W amerykańskiej stoczni Alaska Ship & Drydock w Ketchikan na Alasce zwodowano kadłub nowatorskiego promu Susitna.
Jednostka zbudowana w układzie dwukadłubowym będzie wykorzystywała najnowsze rozwiązania stosowane na amerykańskich okrętach desantowych.
Niezwykłość konstrukcji polega na zastosowaniu ruchomego, centralnego „pontonu” który będzie mógł być opuszczany i podnoszony znajdując się pomiędzy dwoma kadłubami. Dzięki temu prom będzie mógł szybo zmieniać się w barkę „desantową” o małym zanurzeniu, klasyczny katamaran i jednostkę SWATH (small-water-area-twin-hull).
Susitna będzie też pierwszą dwukadłubową jednostką zdolną do łamania lodu.
Prom ma zostać przekazany jesienią 2010 roku i będzie obsługiwał lokalne połączenie w rejonie Płycizny Cooka.
Foto:Alaska Ship & Drydock
Jednostka zbudowana w układzie dwukadłubowym będzie wykorzystywała najnowsze rozwiązania stosowane na amerykańskich okrętach desantowych.
Niezwykłość konstrukcji polega na zastosowaniu ruchomego, centralnego „pontonu” który będzie mógł być opuszczany i podnoszony znajdując się pomiędzy dwoma kadłubami. Dzięki temu prom będzie mógł szybo zmieniać się w barkę „desantową” o małym zanurzeniu, klasyczny katamaran i jednostkę SWATH (small-water-area-twin-hull).
Susitna będzie też pierwszą dwukadłubową jednostką zdolną do łamania lodu.
Prom ma zostać przekazany jesienią 2010 roku i będzie obsługiwał lokalne połączenie w rejonie Płycizny Cooka.
Foto:Alaska Ship & Drydock