Statek do układania kabli Fleeming Jenkin budowany dla belgijskiego armatora Jan de Nul, został zwodowany w zakładach China Merchants Heavy Industry, poinformował zamawiający.
Fleeming Jenkin o długości 215 metrów będzie mógł transportować 28 000 ton kabli. Jak przekazał w informacji prasowej Jan De Nul, statek ten wraz ze swoją siostrzaną jednostką William Thomson budowaną w tej samej stoczni, będą największymi statkami do układania kabli na świecie pod względem pojemności.
Specjalistyczna technologia zastosowana na obu kablowcach ułatatwi układnie kabli zarówno na płytkich, jak i bardzo głębokich wodach, do głębokości 3000 metrów. Statki będą również w stanie wytrzymać napięcie kabli do 150 ton.
Nowe kablowce będą wyposażone w zaawansowany podwójny system filtrów spalin, który może usunąć do 99 proc.nanocząstek z emisji za pomocą filtra cząstek stałych i selektywnego układu redukcji katalitycznej do usuwania NOx. System ten znacznie zmniejszy również poziom zanieczyszczeń spalin.
- Na Fleeming Jenkin skoncentrowana jest cała wiedza specjalistyczna w zakresie instalacji kabli, którą zgromadziliśmy przez ostatnie piętnaście lat. Cały statek i technologie na jego pokładzie zostały zaprojektowane przez naszych wewnętrznych specjalistów. W rezultacie powstała jednostka, która działa bardzo wydajnie, zmniejszając zarówno koszty, jak i ślad ekologiczny naszych projektów – podkreślił Wouter Vermeersch, dyrektor ds. kabli podmorskich i energii morskiej w firmie Jan De Nul.
Przekazanie Fleeming Jenkin zamawiającemu planowane jest na drugą połowę 2026 roku.
Po rozpoczęciu eksploatacji statek zostanie skierowany do pracy przy projekcie TenneT o mocy 2 GW. Jan De Nul poinformował, że Fleeming Jenkin ułoży na morskim dnie kable eksportowe o łącznej długości 2800 kilometrów na odcinku ponad 700 kilometrów.
LEW (Źródło: Jan De Nul)
