Stocznie, Statki

Belgijska firma Jan De Nul, światowy lider w dziedzinie inżynierii morskiej i offshore, zamówiła statek do układania kamieni, skonstruowany w celu wzmocnienia ochrony podmorskiej infrastruktury energetycznej.

Statek o nazwie George W. Goethals o nośności 37 000 ton będzie największą tego typu jednsotką we flocie Jan De Nul. Zostanie wyposażony w technologię ultra niskiej emisji oraz silniki zdolne do pracy na biopaliwie i ekologicznym metanolu.

Według Jan De Nul, dzięki zastosowaniu elastycznej pionowej rury spadowej i systemu nachylonych rur spadowych, statek będzie w stanie instalować bardzo duże skały na głębokościach do 400 metrów.

Ze względu na liczne projekty energetyczne realizowane na Morzu Północnym i w Azji Południowo-Wschodniej, regiony te będą stanowić główny obszar działalności operacyjnej nowej jednostki.

Statek dołączy do istniejącej floty Jan De Nul, składającej się z dwóch innych statków do układania kamieni o nośności powyżej 30 000 ton.

Jak podkreśla belgijski armator, oprócz nowego statku do instalacji skał, firma Jan De Nul buduje również dwa bardzo duże statki do układania kabli: Fleeming Jenkin i William Thomson.

Obie jednostki będą miały ładowność 28 000 ton kabli – więcej niż jakikolwiek inny statek dostępny obecnie na rynku. Zostały one zaprojektowane do instalowania kabli na większych odległościach przy mniejszej liczbie połączeń podmorskich, co czyni je idealnymi do kabli międzysystemowych łączących sieci energetyczne na całym świecie. Kable tego typu umożliwiają szybki przepływ energii elektrycznej z obszarów, w których występuje jej nadwyżka, do obszarów, w których występuje zapotrzebowanie, zwiększając niezawodność energii odnawialnej.

Materiały prasowe Jan de Nul

- Tak zaawansowany statek stanowi poważną inwestycję i jest wynikiem starannie przemyślanej decyzji. Jesteśmy w pełni zaangażowani w tworzenie niezawodnego systemu energetycznego na całym świecie. Ochrona infrastruktury wspierającej produkcję i przesył energii morskiej ma zasadnicze znaczenie dla osiągnięcia tego celu. Dzięki nowemu statkowi przyspieszamy tempo działań, aby sprostać temu wyzwaniu – powiedział Philippe Hutse, dyrektor ds. energii morskiej w Jan De Nul.

Jan De Nul poinformował, że George W. Goethals zostanie również wyposażony w zaawansowane systemy kontroli emisji oraz cztery koparki elektryczne, które umożliwią wydajne ładowanie skał.

Choć firma Jan De Nul nie poinformowała o tym, gdzie zostanie zbudowana nowa jednostka, to według obserwatorów rynku, George W. Goethals zostanie zbudowana przez stocznię China Merchants Heavy Industry w Jiangsu. W tej samej stoczni budowane są dwa wspomniane statki do układania kabli: Fleeming Jenkin i William Thomson.

Z kolei Pierroberto Folgiero, dyrektor generalny i dyrektor zarządzający Fincantieri poinformował, że za kluczowe wyposażenie obejmujące m.in. pionowy i nachylony system rur spustowych, a także system transportu skał do podmorskiej instalacji, odpowiadać będzie przejęta przez Fincantieri w latach 2023–2024 firma inżynieryjna Remazel z siedzibą w Bergamo.

Patron statku – George Washington Goethals (1858 -1921), syn belgijskich imigrantów, był amerykańskim oficerem wojskowym i inżynierem budownictwa lądowego, znanym przede wszystkim z nadzorowania budowy i otwarcia Kanału Panamskiego. Kanał Panamski łączy Ocean Atlantycki z Oceanem Spokojnym, stanowiąc tym samym ważny szlak handlowy.

W latach 2009–2016 firma Jan De Nul brała udział w budowie trzeciego zestawu śluz w Kanale Panamskim.

LEW (Źródło: Jan De Nul, Fincantieri)

 

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter