Stocznie, Statki

Największy w historii Polskiej Żeglugi Morskiej masowiec Karpaty wypłynął w piątek w swój pierwszy rejs. Jednostka o długości ponad 200 metrów powstała w japońskiej stoczni Tsuneishi.

Czytaj więcej: Chrzest największego masowca w historii PŻM

- Jest to jednostka, która ma spalać mniej paliwa niż podobnej wielkości masowce - tłumaczy Krzysztof Gogol z Polskiej Żeglugi Morskiej. - Producent gwarantuje, że to około 4 procent. Taki statek spala kilkadziesiąt ton paliwa na dobę, a tona paliwa kosztuje około 600 dolarów.

Japońskie stocznie, mimo chińskiej konkurencji, produkują statki o prostej konstrukcji, takie jak Karpaty.

- Statki w Japonii są budowane według jednego schematu. To bardzo długie serie, liczące kilkaset jednostek - wyjaśnia Gogol.

PŻM ma odebrać jeszcze trzy bliźniacze jednostki z Japonii. Będą to Sudety, Beskidy i Tatry.

Grzegorz Gibas

1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.7178 3.793
EUR 4.234 4.3196
CHF 4.5161 4.6073
GBP 5.0241 5.1255