W piątek, 2 października, o godz. 14 na pochylni B1 rozpocznie się uroczystość wodowania kolejnego zbudowanego przez Stocznię Gdańsk statku sejsmicznego (do badań struktur skalnych pod dnem morskim, w ramach poszukiwania podmorskich złóż ropy naftowej i gazu), oznaczanego w stoczniowej dokumentacji symbolem 165/1.
Geo Coral budowany jest dla norweskiej stoczni AS Bergens Mek. Verksteder, która, jako główny kontraktujący, przekaże go do eksplaotacji holenderskiemu armatorowi Fugro NV. Statek został zaprojektowany przez biuro projektowo-konsultingowe Skipsteknisk AS z Norwegii (projekt ST-327L-CD).
Statek klasyfikowany jest jako Seismic Research Vessel (SRV), a zatem statek do badań sejsmicznych. Można powiedzieć, że w pewnym stopniu stanowi kontynuację typu 160, do którego należały dwa poprzednie: Geo Celtic i Geo Caribbean (160/2). Nie jest jednak identyczny. Geo Coral, przy 13 000 jednostek tonażu pojemnościowego brutto i 5500 tonach nośności, będzie nieco większy od swoich poprzedników. Jego całkowita wynosi 108,30 m, a maksymalna szerokość – 28,00 m; wysokość od stępki do poziomu pokładu głównego (czyli tzw. wysokość boczna) wynosi 9,6 (do międzypokładu – 6,3 m). To dość duże rozmiary, jak na tego typu jednostkę. Wodowany przed dwoma laty Geo Celtic, mający 100,80 m długości, był wówczas (wg niektórych źródeł) największą jednostką sejsmiczną.
W skład wyposażenie Geo Coral wejdą cztery wciągarki sejsmiczne, specyficzne dla statków tego typu, podobnie jak dużej wydajności sprężarki do "ładowania" dział pneumatycznych. Wciągarki umożliwiają holowanie za statkiem liczących tysiące metrów przewodów z działami pneumatycznymi oraz tzw. streamer'ów, zaopatrzonych w czujniki rejestrujące fale odbite od dna morskiego. Dzięki nim oraz dzięki skomplikowanej analizie i syntezie odebranych sygnałów przez komputery o bardzo dużej mocy obliczeniowej, powstaje trójwymiarowy obraz wartsw skalnych pod dnem morskim, służący badaniom naukowym i poszukiwaniu podmorskich złóż surowców energetycznych. W ostatnich kilkunastu latach wraz ze wzrostem wielkości statków sejsmicznych, dawała się zauważyć "konkurencja na streamer'y". Od liczby streamer'ów zależy m.in. szczegółowość i jakość trójwymiarowej mapy skał pod dnem morskim, ale również rozległość obszaru badań pokrytego w jednym przejściu statku (co zwiększa efektywność i szybkość badań). Geo Coral będzie miał aż 16 streamer'ów (każdy po 8 km długości). Statek wyposażony jest także w lądowisko dla helikopterów. Na jego pokładzie można zaokrętować jednorazowo 71 osób. Znajduje się na nim również polowy szpital.
- To będzie pierwszy statek, na który kupujemy cały materiał stalowy: nie tylko blachy poszycia, ale także rury, kształtowniki, profile… - wylicza Aleksandra Roda z Działu Marketingu i Sprzedaży SG [dawniej większy był zakres dostaw armatorskich - red.]. W stoczni wykonuje się również znaczną część prac wyposażeniowych.
Geo Coral jest pierwszym statkiem zbudowanym w Stoczni Gdańsk w systemie semitandem. Miało to odzwierciedlenie w tempie budowy: prace na pochylni rozpoczęły się na początku lipca, a więc niespełna trzy miesiące temu.
Głównym inżynierem budowy jest Karol Kasprzyk, głównym projektantem – Sławomir Jaskólski, głównym technologiem typu – Edward Ważny. Stocznia Gdańsk, w ramach obchodów Europejskiego Tygodnia Stoczniowego, zaprasza mieszkańców Trójmiasta na wodowanie otwarte. Uroczystość odbędzie się w piątek o godz. 14 na pochylni B1.
Wejście do Stoczni możliwe jest wyłącznie bramą nr 3 na wysokości przystanku SKM "Gdańsk Stocznia" od godz. 13:30.
pbs, rel
Stocznie, Statki
Otwarte wodowanie w Gdańsku
01 pażdziernika 2009 |
Ja mam te szczeście ,że nigdy nie głosowałem na polityków z opcji szmundacko łajdackich tak jak to zrobiło i robi większość mieszkańców wybrzeża ,jak wasze miasta zostana zdegradowane do roli miast nic nie znaczących a to już jest bliskie to wine przyjmijcie sami na siebie bo opcja liberalna to opcja szmundacka ,która wykończyła cały dorobek Polskiej gospodarki morskiej
Ale co Ty możesz wiedzieć, byłeś kiepskim fachowcem, może liczyłeś na to stanowisko, a teraz masz kompleksy i stąd ta wielce krzywdząca opinia o tym bardzo dobrym, uczciwym i wielce szanowanym w Stoczni człowieku.
teraz poczekamy na zamkniecie cegielskiego i zch police a dalej zabiora nam prawa do euro 2012--tak pisal nostradamus ze przyjdzie czarna owca i zniszczy dorobek wielu pokolen a ludzie znow zaczna boso chodzic po ziemi
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.