Żegluga

Przekop przez Mierzeję Wiślaną będzie kosztował 2 albo 3 mld zł, a nie jak zapowiada rząd około 900 mln zł - poinformował w piątek dziennikarzy prezes Eko-Unii Radosław Gawlik.

"Naszym zdaniem te 900 mln zł jest niedoszacowane. Nie było takiej inwestycji w gospodarce wodnej, która kosztowałaby tyle, ile władza pokazywała. Naszym zdaniem będzie ona kosztowała 2 albo 3 mld zł, a zwrot z inwestycji będzie więc trwał 1000 albo 1500 lat" - powiedział Gawlik.

Dodał, że inwestycja będzie trwała nie trzy lata tylko dziesięć.

"Rząd w przypadku tej inwestycji zachowuje się bałamutnie. To jest wyjątkowy, bezcenny skrawek Polski. Minister Gróbarczyk szykuje nasz kraj na kolejny konflikt z Komisją Europejską. Komisja Europejska może wprowadzić procedurę podobną jak przy okazji Białowieży" - stwierdził Gawlik. "Naszym zdaniem projekt ten jest ekologicznie szkodliwy, gospodarczo to właściwie fikcja, a społecznie jest bardzo wątpliwy" - dodał.

Według Gawlika przekop Mierzei Wiślanej będzie miał negatywny wpływ na środowisko naturalne. "Jeśli chodzi o kwestie środowiskowe to rząd mówi, że ta inwestycja, która jest prowadzona na trzech obszarach Natura 2000, nie wpłynie znacząco na gatunki siedliska. Naszym zdaniem jest wręcz przeciwnie. Mamy oceny ornitologiczną ichtiologiczną i dotyczącą ssaków morskich, które wskazują jednoznacznie, że zarówno gatunki jak i siedliska będą w znaczącym stopniu zagrożone, wyeliminowane, czy zginą podczas tej budowy" - powiedział Gawlik.

Czytaj także: GDOŚ przedłużyła postępowanie odwoławcze w sprawie przekopu Mierzei Wiślanej

Szef Eko-Unii przypomniał, że organizacja ta odwołała się od decyzji Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Olsztynie, która wydała tak zwaną decyzję środowiskową dla planowanego kanału żeglugowego łączącego Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym. Odwołanie złożono w Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (GDOŚ). "Naszym zdaniem nie rozpatrzono szeregu uwag i wniosków, naszych zastrzeżeń związanych z raportami środowiskowymi" - stwierdził Gawlik.

Jego zdaniem wycinka drzew w pasie przeznaczonym pod budowę przekopu jest bezprawna, gdyż GDOŚ nie rozpatrzyła jeszcze odwołania od decyzji RDOŚ.

Gawlik powiedział, że EKO-UNIA odwoła się też od decyzji środowiskowej do Unii Europejskiej. "Mierzeja Wiślana jest obszarem wyjątkowym jeśli chodzi o Bałtyk, to taka nasza Puszcza Białowieska nad Bałtykiem. Moim zdaniem rząd szykuje sobie tutaj konflikt podobny jak przy Puszczy Białowieskiej" - stwierdził.

Zdaniem Michała Kani, dyrektora biura prasowego Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, zarzuty formułowane przez przedstawiciela EKO-UNII są bezpodstawne.

"Decyzja środowiskowa została wydana na podstawie doskonale uargumentowanego raportu oddziaływania na środowisko, który przygotowali niezależni ekolodzy i naukowcy. W raporcie wskazano, że lokalizacja Nowy Świat w minimalnym stopniu oddziałuje na przyrodę. Rygor natychmiastowej wykonalności decyzji środowiskowej zabezpiecza ważny interes państwa i powoduje, że nie można wykorzystać procesu odwoławczego do celowego blokowania inwestycji" - powiedział cytowany w przesłanym PAP komunikacie Kania.

"Dziwi nas również to, że organizacja ekologiczna posługuje się argumentami o +niezasadności ekonomicznej+ budowy kanału żeglugowego. To w naszej ocenie oznacza, że działanie EKO-UNII niestety podyktowane jest również interesem politycznym" - dodał

Jego zdaniem jest to tym bardziej jest to rażące, ponieważ wybór lokalizacji oraz decyzja rządu o realizacji inwestycji została podjęta na podstawie bardzo precyzyjnych analiz społeczno-ekonomicznych.

"Żałujemy również, że argumenty EKO-UNII są zbieżne z argumentami strony rosyjskiej, która wnioskując do Komisji Europejskiej próbuje zablokować budowę kanału przez Mierzeję Wiślaną" - stwierdza Michał Kania.

autor: Łukasz Pawłowski

+44 Eko unia dla naiwnych
typowi agenci wpływu napisać parę wypocin za judaszowe srebniki aby wcisnąć bez mózgowej gawiedzi opcję przeciwko budowie kanału na zasadzie nie bo nie
22 luty 2019 : 15:05 Elblązanin | Zgłoś
-41 miejscowi
Dla miejscowych (Elblążanin) każdy jest "agentem wpływu". Za nasze "srebrniki" usiłuje wcisnąć "bez mózgowej gawiedzi" kit na zasadzie "tak bo tak". Co tam będzie wożone, ile, dokąd i kiedy nieważne , w końcu z jego kieszeni pójdzie tylko jakiś procent reszta, z naszych.
22 luty 2019 : 15:44 maciek2 | Zgłoś
+42 Własnie takim naiwniakom
jak wy , wasz Donek i spółka PO z waszych kieszeni tylko z jednej Vat-owskiej afery wyrwali wam *****om 250 mld zł , kanał będzie służył wszystkim i dobrze ,ze przy tym rządzie zostanie cos dla ludzi .
22 luty 2019 : 15:53 Elblązanin | Zgłoś
-20 O
Twój mózg nie pracuje prawidłowo
23 luty 2019 : 07:34 Jaki | Zgłoś
+31 Eco-Unia...
Enunjacje Pana Gawlika, zagorzałego przeciwnika rewitalizacji dróg wodnych w Polsce pod kątem ich wykorzystania w transporcie śródlądowym są znane. Ten pseudoekolog czyni więcej zła niż pożytku nie mając pojęcia korzyściach wynikających z ich zagospodarowania . Kolejne wypowiedzi na zasadzie, nie bo nie Pana Gawlika który dziwnym trafem uznawany jest za autorytet w sprawach ekologii mogą trafiać na podatny grunt Eco-Uni co zawsze rodzi dodatkowe problemy w rozwiązywaniu problemów związanych z rozwojem właściwego zagospodarowania dróg wodnych w Polsce
23 luty 2019 : 08:36 Ryszard | Zgłoś
+29 jak oni to zrobili
Nie minęło 5-10 lat gdy rozbudowano Kanał Suezki oraz Kanał Panamski,co jakoś umknęło uwadze zawodowych molestatorów ekologicznych.Nasz kanalik znajdujący się w obrębie tego samego morza wzbudza spore emocje nieadekwatene do skali przedsięwzięcia. Poważne państwo po prostu realizuje swoje plany i tak odbieram działania rządu.
23 luty 2019 : 08:20 hihi | Zgłoś
+17 do gławnogo ekołoga strany
Panie Gawlik nadeszła pora na dokarmianie ,, endemicznego " gatunku kormorana i daj pan spokój z tymi bredniami . Łopata i do roboty ! Będzie szybciej , taniej i bez przynudzania ! Pozdr .
23 luty 2019 : 11:44 ja cuś | Zgłoś
+10 Przekop
Inwestycja godna uwagi!!Proponuje przemyslec wykorzystanie rzeki Nogat jako lwodnego korytarza transportowego, laczacego rzeke Wisle z Kanalem Elblaskim- Na calym odcinku rzeka jest zeglowna?!
24 luty 2019 : 12:20 Stary Kolejarz | Zgłoś
+10 Wszystko fajnie
tylko że aby uzyskać swobodę i bezpieczeństwo żeglugi należy pamiętać ,że statek morski taką swobodę uzyskuje na otwartych wodach gdzie ma swobodę manewru w tym wypadku chodzi o morze i dlatego dostępność do niego powinna być poprowadzona najkrótszą trasą dlatego inne propozycje jak np.: Szkarpawa czy rzeka Nogat są dobre dla propozycji do transportu żeglugi rzecznej, ale na pewno propozycja wyjścia na morze przez Szkarpawę nie daje takich szans na prowadzenie bezpiecznej żeglugi gdyż tor wodny jest zbyt długi i kręty w stosunku do kanału na przekopie .Jaki armator będzie ryzykował wpłynięciem statku morskiego na długa i krętą rzekę płynąc wiele dziesiątek mil aby dopłynąć do Elbląga a tym samym utrzymanie toru wodnego na Szkarpawie pochłonie olbrzymie sumy pieniędzy w stosunku do krótszego wyjścia przez przekop.
24 luty 2019 : 15:07 Elblązanin | Zgłoś
-2 Wszystko fajnie
Tak zgadzam sie, mialem jednak na mysli nieduze jednostki plywajace o plaskim dnie niewielkiej szerokosci i dlugosci i zanurzeniu, tak aby mogly manewrowac na kretych rzekach z wlasnym napedem.Cos jak LICHTUGI ktore do dzis plywaja kanalami europy zachodniej.
25 luty 2019 : 08:36 Stary Kolejarz | Zgłoś
-10 B
Jeżeli argumenty opierają się na faktach to trudno żeby ekolodzy mieli inne niż Rosja
24 luty 2019 : 14:59 Szymon3 | Zgłoś
+8 Przekop mierzei wiślanej
Czy wszyscy nie mogą zrozumieć że najważniejsze jest żeby odciąć się od ruskich i ich ingerencje w naszym kraju.
Pozdrawiam
25 luty 2019 : 08:37 Leszek Garwolin | Zgłoś
-6 Naiwni
Szkoda tylko ze to Rosjanie rzadza u nas opozycja i rzadem od 2015. Ta inwestycja jest dla nich bez znaczenia, ale my utopimy pare miliardow na bezdurno.
25 luty 2019 : 15:22 Zdzislawa | Zgłoś
-15 Sabotaz
Ogniste forum pelne trolii minsterka Szchermachera. Pan Gawlik ma racje! Cala ta inwestycja to kompletny nonsense i pieniadze wyrzucone w bloto. Wystarczy policzyc koszt transportu tony ladunku truckiem z Gdanska to Elblaga to trzeba bedzie setek lat zeby ten kanal wodny do Elblaga mial sens. Dodatkowe ryzyko awarii sluzy moze byc przyczyna zalania Zulaw w czasie zimowych sztormow. Jezeli ktos tu jest wschodnim agentem to Ci kreuja ten szalony sabotaz.
25 luty 2019 : 10:02 Antytroll | Zgłoś
+2 Po co przekop...
Każdy normalnie myślący obywatel RP, jak nie ma pojęcia po co budowany jest przekop mierzei Wiślanej, ma szanse dowiedzieć się na ten temat dużo i bez kłopotu - jeżeli będzie chciał ... Jak się dowie, to uzna racje zwolenników przekopu.
Każdy, kto podnosi wrzask przeciwko, bez względu na argumenty jest albo użytecznym idiotą albo agentem wpływu, albo "Obywatem RP".

Do Eko-Terrorystów:
bronicie komarów na Zalewie... czy bakterii? Popatrzcie co się dzieje na Bałtyku - tam skierujcie swą energię i walczcie z masowymi odłowami paszowymi i mordowaniem wszystkiego co żyje... Tam jesteście potrzebni, bardzo potrzebni...
05 marzec 2019 : 11:00 Andrzej PSM 1968 | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0243 4.1057
EUR 4.2863 4.3729
CHF 4.4168 4.506
GBP 5.01 5.1112

Newsletter