Norwegian Car Carriers (NOCC) zaprezentował w Chinach swój pierwszy samochodowiec nowej generacji, napędzany paliwem LNG. Jednostka NOCC Pacific, zbudowana w stoczni CIMC Raffles, ma wyznaczyć kierunek dalszej modernizacji floty i wesprzeć globalne działania na rzecz czystszej żeglugi.
We wtorek, 2 grudnia br. w swoich mediach społecznościowych, przyjęciem statku pod zarząd techniczny pochwaliła się Grupa Wallem z siedzibą w Hongkongu.
- Współpracując z NOCC od ponad dziesięciu lat, z radością wspieramy tę firmę w rozbudowie floty o statki, które wyznaczają nowe standardy w zakresie bezpieczeństwa, zrównoważonego rozwoju i wydajności operacyjnej – napisano na Instagramie Wallem Group.
We're proud to welcome 'NOCC PACIFIC', the world’s first PCTC with DNV class EV fire protection notation. Built by CIMC Raffles for Norwegian Car Carriers AS (NOCC), the 7,000-CEU PCTC has multi-fuel capabilities including VLSFO, MGO and LNG dual-fuel, with two C-type LNG tanks. pic.twitter.com/llO6wYFoV5
— Wallem (@WallemGroup) December 2, 2025
Jednostce nadano imię NOCC Pacific 14 listopada br. w stoczni CIMC Raffles w Longkou i przekazano armatorowi. To pierwszy z trzech zamówionych w Chinach samochodowców typu PCTC (Pure Car Truck Carrier), specjalistycznych jednostek do przewozu aut i ciężarówek. To ważny moment zarówno dla armatora, jak i dla chińskiej stoczni, która rozwija portfolio zaawansowanych technologicznie statków niskoemisyjnych.
Duża ładowność
NOCC Pacific to nowoczesny samochodowiec o pojemności 7 000 CEU (Car Equivalent Unit – umowna jednostka odpowiadająca jednemu standardowemu samochodowi osobowemu), długości 199,9 m, szerokości 38 m, nośności 18,6 tys. ton i tonażu brutto 68,9 tys. jednostek, z rampą rufową o nośności 225 ton i czterema pokładami podnoszonymi.
Statek, wyposażony w dwa zbiorniki LNG typu C, napędzany jest dwupaliwowym silnikiem głównym WinGD 7X62DF-iCER o mocy około 22,7 tys. KM. Dokładnej informacji o silniku nie podaje wprawdzie armator ani stocznia, jednak informuje o tym agencja załogowa w ogłoszeniu rekrutującym marynarzy do pracy na NOCC Pacific. Zastosowany system iCER (Intelligent Control by Exhaust Recycling) to układ inteligentnej recyrkulacji spalin, który zmniejsza emisję metanu (tzw. methane slip) nawet o 50 proc. oraz obniża zużycie paliwa dzięki optymalizacji procesu spalania.
Oprócz silnika głównego jednostka posiada również dwupaliwowe silniki pomocnicze, wykorzystywane podczas postoju i operacji manewrowych; ich szczegółowe parametry nie są ujawnione przez armatora.
Samochodowiec otrzymał także certyfikat „Ammonia-Ready” wydany przez towarzystwo klasyfikacyjne DNV. Oznacza to, że w przyszłości będzie można przystosować go do zasilania paliwami o jeszcze niższej zawartości CO2, takimi jak amoniak. Projekt przewiduje również rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo transportu pojazdów elektrycznych. Jednostka posiada oznaczenie „EV” w swojej klasie — to pierwsze takie wyróżnienie na świecie w segmencie PCTC.
Znaczenie dla NOCC
NOCC Pacific jest piętnastym samochodowcem typu PCTC zbudowanym przez CIMC Raffles i jednocześnie siódmą jednostką, która ma zostać dostarczona z zakładu Longkou w 2025 roku. Nowy projekt ma wspierać NOCC w dalszej modernizacji floty, zwiększać konkurencyjność przewozów oraz umożliwiać spełnianie coraz bardziej rygorystycznych norm środowiskowych.
O budowie i przekazaniu tego nowoczesnego statku przez chińską stocznię, informowały także chińskie media, w tym Dziennik Ludowy (Renmin Ribao - oficjalny dziennik Komunistycznej Partii Chin, wydawany w nakładzie około 3 mln egzemplarzy).
【全球首艘符合新能源汽車運輸國際新標準的汽車運輸船完工】近日,“NOCC PACIFIC”7000車位LNG雙燃料汽車運輸船命名儀式在山東煙台舉行,標誌著全球首艘符合新能源汽車運輸國際新標準的汽車運輸船完工。該船總長199.9米,型寬38米,配備2套C型LNG儲罐及雙燃料主機、輔機,在港口作業時可實現零排放。 pic.twitter.com/OWQJi2Fx0v
— 人民日報 People's Daily (@PDChinese) November 17, 2025
Armator podkreśla, że współpraca z CIMC Raffles to ważny element ich strategii. Zbudowanie serii statków napędzanych LNG ma pomóc firmie przygotować się na przyszłe regulacje dotyczące emisji oraz umocnić pozycję na rosnącym rynku niskoemisyjnych przewozów samochodowych.
Zarząd nad statkiem prowadzi przywołana na wstępie Grupa Wallem, co również ma znaczenie dla armatora.
- NOCC zatrudnia Wallem do zarządzania technicznego naszą flotą od ponad 10 lat, w oparciu o wspólną filozofię otwartości i współpracy. Zarządzanie statkami podlega systemom i cyfryzacji, ale jest to również biznes oparty na ludziach: kwalifikacje i sposób myślenia osób wykonujących pracę na statkach i na lądzie są niezwykle ważne, w tym wykorzystanie zgromadzonego doświadczenia do ciągłego doskonalenia. Wallem rozwinął możliwości w zakresie wykorzystania wielu rodzajów paliw, co jest ważne dla NOCC przy wprowadzaniu nowych technologii do naszej floty – podkreśla dyrektor generalny Norwegian Car Carriers AS Olav Sollie.
Mateusz Gibała
