Porty, logistyka

Komisja Europejska wydała pozytywną decyzję o dofinansowaniu kwotą 130 mln euro rozszerzenia funkcjonalności terminalu LNG w Świnoujściu - poinformowała w piątek Komisja Europejska. Pieniądze będą pochodzić z budżetu UE na lata 2014-2020.  

Komisja przypomniała, że terminal otrzymał już wsparcie w wysokości 224 mln euro z unijnego budżetu na lata 2007-2013. Teraz zdecydowała o rozszerzeniu finansowania rozbudowy instalacji z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko z budżetu na 2014-2020.

Obecnie terminal w Świnoujściu ma moc regazyfikacyjną 5 mld metrów sześciennych gazu rocznie. Po rozbudowie zwiększy się ona do 7,5 mld metrów sześc. rocznie.

W ramach rozbudowy mocy terminalu w Świnoujściu Polskie LNG - spółka należąca do operatora przesyłowego gazu Gaz-System - planuje obok instalacji nowych regazyfikatorów szereg innych przedsięwzięć. To budowa trzeciego zbiornika na LNG o pojemności 180 tys. m sześc. który ma zwiększyć możliwości magazynowania i podnieść elastyczność. Powstanie też drugie nabrzeże, przystosowane zarówno do rozładunku LNG, jego załadunku na metanowce i bunkierki oraz do bunkrowania statków napędzanych tym paliwem. Powstać ma również instalacja do napełniania cystern kolejowych.
Obecnie terminal świadczy usługę przeładunku LNG na autocysterny i kontenery kriogeniczne, tzw. ISO-kontenery, które mogą być przewożone ciężarówkami i koleją.

W czwartek operator terminalu LNG w Świnoujściu, spółka Polskie LNG podpisała z niemiecką firmą Selas-Linde umowę na zakup dwóch regazyfikatorów SCV (Submerged Combustion Vaporiser).

Rozbudowa terminalu zwiększa bezpieczeństwo energetyczne regionu i umożliwia dywersyfikację kierunków dostaw błękitnego paliwa.

Terminal im. Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu jest położony na Wyspie Wolin. Został uruchomiony w 2015 roku a pierwszy gazowiec, Al Nuaman z dostawą 210 tys. metrów sześciennych skroplonego gazu ziemnego z Kataru zawinął 11 grudnia 2015 r. Obecnie ma najwyższy spośród 22 lądowych terminali regazyfikacyjnych w Europie poziom wykorzystania, sięgający około 60 proc. mocy regazyfikacyjnych. W przypadku większości europejskich gazoportów średnia to 30 proc. 

Ewa Wesołowska 

Komentarze   

0 nieprawda!
Tak było w 2018 roku. Obecnie, w 2019 roku, nieprawda, że ma najwyższy poziom wykorzystania. Zeebrugge, Miford Haven, Montoir, Dunkierka, Rotterdam ... .
13 październik 2019 : 16:58 x Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1

Źródło:

Ostatnie ankiety