Porty, logistyka

Pomimo niewielkiego spadku po 10 miesiącach, na czołowych miejscach na Bałtyku umocniły się porty morskie Łotwy, Litwy i Estonii.

Jak wynika z informacji łotewskiego Ministerstwa Łączności, port w Rydze przeładował 29,4 mln ton, tj. o 2,8 proc. mniej niż rok temu, a w Windawie (łotewski: Ventspils) - 24,3 mln t (p 6,8 proc. mniej). W Kłajpedzie (Litwa) przeładowano w ciągu pierwszych 10 miesięcy br. 28,06 mln ton towarów (-3,7 proc.), a w Tallinie (Estonia) - 23,7 mln t (-2,8 proc.).

Warto zauważyć, że w dużej mierze są to porty tranzytowe, głównie dla obsługi handlu zagranicznego Białorusi i Rosji.

Największy obecnie port w Polsce - w Gdańsku, w ciągu 9 miesięcy przeładował 25,3 mln ton, ale aż o prawie 38 proc. więcej r/r, wynika z danych ZMPG. Relatywnie wysoką dynamikę miał też po 10 miesiącach zespół portów Szczecin-Świnoujście - o 6,3 proc. (18,9 mln t).

Na Morzu Bałtyckim największym zespołem jest Wielki Port St. Petersburg, składający się z pięciu portów. W okresie 9 miesięcy przeładowano w nich łącznie 150 mln t ładunków, o 3 proc. więcej r/r, wynika z informacji zarządu.

Nadal największe obroty wykazywał port w Primorsku, służący do eksportu ropy naftowej i produktów ropopochodnych - 48,1 mln t, ale zmalały one w pierwszych trzech kwartałach o 16 proc. Na kolejnych miejscach były porty w Ust-Łudze - 45,6 mln t (wzrost o 38 proc.), St. Petersburgu - 43 mln t, bez zmian (jego terminale kontenerowe przeładowały najwięcej na Bałtyku towarów - 1 884 197 TEU) i Wysocku (12,4 mln t, +28 proc.). Mniejsze znaczenie miał port Wyborgu.

Dużym portem w cieśninie Kattegat, zaliczanej do Bałtyku, jest także Goeteborg, w który w ub.r. przeładowano 42 mln t towarów, w tym 900 tys. TEU.

 

1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6468 3.7204
EUR 4.2248 4.3102
CHF 4.4881 4.5787
GBP 4.9581 5.0583