W poniedziałek, 19 maja w Bercy (Francja), w obecności Marca Ferracci, ministra ds. przemysłu, armator MSC Cruises ogłosił zamówienie dwóch nowych wycieczkowców World Class. Zostaną zbudowane w stoczni Chantiers de l'Atlantique w Saint-Nazaire.
Budowę nowych statków, których dostawy planowane są odpowiednio w 2029 i 2030 roku, oszacowano na kwotę około 3,5 mld euro. Dzięki zamówieniu łączna wartość bezpośrednich inwestycji MSC Cruises we Francji, w ciągu ostatnich dwóch dekad przekroczy 18 mld euro, co czyni firmę jednym z największych prywatnych inwestorów we francuskiej gospodarce - czytamy w komunikacie armatora.
Prace w stoczni rozpoczną się w 2027 roku i potrwają do 2030 roku – generując łącznie ponad 20 milionów godzin pracy, zapewniając ponad 3000 pełnoetatowych miejsc pracy i angażując ponad 500 francuskich dostawców.
Zamówienie - jak podkreśla armator - wpisuje się w długoterminową strategię MSC Cruises i opiera się na solidnym partnerstwie ze stocznią, która zbudowała dotychczas 19 z 23 statków dla MSC Cruises.
Dziękujemy MSC Cruises za ponowne zaufanie. To właśnie synergia doświadczeń naszych dwóch przedsiębiorstw pozwoliła stworzyć serię World Class o dużym potencjale, odpowiadającą zarówno wyzwaniom związanym z komfortem pasażerów, jak i wydajnością środowiskową. Statki World Class V i VI stanowią przełom w historii branży rejsowej, oferując najwyższą efektywność energetyczną. Nowe jednostki dołączą do już eksploatowanych MSC World Europa i MSC World America, a także do MSC World Asia i MSC World Atlantic, które są obecnie w budowie i których dostawy planowane są odpowiednio na 2026 i 2027 rok - powiedział Laurent Castaing, dyrektor generalny Chantiers de l'Atlantique.
Statki klasy World Class należą do najbardziej energooszczędnych, znacznie przewyższając Projektowe Wskaźniki Efektywności Energetycznej (EEDI) Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO). Nowe jednostki, napędzane LNG, będą spełniać i wzmacniać te normy.
Podobnie jak inne statki klasy World, nowe wycieczkowce będą oferować pasażerom niezrównane wrażenia, łącząc elegancki europejski design i komfort.
Warto dodać, że w budowie statków dla MSC Cruises swój udział miała także Crist SA, m.in. we wrześniu 2023 roku gdyńską stocznię opuścił megablok statku o roboczej nazwie X-34, będący elementem kadłuba wspomnianego wyżej statku pasażerskiego MSC World America.
AL, rel (MSC Cruises)