Stocznie, Statki

Caravela Boatbuilders sp.k. - niewielka firma z Ustki zajmująca się budową jachtów i łodzi rekreacyjnych wchodzi właśnie mocno na europejski rynek. Ma już zamówienia z Niemiec i Holandii. Szykują się kolejne z innych krajów europejskich. Wszystko dlatego, że młodzi projektanci znaleźli niszę w gospodarce związaną z rekreacją i turystyką morską.

Jeszcze do końca 2013 roku zespół projektantów i specjalistów od budowy łodzi pracował pod egidą Stoczni Ustka sp. z.o.o. Z początkiem tego roku założyli własny biznes.

- Kontynuujemy i rozwijamy produkcję jachtów i łodzi rekreacyjnych zapoczątkowaną przez nas w stoczni w roku 2003 - wyjaśnia Marcin Rymarz – inżynier i projektant, dotychczasowy manager produktu i szef marketingu Stoczni Ustka sp.z o.o, a obecnie jeden ze współwłaścicieli firmy Caravela Boatbuilders sp.k. - Zajmujemy się również projektowaniem i wdrażaniem nowych wyrobów na rynek krajowy i rynki Europy Zachodniej. Powołaliśmy do życia Caravelę, aby stworzyć i wypromować nową markę nierozerwalnie związaną z jachtingiem, rekreacją i sportami wodnymi. Naszą ofertę można podzielić na cztery grupy: małe łodzie rekreacyjne z napędami tradycyjnymi oraz elektrycznymi, konstrukcje typu RIB, jachty żaglowe i houseboaty.

Nowy podmiot przejął w całości produkcję i sprzedaż jachtów oraz łodzi rekreacyjnych ze Stoczni Ustka. Linie dotychczasowych modeli są kontynuowane pod marką Caravela, równolegle realizowane są nowe projekty. Stocznia natomiast zajmuje się kontynuacją produkcji łodzi ratowniczych i ratunkowych oraz serwisowaniem urządzeń do ratowania życia na morzu zainstalowanych na statkach, czyli tym wszystkim, z czego słynęła przez lata.

- Co ważne, wszystkie te projekty są naszymi autorskimi pomysłami. Oczywiście, wiele z nich opiera się na zamówieniach i wizjach klientów. To jednak my proponujemy im ostateczny wygląd. Nasze łodzie produkujemy w oparciu o laminat poliestrowo-szklany. Mamy również doświadczenie z laminatem epoksydowo-węglowym, żywicami winyloestrowymi i zbrojeniami bazaltowymi. W swojej pracy kładziemy nacisk na jakość i technologię produkcji. Laminaty wykonujemy tradycyjną metodą ręczną, jak i z wykorzystaniem techniki próżniowej. Dzięki zastosowaniu materiałów od uznanych producentów zapewniamy wysoką jakość wykonania i wytrzymałość konstrukcji. Korzystamy z markowego wyposażenia gwarantującego ogólnoświatowy serwis - dodaje Rymarz.

Firma dostarcza łodzie w wykonaniu kompletnym i pod wskazany adres wraz z wszystkimi dokumentami. Pomaga również przy rejestracji. Jachty i łodzie spełniają wymogi norm Unii Europejskiej, zaś procedury oceny zgodności dokonywane są zawsze z udziałem uznanych towarzystw klasyfikacyjnych.

Jeden z najnowszych projektów to 11,5-metrowy houseboat wyprodukowany dla niemieckiej firmy. To pełnomorska jednostka, na której w luksusowych warunkach może wypoczywać czteroosobowa rodzina. Niemcy będą jednak pływać nią po jeziorach, rzekach i sieci kanałów śródlądowych. Trwają już prace nad budową kolejnych jednostek. Produkcja koordynowana jest przez Andrzeja Glebowa - wielokrotnego żeglarskiego Mistrza Polski, projektanta i konstruktora jachtów i łodzi motorowych, dotychczasowego szefa produkcji Stoczni Ustka sp.z o.o., współwłaściciela Caraveli.

Firma ma również doświadczenia w budowie sportowych jachtów żaglowych. Kilka z nich może pochwalić się już wysokimi osiągnięciami regatowymi.

- Uważamy, że rynek małych łodzi rekreacyjnych będzie się z roku na rok powiększał. Ostatnie kilka lat kryzysu trochę osłabiło ten segment gospodarki, ale wielkimi krokami nadchodzi do nas moda na takie łodzie z Zachodu. My już na tę modę jesteśmy przygotowani. Poza tym mamy wysoką klasę specjalistów od laminatów i jesteśmy konkurencyjni cenowo - twierdzi Marcin Rymarz.

Hubert Bierndgarski

fot. materiały prasowe firmy Caravela

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.7813 3.8577
EUR 4.2042 4.2892
CHF 4.4891 4.5797
GBP 4.9911 5.0919