Stocznie, Statki

Pierwszego grudnia 2025 roku w Instytucie Budowy Okrętów Politechniki Gdańskiej ruszyły zapisy na jednoroczne Studia Podyplomowe "Budowa Okrętów". To już trzecia edycja tych studiów.

Od momentu ich utworzenia, studia te cieszą się dużym zainteresowaniem. Organizatorzy początkowo zakładali ok. 25 miejsc. Ostatecznie zajęcia w pierwszej edycji studiów rozpoczęło 34 słuchaczy, a w drugiej edycji - 44.

Inicjatywa utworzenia tych studiów wyszła ze strony Związku Pracodawców FORUM OKRĘTOWE, który objął nad nimi patronat, reprezentującego pracodawców, borykających się z narastającym problemem deficytu wysoko wykwalifikowanych kadr. Została ona przedstawiona na początku 2022 roku i spotkała się z pozytywnym przyjęciem władz Politechniki Gdańskiej.

Pod koniec 2022 roku rozpoczął pracę zespół mieszany, reprezentujący uczelnię i pracodawców z FORUM OKRĘTOWEGO, który przygotował szczegółowy program studiów, a obecnie sprawuje merytoryczny nad nimi nadzór.

W trzeciej edycji studiów pojawi się nowy przedmiot w ramach zajęć: 'Wprowadzenie do zastosowania Sztucznej Inteligencji w przemyśle okrętowym i żegludze'. Prowadzony będzie przez wykładowców z uczelni, jak również inżynierów z przemysłu. Poruszone zostaną zagadnienia teoretyczne AI oraz praktycznego jej wdrożenia i zastosowania.

Poniżej zamieszczamy informacje na temat studiów przedstawione przez członków zespołu.

Ireneusz Karaśkiewicz – Dyrektor Biura Związku Pracodawców FORUM OKRĘTOWE

Dla kogo są te studia?

- Generalnie, to studia dla osób niemających podstaw okrętowych. Sektor stoczniowy od lat cierpi na pogłębiający się deficyt okrętowców. Skoro młodzież mniej garnie się do studiowania na kierunku okrętowym, to do odbycia takich studiów podyplomowych zachęćmy inżynierów z innych branż, chcących zdobyć nowe kwalifikacje, by następnie podjąć pracę w przemyśle okrętowym lub dalej pogłębiać swoją wiedzę na studiach okrętowych 1 i 2 stopnia. To może być źródłem dodatkowych kadr dla firm z naszej branży.

- Ale jest jeszcze jeden istotny powód. W przemyśle okrętowym i szerzej - morskim (w stoczniach, firmach produkujących wyposażenie okrętowe i kooperujących ze stoczniami, spółkach armatorskich obsługujących flotę) - pracują świetni fachowcy z wykształceniem w różnych specjalnościach, niemających wiedzy ogólnookrętowej, np. elektrycy, mechanicy, spawalnicy, specjaliści od różnych systemów – klimatyzacja, hydraulika, systemy p-poż., wyposażenia wnętrz, pracownicy marketingu, służb logistycznych, informatycy, prawnicy, menedżerowie etc. Taki roczny kurs, dający im w sposób usystematyzowany wiedzę o samym statku, stoczni i specyfice branży okrętowej, pomógłby znacznie podnieść jakość kadr już pracujących w naszym sektorze gospodarki, stanowiąc zachętę do podjęcia dalszych, pogłębionych studiów.

- Naszym zamiarem było utworzenie studiów prowadzonych w sposób innowacyjny, inspirujący, ciekawy i elastyczny. Do prowadzenia wykładów zaprosiliśmy inżynierów i kadrę menedżerską z przemysłu stoczniowego, żeby mogli podzielić się swoim doświadczeniem ze studentami. Te wykłady cieszą się bardzo dużą popularnością.

- Przy układaniu programu staliśmy twardo na ziemi. Program studiów to wspólne dzieło uczelni i przemysłu, dlatego jego zakres jest bardzo praktyczny - zawiera tylko te przedmioty, które przekazują wiedzę, potrzebną w codziennej praktyce zawodowej.

To już trzecia edycja tych studiów. Czy będą jakieś zmiany w stosunku do pierwszej edycji?

