Container Terminal Burchardkai (CTB) w Hamburgu był pierwszym w Europie portem, do którego zawinął w dziewiczym rejsie kontenerowiec Marco Polo. Ten mega statek, należący do francusko-włoskiej spółki CMA CGM, o długości 396 m i szerokości 53,6 m, zabiera 16 020 standardowych kontenerów (20. stopowych, tj. TEU). Aby zilustrować jego pojemność można podać, że rozładowane kontenery na ciężarówki, stojące w linii prostej, miałyby długość… 138 km.
To największy kontenerowiec na świecie, informuje Port Hamburg. Obsługuje on jeden z najważniejszych szlaków handlowych (FAL1), pomiędzy Dalekim Wschodem i Europą Północną.
Czytaj także: Do Gdańska nie będą już zawijać największe pojemnikowce świata
Obsługa takiego mega statku zapewni Hamburgowi i jego zapleczu zdecydowaną przewagę nad portami w Rotterdamie i Antwerpii, informuje zarząd.
Problem jednak w tym, że planowana kosztem 400 mln euro inwestycja w porcie Hamburg, została wstrzymana. Zakładała ona m.in. pogłębienie ujścia Łaby, lecz sąd krajowy nie wydał przed miesiącem orzeczenia w tej sprawie, a przedstawi go prawdopodobnie jesienią przyszłego rok. W efekcie, Marco Polo nie wykorzystał na razie całej swojej pojemności.
Piotr Stefaniak
standardowy ciagnik laduje 2 dwudziestostopowe kontenery i wg gogla ma 13.65m dlugosci.
wiec 16020 : 2 = 8010 ciagnikow
8010 x 13.65 = 109336 m(109.3km)
pozdr
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.