Porty, logistyka

W porcie Gdynia, we wtorek, 9 czerwca, zawieszono wiechę na budynku głównym terminalu powstałym w ramach realizacji jednej ze strategicznych inwestycji Portu Gdynia: "Budowa Nowego Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia".

Budowa Publicznego Terminalu Promowego jest największą, od niemal 50 lat, inwestycją realizowaną w Porcie Gdynia. Jej generalnym wykonawcą jest Korporacja Budowlana Doraco sp. z o.o.

Inwestycja umożliwi przyjmowanie większych promów (o długości do 240 m) oraz skrócenie czasu związanego z zawinięciem statku do portu (czas liczony od rozpoczęcia cumowania do wyjścia jednostki z portu nie przekroczy 120 minut).

Ważnym komponentem nowego terminalu będzie możliwość zasilania prądem promów podczas postoju, co wpisuje się w ideę Green Port. Takie rozwiązanie eliminuje emisję spalin podczas postoju statku, co tym bardziej ma znaczenie dla portu usytuowanego w mieście.

Lokalizacja terminalu - przy Basenie im. Marszałka Piłsudskiego, zapewni połączenie z najważniejszymi lokalnymi i krajowymi drogami stanowiącymi istotny element transportowego korytarza międzynarodowej wymiany handlowej.

Usytuowanie terminalu niesie za sobą również inne korzyści, wynikające ze skrócenia czasu nawigowania jednostek w porcie. Oszczędność czasu oraz polepszenie dostępności transportowej, to znaczące aspekty łańcucha logistycznego, które w efekcie przyczynią się do zwiększenia konkurencyjności portu.

Projekt "Budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia" obejmuje wykonanie kompleksu prac, w tym realizacji budynku terminalu promowego o kubaturze 30 tys. m³ i magazynu 7 tys. m³, przebudowy nabrzeży o długości ok. 600 metrów, a także budowy placów i parkingów o łącznej powierzchni 65 tys. m².

Oprócz tego DORACO wykona połączenie kolejowe między nabrzeżami, przebudowę istniejących układów drogowych i inne prace infrastrukturalne. W zadaniu zaprojektowano prawie 2 000 ton stali oraz niemal 20 000 m³ betonu.

"Na nowym terminalu skorzysta zarówno Port Gdynia jak i Miasto Gdynia. Większa liczba promów, a co za tym idzie pasażerów, to przede wszystkim rozwój lokalnej turystyki i branż pokrewnych oraz powstanie nowych miejsc pracy. Możliwości, które stwarza realizowana przez nas inwestycja wiążą się w sposób bezpośredni ze zwiększonymi dochodami dla nas jako spółki oraz dla budżetu państwa. Chcemy nadal rozwijać ideę autostrady morskiej Polska- Skandynawia w ramach korytarza TEN-T" - komentuje Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.

"Po raz kolejny mamy przyjemność współpracować z Portem Gdynia, realizując projekt, charakteryzujący się szerokim spektrum prac. Wykonujemy zarówno obiekty kubaturowe - jak ten najważniejszy - budynek terminalu, a także prace drogowe, kolejowe i hydrotechniczne. Te ostatnie, mimo że wizualnie mniej spektakularne, wymagają dużego doświadczenia kadry wykonawczej" - mówi Karol Zduńczyk, prezes zarządu DORACO. "Cieszy fakt, iż mimo trudnych ostatnich kilku miesięcy, wszystkie działania udało nam się zrealizować w założonym wcześniej terminie."

Na obecnym etapie budowy, na kondygnacji szczytowej wyraźnie zarysowuje się taras widokowy, który zostanie udostępniony wszystkim odwiedzającym terminal. Z tarasu rozpościera się przepiękny widok na główne wejście do portu oraz na kanał portowy.

Zakończenie prac zaplanowano na 2021 rok, a wartość inwestycji to ok. 290 mln PLN, z czego dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej wynosi 116 837 137,67 PLN.

Znaczenie Portu Gdynia jest związane, między innymi, z rolą jaką odgrywa w Korytarzu Bałtyk- Adriatyk, jednym z 9 kluczowych Transeuropejskich Korytarzy Transportowych sieci TEN-T. Port Gdynia to ważny węzeł transeuropejskiej sieci transportowej (bazowy węzeł sieci TEN-T i port Kategorii A). Stanowi on naturalne przedłużenie Korytarza Bałtyk-Adriatyk w kierunku Skandynawii, łącząc Polskę ze Szwecją poprzez Autostradę Morską Gdynia-Karlskrona. Spółka wraz z długoletnimi partnerami ze Szwecji pragnie rozwijać współpracę i efektywniej łączyć potencjały gospodarcze Skandynawii oraz Europy Środkowo-Wschodniej.Zwiększona dostępność transportowa podnosi konkurencyjność portu, umożliwiając przyciąganie ładunków i inwestycji kapitałowych oraz ich kształtowanie w taki sposób, aby oddziaływały na rzecz trwałego rozwoju portu.
Sprawny dostęp stwarza możliwości budowania kolejnych powiązań ekonomicznych oraz relacji biznesowych.

