżynierowie powinni znać matematykę
Zero, pomnożone przez nie wiadomo jak wielką liczbę, da nadal wynik zerowy. Intensyfikacja zerowego programu również da wynik zerowy. Takich rzeczy uczą w szkole. Ale dzisiaj powraca hasło "Nie nauka lecz chęć szczera ..." Nowe wraca.
19 luty 2019 : 20:27 Nick Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Połączenia
Proponuję , żeby PŻM wział do swojej grupy Zakłady Chemiczne w Policach (żeby mieć co wozić a nie czekać w kolejce po ładunki), oraz port w Szczecinie, żeby mógł się wyładowywyać w pierwszej kolejności a nie czekać na redzie na zwolnienie miejsca.
26 luty 2019 : 13:53 Milano Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Źródło: