Stocznie, Statki

W piątek, 20 grudnia Dar Pomorza, przy pomocy holowników wrócił do macierzystego portu w Gdyni. Statek-muzeum od 18 listopada przechodził remont w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA z grupy kapitałowej Remontowa Holding.

Dar Pomorza (dł. z bukszprytem: 93 m, szer.: 12,6 m) to gdyński oddział Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku i jedna z największych atrakcji turystycznych Trójmiasta. Podczas postoju w stoczni jednostkę oczyszczono, wypiaskowano i na nowo pomalowano jej kadłub. Dokładnie sprawdzono też stan blach, zwłaszcza w części podwodnej. Inspekcję oraz konserwację przeszły dwa z trzech masztów fregaty wraz z elementami takielunku stałego i ruchomego. Ponadto odnowiono i pomalowano ornamenty na dziobie i rufie, zainstalowany został nowy system monitoringu oraz sygnalizacji pożarowej. Renowację przeszły również elementy mechaniczne, m.in. pompy i kabestan.

To nie pierwsza wizyta Daru Pomorza w stoczni z grupy kapitałowej Remontowa Holding. W 2003 roku, po niemal 30 latach, fregatę przyholowano do stoczni na przegląd techniczny i konserwację dna. Statek, jak się okazało po przeglądzie podwodnym kadłuba, był w dobrym stanie technicznym, oczyszczono go z glonów i skorupiaków, a następnie pomalowano. Statek-muzeum pojawił się w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA także w 2008 roku. Przechodził wówczas remont klasowy zgodnie z wymogami bezpieczeństwa, odbywający się co kilka lat.

Dar Pomorza zbudowano w 1909 roku w stoczni Blohm & Voss w Hamburgu jako statek szkolny niemieckiej marynarki handlowej. Pod nazwą Prinzess Eitel Friedrich wypłynął w swój dziewiczy rejs we wrześniu 1909 roku. Po klęsce Niemiec w I wojnie światowej statek przejęli Francuzi. W roku 1926 otrzymał on nową nazwę Colbert i miał początkowo zastąpić francuski żaglowiec szkolny Richelieu, ale plan ten nie doszedł do skutku. Rok później fregatę przejął baron de Foreste, który miał zamierzał przekształcić ją w jacht oceaniczny. Ten pomysł także nie doczekał się swojej realizacji.

W roku 1929 statek został zakupiony z datków społecznych przez Pomorski Komitet Floty Narodowej za sumę 7000 funtów szterlingów. Miał zastąpić wysłużony już bark szkolny Lwów. Fregata otrzymała wówczas kolejną nazwę Dar Pomorza, dla upamiętnienia ofiarności pomorskiego społeczeństwa. W czerwcu 1930 r. po raz pierwszy stanęła na gdyńskiej redzie, a 13 lipca biskup St. Okoniewski poświęcił statek i jego banderę. Fregata została przekazana Państwowej Szkole Morskiej w Gdyni i stała się odtąd drugą (po Lwowie) „kolebką polskich nawigatorów”.

W ciągu 51 lat służby dla Polskiej Marynarki Handlowej Dar Pomorza odbył 102 rejsy szkolne, przebywając pół miliona mil morskich. Na jego pokładzie przeszkolono 13 384 słuchaczy Szkoły Morskiej.

Żaglowiec wycofano ze służby 4 sierpnia 1982 roku, a kilka miesięcy później, 16 listopada, przekazano Narodowemu Muzeum Morskiemu w Gdańsku. Co roku pokład żaglowca odwiedza ponad 100 tys. zwiedzających.

Gdańską Stocznia Remontowa SA już od wielu lat współpracuje z Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku – adaptowała także do celów muzealnych Sołdka, rudowęglowca, który od ponad 30 już lat służy przy nabrzeżu Ołowianki mieszkańcom i turystom odwiedzającym to miasto.

AL, rel (NMM w Gdańsku)

Fot.: Marcin Koszałka, Paweł Jóźwiak

0 wtf
Jak my się mamy bronić, jak nasza Marynarka ma takie okręty?!?
29 grudzień 2019 : 22:41 Pleśniak Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1