- Stale monitorujemy przebieg zajęć i będziemy je udoskonalali we współpracy ze studentami tak, by odpowiadały ich potrzebom. W trakcie studiów, poprosiliśmy uczestników o wypełnienie wszechstronnej Ankiety, oceniającej program studiów i sposób ich prowadzenia. Cieszy, że ogromna większość opinii jest bardzo pozytywna, ale są również postulaty wprowadzenia pewnych korekt. Analizujemy je i będziemy stopniowo wprowadzać.

- Bardzo dużą popularnością cieszyły się zajęcia prowadzone przez doświadczonych inżynierów i kadrę menedżerską z przemysłu stoczniowego i to będziemy na pewno rozszerzali. Z ogromnym zainteresowaniem spotkała się wizyta w Gdańskiej Stoczni REMONTOWA: zwiedzanie biura projektowego, poszczególnych wydziałów i przebudowywanych w stoczni jednostek. Pojawiły się pomysły, by część zajęć prowadzona była właśnie w trójmiejskich stoczniach i biurach projektowych. Studia żyją i samodoskonalą się do potrzeb studiujących.

- Jak wspomniano, w trzeciej edycji studiów pojawi się nowy przedmiot w ramach zajęć: „Wprowadzenie do zastosowania Sztucznej Inteligencji w przemyśle okrętowym i żegludze”. Prowadzony będzie przez wykładowców z uczelni, jak również przez inżynierów z przemysłu – zgodnie z ideą, która przyświeca naszym studiom: nauka blisko praktyki.

- Korzystając z okazji chciałbym bardzo serdecznie podziękować zarządom wszystkich firm, zaangażowanym we współpracę z naszymi studiami. Są one płatne: wiele zarządów firm zdecydowało się na dofinansowanie studiów dla swoich pracowników: częściowe lub pełne. To bardzo pozytywne i coraz powszechniejsze zjawisko na naszym rynku. Stocznie i biura projektowe inwestują w swoich pracowników.

Dr hab. inż. Damian BocheńskiKierownik Studiów Podyplomowych „Budowa Okrętów”

Jakie są wymagania, odnośnie kandydatów?

- Słuchaczem naszych studiów podyplomowych może zostać każdy, kto ukończył jakiekolwiek studia wyższe (licencjackie, inżynierskie lub magisterskie).

A rekrutacja, cena i organizacja?

- Rekrutacja na drugą edycję studiów potrwa od 1 grudnia 2025 r. do końca stycznia 2026 roku. Studia są 2-semestralne. Koszt studiów przy jednorazowej wpłacie (w lutym 2026 r.) wynosi 6000 złotych, natomiast przy dwóch ratach (płatnych w lutym 2026 r. i we wrześniu 2026 r.) wynosi po 3300 zł za semestr.

- Program obejmuje nauczanie przez dwa semestry – łącznie 225 godzin. Czas trwania pierwszej edycji studiów: od marca 2026 roku do końca lutego 2027 roku.

- Zajęcia odbywać się będą we wtorki (on-line) w godz. 16.00 – 19.00 oraz w piątki (stacjonarnie w budynku Instytutu Budowy Okrętów) w godz. 16.00 – 20.00.

Jak wygląda program studiów podyplomowych?

- Program w semestrze pierwszym zakłada realizację zajęć, obejmujących istotne zagadnienia związane z okrętownictwem: organizację przemysłu stoczniowego, przepisy regulujące działanie branży, podstawowe wiadomości z budowy, konstrukcji i technologii okrętu, a także projektowania głównych systemów okrętowych.

- W semestrze drugim słuchacze będą realizowali wybraną przez siebie jedną ścieżkę kształcenia spośród trzech, zaproponowanych poniżej:

  • konstrukcja i technologia okrętu,
  • napędy okrętowe,
  • wspomaganie komputerowe w okrętownictwie - CAD/CAM/CAE/PLM.

- Uruchomienie danej ścieżki nastąpi przy minimum 10 chętnych. Deklarację o wybranej ścieżce należy złożyć w momencie zapisywania się na studia.

- Hybrydowy tryb nauczania obejmuje zajęcia stacjonarne na uczelni oraz zdalne (on-line) - w sumie 7 godzin tygodniowo. Zajęcia z danego przedmiotu będą realizowane nie w tradycyjnej, rozproszonej formie przez cały semestr, lecz w formie skoncentrowanych bloków/modułów następujących jeden po drugim. Cechą programu jest wysoki stopień wybieralności przedmiotów, co umożliwia dostosowanie programu do własnych potrzeb zawodowych. Kilka przedmiotów będzie realizowanych we współpracy z doświadczonymi ekspertami, związanymi z przemysłem okrętowym.

Dr inż. Cezary Żrodowski – członek Komisji Programowej

Jakie przedmioty będą wykładane w poszczególnych semestrach?

- W semestrze pierwszym studenci zdobywają wiedzę w zakresie następujących przedmiotów: Techniczne podstawy okrętownictwa, Podstawy konstrukcji okrętu, Podstawy technologii budowy okrętu, Wprowadzenie do oceny stateczności statku, Podstawy napędu okrętu, Systemy okrętowe, Wprowadzenie do zagadnień bezpieczeństwa i analizy ryzyka w okrętownictwie, Wybrane zagadnienia projektowania okrętu, Ekonomiczne podstawy okrętownictwa, Jachty i małe jednostki pływające.

Każdy z przedmiotów będzie realizowany w wymiarze 6 lub 12 godzin. Dodatkowo, studenci będą uczestniczyć w Projekcie Zespołowym o wymiarze 15 godzin.

- Semestr drugi zawiera mniej przedmiotów (od 5 do 8 w zależności od wybranej ścieżki), ale z dłuższym czasem realizacji (od 12 do 30 godzin).

- W ramach pierwszej ścieżki, zatytułowanej "Konstrukcja i technologia okrętu" zostaną zrealizowane następujące przedmioty: Konstrukcja okrętu, Projekt z konstrukcji okrętu, Technologia okrętu, Projekt z technologii okrętu, Kontrola jakości i badania nieniszczące.

- Druga ścieżka tj. "Napędy okrętowe" obejmuje przedmioty: Siłownie okrętowe, Paliwa i napędy alternatywne, Okrętowe napędy elektryczne i hybrydowe oraz Napęd hydrostatyczny na statkach.

- Przedmioty ujęte w trzeciej ścieżce, obejmującej „Wspomaganie komputerowe w okrętownictwie - CAD/CAM/CAE/PLM” to: Wprowadzenie do PLM, Zaawansowane techniki CAD, Projektowanie estetyczne i wizualizacja, Podstawy CAE, Wprowadzenie do MDO, Podstawy CAM oraz Wprowadzenie do PDM.

Inacio Golebski – Honorowy Wiceprezes Związku Pracodawców FORUM OKRĘTOWE

Branża okrętowa zacieśnia współpracę z uczelnią

- Największym beneficjentem studiów podyplomowych „Budowa Okrętów” – obok oczywiście samych uczestników studiów podyplomowych - będą przedsiębiorstwa z branży morskiej, takie jak stocznie, biura projektowe, instytucje klasyfikacyjne, producenci wyposażenia okrętowego, kooperanci stoczni, armatorzy i wiele innych podmiotów, związanych z naszą branżą. Dlatego bardzo liczymy – i chciałbym do tego szczególnie gorąco zachęcić - na wsparcie tych podmiotów: czy to w formie współfinansowania opłat za studia dla studentów, czy też umożliwienia uczęszczania na zajęcia w godzinach pracy, jeżeli niektóre przedmioty tak by wypadły. Liczymy również na udział przedstawicieli samych firm – doświadczonej kadry inżynierskiej i zarządczej - w prowadzeniu wykładów i prezentowaniu swoich innowacyjnych projektów. Pierwszy odzew już zresztą mamy i jest on bardzo obiecujący.

Pełną informację o „Studiach Podyplomowych – Budowa Okrętów” można znaleźć na stronie:

www.wimio.pg.edu.pl/bo

Zapytanie dotyczące studiów proszę kierować do:

Kierownik Studiów Podyplomowych „Budowa Okrętów” dr hab. inż. Damian Bocheński
Tel: 505 154 882
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter