Porty, logistyka

Port w Hamburgu odnotował w pierwszym kwartale bieżącego roku mocne wyniki przeładunkowe, mimo trudnej sytuacji geopolitycznej i gospodarczej. Podkreśla to wyjątkowe znaczenie gospodarcze portu hamburskiego dla Niemiec i Europy.

W niemal wszystkich sektorach portu odnotowano wzrost ilości przeładowywanych towarów. Przeładunek towarów morskich wzrósł o 3,1 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego, osiągając 28,3 miliona ton. Hamburg jako jedyny z trzech największych portów europejskich odnotował dodatni wynik w tej kategorii.

Przeładunek kontenerów – najlepszy wynik kwartalny od trzech lat

W pierwszych trzech miesiącach roku przeładowano w Hamburgu 2,0 miliona TEU (19,9 miliona ton). Oznacza to wzrost o 6,3 proc. (tonażowo: +4,7 proc.) w porównaniu do pierwszego kwartału 2024 roku. To najsilniejszy względny wzrost spośród dużych portów zachodnich.

Bezpośredni ruch kontenerowy z Indiami rośnie prawie o 40%

Duży wpływ na ten wynik miały silne przewozy z państw Dalekiego Wschodu, które również przyczyniły się do wzrostu przeładunku kontenerów. Pozytywnie wpłynęły też nowe połączenia liniowe z dynamicznie rozwijającym się rynkiem Indii. Przeładunek kontenerów wyniósł tu łącznie 60 000 TEU, co stanowi wzrost o 39,6 proc. Jeszcze większy wzrost odnotowano tylko w przypadku Malezji – o 50,6 proc., do 54 000 TEU. Widać było oznaki ożywienia w przeładunku z największym partnerem handlowym – Chinami, gdzie osiągnięto 597 000 TEU (+11,3 proc.). Z kolei pierwsze skutki polityki administracji Trumpa zaczęły być widoczne w handlu z USA – ze względu na wcześniejsze zapełnianie amerykańskich magazynów pod koniec ubiegłego roku, przeładunek kontenerów w kierunku USA w pierwszym kwartale spadł o 19,0 proc., do 145 000 TEU.

Stabilny przeładunek ładunków drobnicowych i masowych

Także w segmencie konwencjonalnych ładunków drobnicowych port hamburski odnotował wzrost – przeładunek wzrósł o 3,5 proc., osiągając 280 000 ton. Łącznie z kontenerami daje to wzrost przeładunku drobnicy o 4,7 proc., do 20,2 miliona ton.

Od stycznia do marca 2025 roku przeładunek ładunków masowych był stabilny i wyniósł 8,1 miliona ton (-0,8 proc.). Przeładunek towarów masowych za pomocą dźwigów chwytakowych zmniejszył się ze względu na spadające zapotrzebowanie w związku z transformacją energetyczną (-5,8 proc.); dotyczyło to również transportu koleją węgla i rud – w okresie styczeń-marzec przewieziono 10,9 miliona ton (-5,7 proc.). Przeładunek ładunków płynnych wzrósł bardzo wyraźnie – o 23,6 proc.

rel (Port of Hamburg)

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6434 3.717
EUR 4.2267 4.3121
CHF 4.4994 4.5902
GBP 4.9592 5.0594