Stocznie, Statki

Stocznia Remontowa Shipbuilding SA, należąca do grupy kapitałowej Remontowa Holding poinformowała o podpisaniu 11 lipca br. kontraktu z norweskim armatorem Norled na budowę dwóch promów pasażersko-samochodowych o napędzie elektrycznym zasilanym z baterii. To już kolejne promy z zasilaniem bateryjnym, poza budowanymi obecnie w tej stoczni jednostkami hybrydowymi przeznaczonymi na Tamizę.

W ramach nowego kontraktu Remontowa Shipbuilding zbuduje w pełni wyposażone nowoczesne promy symetryczne (dwustronne) do żeglugi w norweskich fiordach. Będą obsługiwały połączenie Festøya - Solavågen.

Każdy ze statków (nr budowy B619) będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne z silnikami PM oraz dwa zespoły prądotwórcze. W standardowym trybie pracy całość mocy pobierana będzie z baterii, które będą doładowywane w czasie postoju promu przy nabrzeżu poprzez wykorzystanie systemu szybkiego ładowania współpracującego z systemem automatycznego cumowania statku. Czas ładowania baterii będzie wynosił 11 minut.

Wspomniane wyżej agregaty prądotwórcze, których silniki będą mogły pracować na 100 proc. paliwie bio-diesel, będą wykorzystywane jako źródła zasilania na wypadek awarii.

Promy będą zbudowane w oparciu o projekt LMG 120-DEH biura LMG Marin z Bergen. W stoczni Remontowa Shipbuilding zbudowano już 12 promów na bazie projektów norweskiego biura, w zakresie dokumentacji roboczej wspieranego zazwyczaj przez Remontowa Marine Design & Consulting z grupy Remontowa Holding. Kolejne dwa, o numerze budowy B617 dla Transport for London, przeznaczone na Tamizę jednostki hybrydowe z zasilaniem bateryjnym, zostały już zwodowane i są obecnie w trakcie wyposażania.

Norled (dawniej Tide Sjø AS), spółka zależna w grupie DSD AS (Det Stavangerske Dampskibsselskap) to jeden z największych przewoźników promowych w Norwegii, posiadający flotę 80 promów, spośród których sześć zostało zbudowanych w stoczni Remontowa Shipbuilding.

W 2013 roku stocznia ta dostarczyła norweskiemu przewoźnikowi innowacyjne promy gazowe Ryfylke i Hardanger, w których systemach napędowych jedynym używanym paliwem jest LNG (lub CNG w razie awarii głównego systemu zasilania).

Czytaj więcej: Ryfylke zdany przez stocznię Remontowa Shipbuilding

Norled to lider wśród norweskich armatorów w dziedzinie wprowadzania "zielonej" żeglugi. W jego barwach pływa pierwszy na świecie zero-emisyjny (ZeroCat™ 120) prom o napędzie elektrycznym Ampere, zbudowany w Norwegii na kadłubie powstałym w działającej w Gdańsku firmie Aluship Technology.

Obecnie portfel produkcyjny stoczni Remontowa Shipbuilding liczy łącznie 16 w pełni wyposażonych jednostek, w tym 8 okrętów.

Zakontraktowane promy mają być dostarczone w końcówce 2019 roku.

Charakterystyka podstawowa promów B619:

Długość całkowita: 114,40 m

Szerokość (max.): 17,70 m

Wysokość do pokładu gł.: 4,30 m

Zanurzenie (max.): 3,00 m

Max. liczba pasażerów: 296

Max. liczba aut osobowych: 120

Max. liczba aut ciężarowych z przyczepami: 12

Grzegorz Landowski

+3 Zbudowanie okrętów .
Dlaczego stocznia remontpwa sopbulong nie może zbudować dla marynarki wojenej łodzoi podwodnych oraz zprojektować.bez przetargu a zamôwieniu pezpośrednim myśĺę źezdobyli by doświatczenie i budowali by dlanas i na eksport
19 lipiec 2018 : 13:11 Marko | Zgłoś
+5 Promy
Nalezy pogratulować Remontowej nowego kontraktu a Autorowi za ciekawe wprowadzenie.
Dodam jednak, ze kilka tygodni wcześniej Remontowa donosiła, ze ma kontrakty do końca 2021.
Czy miało to oznaczć, ze wtedy przekazą drugiego Kormorana, czy tez, ze portfel jest wypełniony do 2021?
Drobne niedomówienie czy celowa dezinformacja?
Co się tyczy promu to przypomnę,ze są tez inne stocznie budujące podobne jednostki.
Przykładowo turecka stocznia Tersan ma w swoim portfelu
NB 1073 + NB 1074 106.2x16.8m
NB 1075 + NB 1076 122.1x17.2m
NB 1079 115.8x17.2m
NB 1080 + NB 1081 + NB 1082 134x21m
Wszystkie są elektryczne i zamówione przez armatorów norweskich.
Gdańskie promy będą pod klucz, czy siłownia tez bedzie polska?
Mieczyslaw
19 lipiec 2018 : 13:57 Mieczyslaw | Zgłoś
+5 Do Mieczysława
Co rozumiesz przez polskość siłowni?
Zgoda-Sulzer?Cegielski? To już minęło i nie wróci...

Co do innych stoczni, to są też chińskie i też robią promy.
Remontowa jako jedna z nielicznych robi takie ilości statków pod klucz...a nie stępki:)
19 lipiec 2018 : 19:11 Wójt z Pcimia | Zgłoś
+3 Najwyższy czas
Rozpędzają się Norki z tymi bateriami i dobrze, że Remontowa potrafi z tego skorzystać, w przeciwieństwie do innych, niestety. Oby więcej takich rynkowych kontraktów, będzie praca. Tylko skąd ludzi do roboty brać :-(
19 lipiec 2018 : 22:06 Max | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter