Żegluga

Do 24 kwietnia Urząd Morski w Gdyni przedłużył termin składania ofert na wykonanie kanału przez Mierzeję Wiślaną. To odpowiedź na sygnały zainteresowanych przetargiem firm - wyjaśniła PAP rzeczniczka Urzędu Morskiego w Gdyni Magdalena Kierzkowska.

Zamawiający wydłużył termin składania ofert w przetargu pt. "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską - część I" do 24 kwietnia 2019 roku. Zmiana podyktowana jest faktem, iż potrzebę w tym zakresie sygnalizowali potencjalni wykonawcy. Inwestor, wychodząc jej naprzeciw, pragnie umożliwić rzetelne przygotowanie dokumentów. Na stronach Urzędu Morskiego w Gdyni, w dziale zamówienia publiczne, dostępna jest dokumentacja techniczna dotycząca przetargu - podkreśliła rzeczniczka.

To już trzeci wskazywany przez inwestora termin dotyczący rozstrzygnięcia przetargu. Początkowo podawano, iż wykonawca zostanie wybrany w marcu, potem podano, że otwarcie ofert nastąpi 15 kwietnia a teraz wskazuje się, iż składanie ofert przedłużono do 24 kwietnia.

Czytaj także: Eko-Unia: na przekop Mierzei Wiślanej trzeba będzie wydać 2-3 mld zł

Jak przypomniała, aktualnie toczące się postępowanie (określane przez inwestora jako część I - PAP) nie obejmuje całości budowy drogi wodnej przez Mierzeję Wiślaną. Zakres przedmiotowy tego postępowania to: budowa portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania od strony Zatoki Gdańskiej i Zalewu Wiślanego oraz sztucznej wyspy zlokalizowanej na Zalewie Wiślanym.

Ogłoszenie części II zaplanowane jest na II kwartał tego roku. Postępowanie będzie dotyczyło prac na rzece Elbląg, polegających na obudowie brzegów oraz robotach czerpalnych. Ostatnie postępowanie na roboty pogłębiarskie (cz. III) na Zalewie Wiślanym, wstępnie planowane jest do ogłoszenia za 1,5 - 2 lata.

Według resortu gospodarki wodnej i żeglugi śródlądowej budowa nowej drogi wodnej ma znacząco poprawić dostęp do portu w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej. Dzięki temu rozwiązaniu elbląski terminal będzie mógł swobodnie przyjmować mniejsze ładunki, odciążając porty trójmiejskie. Rozwój tego portu ma sprzyjać powstawaniu nowych miejsc pracy, poprawić walory turystyczne miejscowości położonych nad Zalewem Wiślanym oraz wpłynąć na rozwój gospodarczy całego regionu północno-wschodniej Polski.

Budowa kanału potrwa do 2022 roku, jej koszt ma wynieść ok. 880 milionów złotych, zostanie on w całości pokryty z budżetu państwa. 

