Jachting

Fundacja Klasyczne Jachty, której misją jest ochrona zachowanych do dzisiaj pamiątek historii polskiego żeglarstwa i szkutnictwa, rozpoczyna "Śmiały projekt". Bohaterem jest jacht Śmiały, podopieczny Fundacji.

Celem Śmiałego Projektu jest pokazanie Polakom i żeglarzom na świecie, że nie zapomniano o początkach polskiego żeglarstwa wyprawowego, że istnieją jeszcze polskie historyczne jachty, ważne dla dziedzictwa kulturowego, o które dbamy i pielęgnujemy ich historię. Dziedzictwo kulturowe to nie tylko zabytki architektury, ale też myśl techniczna, to ostatnie zachowane jachty będące żywym świadectwem historii polskiego szkutnictwa. Historii pierwszych polskich wypraw żeglarskich i naukowych, historii naszego polskiego odkrywania świata.

Śmiały Projekt składa się z dwóch etapów. Pierwszy z nich to generalny remont jachtu po sześćdziesięciu latach służby w ośrodku żeglarskim w Trzebieży i sześciu latach wyłączenia z eksploatacji, mający na celu przywrócenie łodzi jej pierwotnej funkcji jachtu wyprawowego. Drugi etap to organizacja rejsu historyczną trasą z lat 1965-66 dookoła Ameryki Południowej, ze wschodu na zachód, przez Cieśninę Magellana.

Remont jachtu

Śmiały wymaga odbudowy. Ostatni remont przeszedł trzydzieści lat temu, a od momentu wyłączenia z eksploatacji spędził sześć lat na wodzie, spychany w coraz to dalszy kąt portu w Trzebieży, często skuty lodem. Dewastacji uległo całe wyposażenie jachtu, nie konserwowana stalowa konstrukcja skorodowała i dopiero badania prowadzone po wyslipowaniu jednostki na brzeg pozwolą ocenić stopień zniszczeń. Szacujemy, że część poszycia wymagać będzie wymiany, a cały kadłub piaskowania i malowania antykorozyjnego.

Prace kadłubowe wykorzystamy do odtworzenia oryginalnej linii pokładu z roku 1958, która poza klasyczną smukłością posiadała pewne walory przydatne podczas dalekich wypraw, a które zostały utracone podczas licznych modernizacji jachtu. Wielokrotne zalewanie wnętrza jachtu powoduje konieczność wymiany wszystkich instalacji: wody słodkiej, słonej, szarej, paliwowej i zęzowej, a przede wszystkim elektrycznej. Zniszczona drewniana zabudowa wnętrza zostanie naprawiona i przywrócona do oryginalnego wyglądu.

Z myślą o wyprawie w najdalsze i najbardziej burzliwe rejony świata zostanie zamontowany większy, mocniejszy silnik, wał i śruba napędowa. Zostaną uszyte nowe żagle, które sprostają wiatrom Ryczących Czterdziestek i Wyjących Pięćdziesiątek. Zakupimy i zamontujemy współczesny system nawigacji i komunikacji, który pozwoli żeglować bezpiecznie i da możliwość stałego kontaktu z lądem drogą satelitarną.

Wyprawa dookoła Ameryki Południowej

Nowego etap w życiu Śmiałego zainaugurujemy powtórką jego pierwszej, historycznej wyprawy, w rozbudowanej i przedłużonej wersji, na którą dawna załoga nie mogła sobie pozwolić.

Podobnie jak przed niemal sześćdziesięciu laty jacht wyjdzie wiosną z Polski, przepłynie Atlantyk aby odwiedziwszy po drodze Brazylię i Argentynę dopłynąć zimą do Ziemi Ognistej. Na najdalej na południe wysuniętym krańcu kontynentu zrealizuje niespełnione marzenie pamiętnej załogi opływając przylądek Horn – żeglarski Mount Everest. Następnie żeglując przez fiordy Patagonii skieruje się na północ ku chilijskim wyspom na Pacyfiku, a dalej do Peru, i na wyspy Galapagos. Późną jesienią, po przejściu Kanału Panamskiego, Śmiały znajdzie się na Morzu Karaibskim, gdzie będzie okazja odetchnąć po trudach oceanicznej żeglugi. Stamtąd jacht wyruszy przez Północny Atlantyk w stronę Europy, dokąd dopłynie wiosną 2024 r.

Łączność satelitarna pozwoli na regularne relacje z pokładu Śmiałego w czasie całej wyprawy. Dzięki temu wszyscy w Polsce będą mogli na żywo odkrywać razem z załogą Śmiałego ponownie wszystkie miejsca, w których jacht był niemal sześćdziesiąt lat wcześniej.

Więcej o Fundacji Klasyczne Jachty można przeczytać we wrześniowym wydaniu miesięcznika "Polska na Morzu".

Poniżej zdjęcia m.in. zęzy w mesie Śmiałego i skorodowanej części rufowej.

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0598 4.1418
EUR 4.3318 4.4194
CHF 4.5524 4.6444
GBP 5.142 5.2458

Newsletter