Żegluga

Rozpoczęły się prace związane z remontem trzech kanałów na Wielkich Jeziorach Mazurskich. Od połowy września żegluga będzie się tam odbywać wahadłowo; wodniacy i żeglarze będą musieli się stosować do oznakowania i wskazań osób, które będą kierować ruchem.

Jak poinformowała PAP rzeczniczka Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Białymstoku Agnieszka Giełażyn-Sasimowicz, prace remontowe dotyczą trzech kanałów na Wielkich Jeziorach Mazurskich - Grunwaldzkiego, Tałckiego i Mioduńskiego.

Kanały do końca sezonu żeglugowego, zgodnie z zapowiedziami, są otwarte dla wodniaków i żeglarzy. Natomiast po sezonie, czyli od drugiej połowy października do 9 kwietnia 2021 r. nastąpi ich całkowite zamknięcie.

Obecnie ruch na kanałach odbywa się normalnie, jednak w celu zapewnienia bezpiecznej żeglugi podczas sezonu żeglugowego, w drugiej połowie września zostanie ustawione oznakowanie tymczasowe. Dla jednostek oczekujących na przepłynięcie wyznaczone zostaną strefy postoju po obu stronach remontowanych odcinków z tymczasowymi urządzeniami cumowniczymi dla łodzi i jachtów - wyjaśniła rzeczniczka.

Jak dodała, wodniacy powinni zachować szczególną ostrożność i stosować się do oznakowania i wskazań osób kierujących ruchem - w szczególności do przestrzegania dozwolonej prędkości oraz zakazu wytwarzania fali.

Szczegółowe informacje dotyczące tymczasowej organizacji żeglugi na remontowanych kanałach będą na bieżąco podawane w komunikatach nawigacyjnych, które dostępne są na stronie internetowej.

Żeglarze doczekają się także remontu śluzy Guzianka 1, pamiętającej jeszcze czasy przedwojenne. W tym sezonie otwarto nową bliźniaczą śluzę - Guziankę II. Dzięki niej wodnicy i żeglarze nie czekają długo na przeprawę.

Jak poinformował PAP Warmińsko-Mazurski Urząd Marszałkowski, projekt dotyczący budowy i przebudowy infrastruktury na szlakach wodnych Wielkich Jezior Mazurskich wraz z budową śluzy „Guzianka II” i remontem śluzy „Guzianka I” składa się z czterech etapów.

Na trzy zostały już zawarte umowy o dofinansowanie, a obecnie zawarto umowę na ostatni etap. Całość inwestycji opiewa na blisko 400 mln zł. Wartość ostatniego etapu wynosi 181 mln zł, a unijne dofinansowanie to 152 mln zł. W projekt zaangażowani są: samorząd województwa, burmistrzowie Mikołajek i Rucianego-Nidy, Stowarzyszenie Wielkie Jeziora Mazurskie 2020 oraz Wody Polskie. 

Agnieszka Libudzka 

Fot.: Chrumps / Wikimedia Commons

+5 Pięknie!
Teraz pora wziąć się za połączenie kanałem jezior Tyrkło i Buwełno. To spory projekt, ale jego realizacja miałaby kolosalne znaczenie dla rozwoju turystyki w rejonie Wielkich Jezior Mazurskich.
05 wrzesień 2020 : 11:20 PP Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Źródło: