Komisja Europejska zwiększy wydatki na modernizację floty rybackiej. To efekt wstępnych rozmów nad Europejskim Funduszem Rybackim i Morskim, które prowadzono w czasie posiedzenia rady ministrów 22 października w Luksemburgu.
Jak czytamy w komunikacie opublikowanym na stronach internetowych Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, intensywność pomocy na wymianę silników zwiększono o 10 proc., zatem docelowo wyniesie ona aż 30 proc. Pomoc na modernizację floty rybackiej zwiększono z 0,5 mln do 1,5 mln euro. Natomiast na złomowanie, czasowe zawieszenie działalności połowowej i modernizację przeznaczono aż 6 mln euro.
- Uzyskaliśmy zapisy przywrócenia w nowym Europejskim Funduszu Morskim i Rybackim spraw związanych ze złomowaniem statków, ich modernizacją i wypłatą rekompensat za czasowe zawieszenie działalności połowowej - mówi Kazimierz Plocke, wiceminister do spraw rybołówstwa w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. - W wyniku skutecznych negocjacji Polski razem z Francją i Hiszpanią, udało się wynegocjować 6-krotne zwiększenie środków na modernizację floty.
Szczegółowe prace nad rozporządzeniem Komisji Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego zakończą się w grudniu i wówczas planowane są spotkania informacyjne dla rybaków.
Warto przypomnieć, że za zwiększeniem środków na bezpośrednią działalność rybacką w Europejskim Funduszu Morskim i Rybackim opowiadał się również Komitet Regionów - zgromadzenie przedstawicieli samorządów regionalnych i lokalnych Unii Europejskiej. Jego 344 członków z wszystkich 27 państw członkowskich UE realizuje misję włączenia samorządów regionalnych i lokalnych oraz reprezentowanych przez nie społeczności w proces decyzyjny UE oraz informowania ich o strategiach politycznych UE. Komisja Europejska, Parlament Europejski i Rada mają obowiązek zasięgania opinii Komitetu w odniesieniu do dziedzin polityki mających wpływ na regiony i miasta. Komitet może także wnieść skargę do Trybunału Sprawiedliwości UE, jeśli uzna, że naruszone zostały jego prawa lub że jakiś akt prawny UE łamie zasadę pomocniczości, bądź nie respektuje uprawnień władz lokalnych i regionalnych.
Na posiedzeniu z 12 października tego roku, członkowie Komitetu Regionów stwierdzili, że Europejski Fundusz Morski i Rybacki nie powinien faworyzować inwestycji w pośrednie formy działalności gospodarczej związanej z morzem. Ich zdaniem należy go nadal wykorzystywać w celu dostosowania floty, na przykład poprzez przyznawanie środków na złomowanie statków.
W przyjętej w tym roku opinii w sprawie reformy wspólnej polityki rybołówstwa (sprawozdawca: Mieczysław Struk, Polska/PPE) członkowie Komitetu Regionów stwierdzili, że nowy fundusz powinien umożliwić skuteczną realizację wspólnej polityki rybołówstwa. Zgodnie z tamtą opinią należy koniecznie uwzględnić dotychczasowe doświadczenia i wyciągnąć z nich wnioski, a także podejmować działania i przyjąć rozwiązania, które zrewitalizują wspólną politykę rybołówstwa, zapewnią jego dynamiczny rozwój w regionach i stworzą tam więcej miejsc pracy.
Komitet w swojej opinii w sprawie EFMR wypowiada się krytycznie w sprawie propozycji KE dotyczącej zniesienia wszelkiego wsparcia dla dostosowania floty, niezbędnego dla zachowania równowagi między zdolnością połowową, a uprawnieniami do połowów. Regiony UE opowiedziały się za dalszą pomocą na rzecz wycofywania statków z eksploatacji lub dla „tymczasowego zaprzestawania działalności połowowej”, w ramach której przyznaje się subwencje dla statków pozostających w porcie, by w pewnych okresach umożliwić na przykład odbudowę zasobów. Komitet zaznaczył, że bez takiej pomocy statki mogą przestawić się na nowe obszary działalności i rozpocząć poławianie innych gatunków, co z może sprawić, że kolejne zasoby zostaną zagrożone.
Tekst i fot. Hubert Bierndgarski