Wiecha zawieszona we wtorek na budynku Publicznego Terminalu Promowego nawiązywała tematycznie do symboli morskich. Składała się z dwóch kręgów, krąg główny o średnicy 120 cm był imitacją koła sterowego, a nad nim wisiał przyozdobiony kwiatami krąg pośredni. Całość została wciągnięta symbolicznie na najwyższy punkt budowy.
To kolejny innowacyjny symbol po kamieniu węgielnym, który był imitacją kotwicy z transatlantyka Piłsudski, siostrzanej jednostki Batory, które cumowały przy historycznym nabrzeżu Francuskim. Wiecha wykonana została przez podopiecznych Warsztatu Terapii Zajęciowej przy Stowarzyszeniu osób z wadą słuchu "Cisza".

Zarząd Morskiego Portu Gdynia w ramach realizacji polityki społecznej odpowiedzialności biznesu angażuje się w różnego rodzaju formy wsparcia lokalnej społeczności. Jako firma zaangażowana, na pierwszym miejscu stawia realne wsparcie w bezpośrednim kontakcie z organizacją. Pracownicy Portu Gdynia aktywnie wspierają Stowarzyszenie "Cisza" oraz miejskie hospicjum i szpitale poprzez organizowanie zbiórek rzeczowych i finansowych dla potrzebujących placówek.
"Jesteśmy częścią lokalnej społeczności od prawie stu lat, a standardy CSR to element zarządzania strategicznego. Aktywności prowadzimy w ramach zrównoważonego rozwoju, realizujemy cele biznesowe z poszanowaniem potrzeb najbliższego otoczenia"- mówi Adam Meller - prezes ZMPG SA.

rel (ZMP Gdynia)

Fot.: ZMP Gdynia

Wiecha na nowym terminalu promowym w Porcie Gdynia
Wiecha na nowym terminalu promowym w Porcie Gdynia
Wiecha na nowym terminalu promowym w Porcie Gdynia
Wiecha na nowym terminalu promowym w Porcie Gdynia
Wiecha na nowym terminalu promowym w Porcie Gdynia
Wiecha na nowym terminalu promowym w Porcie Gdynia
Wiecha na nowym terminalu promowym w Porcie Gdynia
Wiecha na nowym terminalu promowym w Porcie Gdynia
Wiecha na nowym terminalu promowym w Porcie Gdynia
Wiecha na nowym terminalu promowym w Porcie Gdynia
Wiecha na nowym terminalu promowym w Porcie Gdynia

 

Wiecha na nowym terminalu promowym w Porcie GdyniaWiecha na nowym terminalu promowym w Porcie GdyniaWiecha na nowym terminalu promowym w Porcie GdyniaWiecha na nowym terminalu promowym w Porcie GdyniaWiecha na nowym terminalu promowym w Porcie GdyniaWiecha na nowym terminalu promowym w Porcie GdyniaWiecha na nowym terminalu promowym w Porcie GdyniaWiecha na nowym terminalu promowym w Porcie GdyniaWiecha na nowym terminalu promowym w Porcie GdyniaWiecha na nowym terminalu promowym w Porcie GdyniaWiecha na nowym terminalu promowym w Porcie Gdynia
+4 Terminal
Trzeba przyznać, że tam gdzie rozwój zależy od władz spółek i samorządów tam inwestycje są realizowane. W przyszłym roku mamy mieć zakończone dwa wielkie projekty dotyczące żeglugi promowej. Terminale w Świnoujściu i Gdyni będą gotowe do obsługi dużych promów. To oczywiście sukces, ale tylko połowiczny, bo polscy armatorzy PŻM i PŻB takich statków wciąż nie mają. Polityka rządu i banków nie rokuje żadnych nadziei na zmiany w najbliższych latach. To porażka. Wyjściem jest zatrudnienie na liniach dużych promów obcych armatorów, w szczególności TT LINE i STENA LINE. To nadzieja na to, że infrastruktura będzie wykorzystywana zgodnie z przeznaczeniem. Na dziś mamy jedynie ponad 10 letnią telenowelę promową z tytułową stępką nie będącą stępką wciąż samotnie leżącą na pochylni w Szczecinie. Ku chwale ...
12 czerwiec 2020 : 06:47 Andy | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9877 4.0683
EUR 4.2675 4.3537
CHF 4.3848 4.4734
GBP 4.9599 5.0601

Newsletter