Chińska stocznia Jiangsu Yangzi Xinfu Shipbuilding zwodowała nowy kontenerowiec z napędem dwupaliwowym, zamówiony przez francuską firmę żeglugową CMA CGM Group.
CMA CGM Notre Dame to kolejny kontenerowiec zbudowany w stoczni Hudong-Zhonghua Shipbuilding. Na początku tego roku chińska stocznia przekazała statek CMA CGM Seine.
Zwodowany kilka dni temu kontenerowiec CMA CGM Notre Dame ma długość całkowitą 399 metrów, szerokość 61,3 metra, zanurzenie 14,5 metra, głębokość 33,5 metra i całkowitą pojemność 24 000 TEU. Wymiary te sprawiają, że nowy statek we flocie francuskiego armatora będzie jednym z największych kontenerowców z napędem dwupaliwowym na świecie, mogącym przewieźć do 2200 kontenerów chłodniczych.
Silnik statku zasilany dwoma rodzajami paliwa będzie zasilany przez zbiorniki paliwa LNG typu membranowego mark III o łącznej pojemności 18 600 metrów sześciennych. Podczas pracy wyłącznie na LNG statek będzie mógł przepłynąć do 20 000 mil morskich podczas jednego rejsu, co pozwala na obsługę tras między Europą a Dalekim Wschodem.
Główny silnik jest również wyposażony w inteligentny system sterowania recyrkulacją spalin (ICER), który znacznie ogranicza emisję metanu i umożliwia spełnienie norm emisji IMO Tier III podczas pracy silnika w trybie diesla.
Wykonawca – stocznia Hudong-Zhonghua dekalruje, że wykorzystanie LNG spowoduje również zmniejszenie emisji CO2 o 20 proc., emisji NOx o 85 proc. oraz emisji SOx i cząstek stałych nawet o 99 proc. w porównaniu ze statkami o podobnej wielkości.
LEW (Źródło: CMA CGM)
