Porty, logistyka

W polskich portach morskich poczyniono znaczące inwestycje, dzięki którym możliwy jest wzrost importu węgla do Polski. W 2013 roku otwarto przykładowo nowy terminal (SEA-Invest) do przeładunku towarów masowych sypkich w Porcie Północnym w Gdańsku. Terminal umożliwia dużą wydajność w zakresie przeładunków, głównie chodzi o węgiel oraz rudy żelaza.

Również w portach w Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu, a także w Porcie Wewnętrznym w Gdańsku czynione są wielomilionowe inwestycje w składy, infrastrukturę przeładunkową, a także kolejową i drogową. Z tego względu potencjał przeładunkowy rodzimych portów znacząco się zwiększa.

To stwarza możliwości rozwoju takim spółkom, jak chociażby Inter Balt. Jest ona też przygotowana do obsługi spedycyjnej towarów masowych, w tym węgla kamiennego poprzez kolejowe terminale na wschodzi Polski.

Największy zleceniodawca dla Inter Baltu to Węglokoks, który eksportuje węgiel z Polski. W 2013 r. zdołał sprzedać za granicę ponad 8 mln ton węgla. Inter Balt zdobywa również nowych odbiorców, między innymi w obszarze organizacji transportu węgla importowanego. Poza Węglokoksem w gronie klientów znajdują się firmy z zagranicy oraz rodzime spółki sektora energetycznego.

W trakcie dziesięciu lat funkcjonowania Inter Balt obsłużył 3600 statków. Od momentu powstania spółka specjalizowała się w statkach masowych transportujących przede wszystkim węgiel, biomasę, koks czy też kruszywa.

W ubiegłym roku import węgla do Polski wyniósł około 10,5 mln ton. Najwięcej tego surowca trafiło na nasz rynek z Rosji oraz Czech, jak również z Australii i USA.

Od lat dostawcy węgla inwestują, zwiększając swe moce przerobowe. Jak choćby port węglowy w Gdańsku o zdolności przeładunkowej 20 mln ton na rok, czy nabrzeża portowe w Świnoujściu i Szczecinie.

Dostawcy węgla energetycznego zza naszej wschodniej granicy kierują produkt na potrzeby odbiorców komunalnych, ciepłowni oraz energetyki zawodowej. Przykładowo SUEK Polska czy KTK Polska oferują tej ostatniej miały energetyczne. Plany dostawców węgla zakładają sukcesywne zwiększanie udziału na polskim rynku.

Import węgla na nasz rynek od paru lat utrzymuje się na poziomie powyżej 10 mln ton. W dużej mierze chodzi o surowiec trafiający w te segmenty, gdzie zachodzi możliwość uzyskiwania najwyższych zysków.

Rynek węgla opałowego szacuje się w Polsce na około 11 mln ton. Kiedy dodamy segment cieplnej energetyki komunalnej, to wyjdzie nam około 15 mln ton węgla. Jego wartość brutto szacowana jest na około 9 mld złotych.

Spółki węglowe z Górnego Śląska były przez całe lata pasywne. Nie zbudowały, bo nawet tego nie planowały, swych marek na rynku. Przez to między innymi węgiel z importu wypycha z rynku surowiec wydobywany w polskich kopalniach.

W przypadku naszej największej spółki, czyli Kompanii Węglowej, widać problem w zakresie sprzedaży węgla. Związkowcy działający w spółce wskazują, że jednym z głównych celów powinna być intensyfikacja sprzedaży węgla oraz poszukiwanie nowych rynków zbytu.

Jerzy Dudała  

1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6468 3.7204
EUR 4.2248 4.3102
CHF 4.4881 4.5787
GBP 4.9581 5.0583