Stocznie, Statki

Do Holandii holowany jest, zbudowany w Damen Shipyards Gdynia, częściowo-wyposażony kadłub nowego dla gdyńskiej stoczni typu statku.

Holownik Leopard armatora J. Stępniewski i S-ka rozpoczął rejs z Gdyni, z jednostką o stoczniowym symbolu budowy FYS 6911 na holu, w środę, 9 marca po południu. Dwa dni wcześniej, tj. 7 marca, na wynajętym podnośniku dokowym Stoczni Marynarki Wojennej zwodowano ten częściowo wyposażony kadłub zbudowany w Damen Shipyards Gdynia. Tym razem nie był to jednak luksusowy superjacht, a jednostka zupełnie nowego w Polsce typu.

Stocznia Damen Shipyards Gdynia w ostatnich kilku latach budowała najpierw głównie w pełni wyposażone holowniki, a później - częściowo wyposażone kadłuby superjachtów dla stoczni Amels z grupy Damen. Teraz przyszła kolej na jednostkę nieco innego rodzaju.

Chodzi o statek do obsługi super- i megajachtów. Należy do typoszeregu Yacht Support, który już okazał się sukcesem stoczni.

Kadłub zbudowany ostatnio w Gdyni - FYS (fast yacht support) 6911 - to druga jednostka typu Sea Axe 6911. O sprzedaży pierwszego statku tego projektu (zarazem pierwszej jednostki z typoszeregu Yacht Support z hangarem dla śmigłowca) poinformowano w czerwcu ubiegłego roku. Hangar na jednostce typu 6911 (znajdujący się pod pokładem lądowiska, w którym zaaranżowano zapadnię) mieści lekkie śmigłowce np. typu Eurocopter AS365 lub AgustaWestland AW109.

Dla niektórych posiadanie dużych rozmiarów superjachtu, to za mało, jeśli chodzi o turystykę i rekreację na morzu w wersji dla bogaczy, o potwierdzanie statusu, zaspokajanie próżności i zachcianek. Niektóre z super czy megajachtów pływają w towarzystwie specjalnych jednostek pomocniczych.

Trudno powiedzieć, czy jakiś multimiliarder sam zapytał stocznię o możliwość zbudowania takiego statku, czy też powstanie, całkiem niedawno, nowego rodzaju statku było sztucznie wykreowaną "potrzebą" przez projektantów i stocznie, które zwietrzyły nowy, dodatkowy rynek. 

Tak czy inaczej, prekursorami i zdecydowanymi liderami w tym nowym sektorze budownictwa okrętowego są stocznie grupy Damen, łącznie z jej specjalistą od luksusowych superjachtów - AMELS. Dotychczas zbudowano już trzy jednostki wg koncepcji Yacht Support. Były to statki projektu FYS 6711 (67-metrowe) Garcon (z 2012 roku) - jednostka wsparcia 87-metrowego jachtu Ace z Lurssen Werft i 6711 (z 2013 roku, choć niektóre źródła podają rok 2014) oraz Interpid - pierwsza jednostka projektu 6911 (69-metrowa) sprzedana  (zakontraktowana) przez Damena w 2015 roku, która ma być przekazana armatorowi w czerwcu roku bieżącego.

Nie cała załoga super- czy megajachtu jest potrzebna na nim przez cały czas. Więcej rąk do pracy potrzeba w portach niż w tranzycie. Dlaczego część załogi nie miałaby okresowo przebywać na jednostce towarzyszącej superjachtowi?

Duże pieniądze dają (przynajmniej w niektórych aspektach) wolność. Cóż z tego, że ma się do dyspozycji taką drogą wielką pływającą zabawkę, skoro nie można wyruszyć w kolejny rejs w mgnieniu kaprysu, tylko trzeba czekać z opuszczeniem portu czy kotwicowiska na zakończenie czynności logistycznych. Zarówno przygotowywanie, wodowanie i uruchamianie motorówek, barkasów komunikacyjnych, wyposażenia nurkowego czy sprzętu do uprawiania sportów wodnych (desek windsurfinkowych, skuterów wodnych, etc.), jak i późniejsze ich "zwijanie" przed rozpoczęciem kolejnego rejsu zajmuje czas i skazuje właściciela superjachtu do "bezproduktywnego" oczekiwania na zakończenie tych czynności.

Statek wsparcia superjachtu (yacht support) może przybyć do celu przed i wypłynąć w kolejny rejs z opóźnieniem w stosunku do swojego "statku-matki" - przygotować do użytku pływające "zabawki", sprzęt sportowy i rekreacyjny przed przybyciem jachtu i podjąć je z wody, sklarować po wypłynięciu jachtu z miejsca postoju, a potem (dzięki wysokiej prędkości, wspomaganej możliwością utrzymywania jej nawet w trudnych warunkach pogodowych dzięki zastosowanemu kształtowi dziobu - sea axe) dogonić a nawet wyprzedzić "jacht-matkę".

Jeżeli właściciel jachtu chciałby mieć do dyspozycji kilka jednostek pływających, albo nawet tylko jedną dużą (np. 20-metrowy tender czy jacht), łódź podwodną do zwiedzania raf koralowych, żaglówkę albo pomieścić na superjachcie duże centrum nurkowe z komora dekompresyjną, garaże na samochody, zamknięty hangar dla śmigłowca - byłoby to wszystko (zwłaszcza jednocześnie) trudne do zrealizowania nawet na bardzo dużym jachcie... albo zabierałoby cenną przestrzeń na luksusy - kabiny i apartamenty, salony, siłownie, baseny, etc. Alternatywą jest umieszczenie zaplecza technicznego i magazynowego dla jachtów, motorówek, barkasów komunikacyjnych, sprzętu rekreacyjnego, nurkowego czy dla sprzętu do uprawiania sportów wodnych na drugiej - towarzyszącej superjachtowi jednostce. Damen oferuje projekty jednostek yacht support z powierzchną ładunkową pokładu do 550 m²i ładowniami o powierzchni składowej do 335 m².

Jednostka typu yacht support oferuje też większy i bezpieczniejszy, niż możliwy do zaaranżowania na superjachcie, pokład lądowiska dla śmigłowców, którego eksploatacja jest możliwa zarówno w dzień, jak i po zmroku. Poza tym na superjachtach zazwyczaj brakuje miejsca na hangar dla śmigłowca. Na jednostkach serii 9611 dostępne jest lądowisko dla śmiegłowce z certyfikatem LY3 / MCA.  
Na jednostce yacht support możliwe są też bieżące prace warsztatowe i utrzymanie śmigłowca we właściwym stanie technicznym oraz jego tankowanie, lądowania i starty w nocy i w czasie ruchu jednostki pływającej. 

Statek wsparcia logistycznego super- i megajachtów może służyć też jako "eskortowiec" lub "patrolowiec" mieszczący pracowników ochrony i ich sprzęt (także broń).

Jednostki o funkcj jacht support muszą się oczywiście (nierzadko zapewne) pokazywać w pobliżu "swoich" superjachtów. Muszą być więc estetyczne. Służyć ma temu m.in. "jachtowe" wykończenie powierzchni burt takich jednostek.

FYS 9611, którego częściowo wyposażony kadłub przekazała właście stocznia Damen Shipyards Gdynia, po wykończeniu i doposażeniu w Holandii, ma być przekazany do eksploatacji w roku 2017.

PBS

Fot.: Piotr B. Stareńczak, Rys.: Damen

Charakterystyka statków typu YS 6911
stocznia   Damen
projektant   Damen
długość całkowita kadłuba   69,15 m
długość na wodnicy pływania   68,95 m
szerokość   11,50 m
zanurzenie maksymalne (przy pełnym obciążeniu, na śródokręciu)   3,65 m
tonaż pojemnościowy brutto   ok. 1200
liczba pokładów   3
powierzchnia ładunkowa pokładu   250 m²
pojemność zbiorników paliwowych   350 000 l
pojemność zbiorników na wodę słodką   44 000 l
silniki napędu głównego   diesel, 4 x MTU 16V4000M63L
łączna moc napędu głównego   12 000 KM
prędkość maksymalna   20 w. (niektóre źródła podają 21 w.)
prędkość serwisowa   16 w. (wg niektórych źródeł - 18 w.)
zasięg   4500 Mm (przy prędkości 16 w.)
miejsca dla załogi   21
udźwig żurawia pokładowego    12,0 t przy wysięgu 5,00 m / 6,0 t przy wysięgu 11,5 m
maksymalna masa startowa śmigłowca   5000 kg
materiał kadłuba   stal
materiał nadbudówki   aluminium
klasyfikacja   LR (Lloyd's Register)

1 1 1 1

Newsletter