autorka: Agnieszka Libudzka

Fot.: Sławomir Lewandowski / PORTALMORSKI.PL

Komentarze   

-6 trzy etapy budowy
Wszystko Ok, tylko dlaczego budowa nie rozpoczyna sie w kolejnosci odwrotnej, od trzeciego etapu??
30 marzec 2019 : 12:50 Stary Kolejarz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Kto zwiększa a kto zmniejsza zdolności przeladunkowe portów Trójmiasta.
Zdolności przeładunkowe trójmiasta moga sięgać nawet 200 mln ton,
Zdolnośc przeładunkowa Elbląga nie przektoczy ..nawet 2 mln ton.
Wystarczy przeczytać artykuły dotyczące prac modrnizacyjnych w Porcie Gdańsk..dokładniej Portu wewnętrznego.
A więc Nowy Port oraz Port Gdańsk teren wewnętrzny Westerplatte.
Końcowym celem jest..Przekazanie tych teren miastu...
Niech ktoś odpowie więc..O jakim odciążeniu portów Trójmiasta mówimy. Po co zaplanowano na 10 lat przeprowadzanie remontów nabzreży.
Aby to wszysto wykonać..a następnie..rozbroić..Bo tereny użytkowe na cele miasta musż być przearanżowane..wyprostowanie linii bzregowej.. itd..itp.. Jaki to ma SENS..???
30 marzec 2019 : 22:54 r.p.1 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-3 Port Elblag
Program South Baltic Transport Loops zapewnia dla portu w Elblagu 160 tys euro, moze nie zmarnuja tej kasy!?
31 marzec 2019 : 12:56 Mlody Kolejarz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 kasa
"Budowa kanału potrwa do 2022 roku, jej koszt ma wynieść ok. 880 milionów złotych, zostanie on w całości pokryty z budżetu państwa. " To pobożne życzenia rządu. Już są wątpliwości bo do "ptasiej wyspy" trzeba wykopać 1.3 km kanału, przebudować most na rzece Elbląg i pogłębić samą rzekę. 160 tyś. euro to ok. 688 tyś. PLN jest to jakaś "kasa" ale.....
01 kwiecień 2019 : 09:22 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 inne skutki uboczne
Podobno (podkreślam podobno) baza dla zaplecza budowy kanału ma być zlokalizowana w Górkach Zachodnich. Mają tam być miejsca postojowe dla holowników, szaland i pogłębiarek. Będzie to wymagało likwidacji dwóch marin , Jachtklubu Stoczni Gdańskiej i Jachtklubu im. Conrada, oraz operujących tam podmiotów gospodarczych. Ma tam też (podobno) powstać wieżowiec dla biura budowy. Szczegóły :
http://www.kulinski.navsim.pl/art.php?id=3487&page=0
01 kwiecień 2019 : 12:46 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 baza budowy przekopu
To ponad 40 km w lini proste do przyszlego przekopu, niech sobie przepchaja ten caly sprzet do Elblaga. No naturalnie przez Ciesnine Pilawska jesli Kacap pozwoli!!
01 kwiecień 2019 : 13:25 Stary Kolejarz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 450 lat sie bedzie zwaracala ta inwestycja!
Eksperci z UG i Szczecinskiego po przeanalizowaniu projektu doszli do wniosku ze ta inwestycja bedzie sie zwracac 450 lat ,Nadzwyczajne marnotrawienie naszych podatkow.Taniej byloby droga dyplomatyczna .Pare koniakow +cyganska orkiestra! ale to ponad sily obecego rzadu! ktory wciaz mnozy nowych wrogow Polski tak zewkrotce kraj nasz bedzie "oblezona twierdza " gdzie tylko dyktator bedzie w stanie panowac na ludzmi! Chyb o to idzie gra !
02 kwiecień 2019 : 07:08 Jorge Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Prawda
A kaliningradzki uniwersytet POdał że nawet 845 lat!
15 kwiecień 2019 : 14:31 Roman22 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 A kto
sfinansuje coroczne pogłębienie kanału? Rząd ogłosi sukces, a koszty przerzuci na województwo? Przecież warmińsko-mazurskie należy do najbiedniejszych województw w kraju. Olsztyn da pieniądze na Elbląg czy ten ostatni przeniesie się do pomorskiego? A co będzie wożone do Elbląga, jeśli nawet internauci piszą jedynie o porcie jachtowym? Na takie pytania niech odpowiedzą zwolennicy przekopu, a nie ubliżają przeciwnikom, tej inwestycji, od agentów.
03 kwiecień 2019 : 09:09 artek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 Sabotaz
Nikt nam nie powie ze biale jest biale a czarne jest czarne - pislam trzyma sie tego credo i wyrzuca nasze pieniadze w bloto. Trzeba odsunac ta bande nieudacznikow i oszolomow od wladzy podczas jesiennych wyborow.
03 kwiecień 2019 : 09:37 Zdzislaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 kanał
Poraża"gierkowskie" myślenie nami rządzących. Polska ma najbardziej zasyfione powietrze w Europie a władza zamiast zainwestować wielkie pieniądze w budowę i modernizację szlaków kolejowych i wodnych dróg śródlądowych oraz rozwój transportu publicznego wymyśliła przekop mierzei, drogi typu Via Carpatia, Via Baltica, terminal kontenerowy w Świnoujściu, wielki port lotniczy na polu itd, a wszystko po to, by powietrze w Polsce było jeszcze bardziej zasyfione. W tranzycie przez nasz kraj o miliony wzrośnie ilość tirów trujących Polaków. Czy to ma być ten oczekiwany sukces "dobrej zmiany"?
05 kwiecień 2019 : 07:13 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Pisowcy szukają łosia...
" Inwestor, wychodząc jej naprzeciw, pragnie umożliwić rzetelne przygotowanie dokumentów." "że otwarcie ofert nastąpi 15 kwietnia a teraz wskazuje się, iż składanie ofert przedłużono do 24 kwietnia." 9 dni , w tym.. święta. Czy pisowska władza uważa ludzi i biznesmenów za idiotów? Przecież to właśnie inwestor nie przygotował odpowiedniej dokumentacji a na dodatek "zapomniał" o budowie 1600 m. toru wodnego do tej "sztucznej wyspy". PiS to taki Midas na opak, czego się tknie to zamienia w g...o .
20 kwiecień 2019 : 10:22 kzet Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1

Źródło: