PGZ Stocznia Wojenna zakończyła sukcesem operację transportu bloku dziobowego pierwszej fregaty programu „Miecznik”, przyszłego ORP Wicher. Sekcja została przeholowana ze stoczni CRIST i bezpiecznie umieszczona w Hali Kadłubowej na terenie stoczni w Gdyni.
Jak informuje stocznia, transportowany blok dziobowy o łącznej masie 1084,5 tony, długości 61,95 metra i wysokości 16,28 metra stanowi jeden z kluczowych elementów konstrukcji fregaty. W skład masy wchodzą: konstrukcja kadłuba (810,6 t), urządzenia (39,7 t), ślusarka (27,1 t), wyposażenie fundamentów (8,8 t) oraz podbudowa (198,2 t).
Operację przeprowadzono z wykorzystaniem 60-osiowego zespołu wózków SPMT (Self-Propelled Modular Transporter), co pozwoliło na precyzyjne i bezpieczne przemieszczenie konstrukcji z barki do hali produkcyjnej.
Transport sekcji dziobowej stanowi kolejny istotny etap w procesie scalania kadłuba Wichra. Konstrukcja śródokręcia osiągnęła już wysokość około 16 metrów, a na jej pokładzie zamontowano urządzenia wielkogabarytowe stanowiące wyposażenie siłowni – silniki, przekładnie oraz zespoły prądotwórcze. Równolegle na terenie Stoczni kontynuowane są prace nad sekcjami bloku rufowego.
Zgodnie z harmonogramem, na przełomie roku kadłub zostanie scalony w całość, co umożliwi rozpoczęcie prac wyposażeniowych.
W PGZ Stoczni Wojennej trwają również przygotowania do budowy drugiej fregaty programu – Burzy. Ceremonia położenia stępki zaplanowana jest na 18 grudnia br.
Czytaj także:
PGZ SW przetestowała silnik fregaty Wicher
Uroczystość położenia stępki przyszłego ORP Wicher - pierwszego "Miecznika"
PGZ Stocznia Wojenna realizuje kontrakt na budowę trzech fregat programu „Miecznik”. Jednostki będą stanowić trzon nowoczesnej Marynarki Wojennej RP w zakresie obrony morskiej i zwalczania okrętów podwodnych.
Zdjęcia: PGZ Stocznia Wojenna/materiały prasowe
